Jeesus ilmaisee jumalallisen voimansa.
Luukas 4:16-21 *****************
”Tämän kuullessaan kaikki, jotka olivat synagoogassa tulivat kiukkua täyteen ja nousivat ja veivät hänet sen vuoren jyrkänteelle asti, jolle heidän kaupunkinsa oli rakennettu, syöstäkseen hänet alas. Mutta hän lähti pois käyden heidän keskitsensä.”(Lk. 4: 28-30; 1938)
Rukous: ”Myös minun köyhän luokseni käy, Jeesus, Vapahtaja, ja ota asunnoksesi sydämen halpa maja. En löydä muusta iloa, saan rikkauden sinussa, oikean juhlariemun.” (V: 367:4)
Jumalan Sanan saarna ja tekstiin liittyvät virret ovat olleet luterilaisen kirkon jumalanpalveluksen keskeiset osat. Joskus aikaisempina vuosina jumalanpalveluksen jälkeen on ollut kirkoissa vielä raamattutunti tai katekismussaarna. Jumalanpalveluksen aika kello 10-12 sunnuntaisin oli rauhoitettu kaikelta muulta menolta ja ohjelmalta. Saarnoja on ollut kahta lajia, ns. herätyssaarna ja toiseksi opetussaarna. Jumalanpalveluksen jälkeen pidetty saarna on ollut lähinnä opetussaarna. Herätysliikkeissä ja vapaissa suunnissa on paljon herätysluonteista saarnaa edelleen. Sekin olisi tarpeen yhä enemmän maallistuvassa yhteiskunnassa. Viime vuosina saarnat ovat lyhentyneet 90%. Tuskin ne kuitenkaan koskaan pystyvät nasevuudessaan kilpailemaan Jeesuksen saarnan kanssa Nasaretin synagoogassa tämän päivän tekstin mukaan. Se sisälsi suomeksi käännettynä yhteensä 10 sanaa. Kuitenkin se aiheutti hirmuisen vihan, joka oli päätyä puhujan surmaaamiseen. - Minun sieluni on aina ilahtunut lauseesta: ”Mutta hän lähti pois, käyden heidän keskitsensä.” Siinä lauseessa näkyy Jeesuksen jumalallinen voima.
Voi olla että tästäkin tositapahtumasta sai lähtökohtansa sanonta: ”Ei profeetta ole mikään kotikaupungissaan.” Jeesus piti saarnansa kotikaupungissaan Nasaretissa, missä lienee ollut Joosefin puusepänverstas. Monet saarnan kuultuaan väheksyivät Jeesuksen persoonaa sanomalla: ”Eikö tämä ole Joosefin poika?”
Miksi siis paikkakuntalaiset niin suuttuivat Jeesuksen lyhyestä puheesta? Siitähän pitäisi olla ylpeä, että oman kylän poika osaa niin täydellisesti puhua! Vai kävikö heille samoin kuin Stefanosta ja Pietaria kuulleille ihmisille: ”He saivat piston sydämeensä!” (Tai heille tuli yllättävä vatsatauti ; rovasti Liusvaaran ilmaisu.) Joskus entisinä aikoina ihmiset saattoivat lähteä kirkosta tai seuroista kesken saarnaa, jos kuulija tunsi puhujan kohdistavan sanansa hänen suruttomaan sydämeensä. Todellisuudessa kohdistaja on usein Jumalan Pyhä Henki. Sen saarnan alla joko paranee tai pahenee. Jeesus sanoikin : ”Autuas se, joka ei loukkaannu minuun!”
Jeesus luki tekstin kuningasprofeetta Jesajan kirjasta. Sama teksti, joka sai Kandaken hoviherran tekemään parannuksen. Jeesus kertoi lyhyesti, että profeetta tarkoitti häntä itseään. Sitä vartenhan Jumala lähetti Jeesuksen tänne maailmaan: ”julistamaan köyhille evankeliumia, parantamaan sokeat ja raajarikot ja saarnaamaan Herran otollista vuotta.” Jeesus todellakin täytti kirjaimellisesti Jumalan, Isänsä, tahdon ja siten osoitti olevansa Isänsä kaltainen.
Tänään jälkikristillisen ajan ihmiseltä kysytään sama kysymys kuin vuosisatojen aikana on kysytty: ”Onko Jeesus saanut parantaa sinun sokeutesi, kuuroutesi, köyhyytesi ja Jumalan tahdon rikkomisesi?” ”Onko Jeesus saanut antaa sinulle uuden elämän, uuden päämäärän ja uuden merkityksen tekemisillesi?” Voitko sinä sanoa samaa kuin vanhan laulun tekijä? ”Oon tosin halpa mä maailmassa, oon köyhä aarteeton tässä maassa; mut rikas taivaass´ on Isäni; Hän on mun aarteeni, kaikkeni./ Mitäs nyt huolin, kun jo olen, ihana morsian otollinen. Kun veri virtasi ristiltä, mä pääsin vapaaksi synnistä./ Sen Sana todeksi todistaapi ja veren voimalla vahvistaapi; ett´ olen ostettu verellä, oi, rakkaus iäinen , verraton!” Kiitos Jeesukselle! Aamen.
|