Yhteystiedot

Valma Luukka
Männistöntie 1
07500 Askola
valma.luukka(at)gmail.com

Kävijälaskuri

Käyntejä kotisivuilla:243559 kpl

Jeesus herättää uskon.

Johannes 4: 39-42
*******************

Usko on luja luottamus siihen, mitä toivotaan; ojentautuminen sen mukaan, mikä ei näy.”(Hebr. 11:1; 1938)

Rukous: ”Suo mulle usko armostas, se kallis lahja taivaan. Niin, että varjeluksessas kestäisin kaiken vaivan. Sinua anna rakastaa ja veljeäni armahtaa. Näin elossa ja kuolossa suo apua, ja karkoita pois kiusaaja.”(V. 296: 3)

Jos oikein tarkkaan lukee sotapäällikkö Naemanista päivän Vanhan Testamentin lukukappaletta, voi panna merkille, että parantumisihme lähti liikkeelle lapsen, Israelista tuodun tytön toimesta. Pyhä Henki asui tuossa lapsessa niin, että hän osasi antaa osoitteen, mistä tuo pitalitautinen, korkeasti kunnioitettu mies saisi avun. Naeman oli Aramin kuninkaan alainen ja sai kehoituksen totella tuota lasta. Ja niin hän lähti Samariaan etsimään apua. Hän otti lahjoja mukaansa ja kirjoitti kirjeen Israelin kuninkaalle. Tämä kuitenkin torjui pyynnön ja ajatteli, että siinä on joku juoni. Jumalan profeetta Elisa kuuli asiasta ja pyysi Israelin kuninkaalta lupaa ottaa sotapäällikkö luokseen. Elisalta tuli neuvo: ”Mene ja peseydy seitsemän kertaa Jordanissa, niin lihasi tulee entiselleen ja sinä tulet puhtaaksi”. Naeman vihastui ja ihmetteli, eivätkö Damaskon virrat ole parempia kuinJordan. Hänen palvelijansa kuitenkin neuvottelivat Elisan kehotuksen puolesta, ja niin Naeman tuli terveeksi tottelemalla Jumalan lasten neuvoja. Lopputulos oli, että sotapäällikkö totesi: ”Katso, nyt minä tiedän, ettei Jumalaa ole missään muualla maan päällä kuin Israelissa.” Naeman antoi jäähyväislahjat Elisalle kiittäen Jumalaa.

Melkein samanlaiseen tunnustukseen päättyi päivän evankeliumi Samarian kaupungissa tapahtuneen ihmeen jälkeen. Samarialaiset totesivat yhdessä kuten Naemanin koko seuralaisryhmä. He sanoivat naiselle, joka kertoi oman memoraattinsa aikaisemmin kaupunkilaisille: ”Emme enää usko sinun puheesi tähden, sillä me itse olemme kuulleet ja tiedämme, että tämä totisesti on maailman Vapahtaja”. Jeesus oli naisen pyynnöstä viipynyt kaupungissa kaksi vuorokautta ja itse puhunut heille Jumalan valtakunnan ilosanomaa.

Jumalan Pyhä Henki on se, joka synnyttää meissä uuden elämän ja uskon. Pyhä Henki on Jumalan Henki ja Jeesuksen Henki. Paruusian aikana Pyhä Henki puhuu seurakunnan eli uskovaisten ihmisten suun kautta. Usko tulee evankeliumin sanan kuulemisen kautta. Mutta koska uskovaisissakin on vielä turmeltunut liha, joka poukkoilee pois Jumalan ilmoituksesta eli kirjoitetusta sanasta ja pyhistä sakramenteista, niin Pyhä Henki myös vahtii, että julistaja pysyy Jumalan sanassa, ja että hänen opetuksensa on oikea. Pyhä Henki on rakkauden Henki, eikä pysy sellaisessa seurassa, missä riidellään, puhutaan pahaa toisista uskovaisista tai kenestäkään. Pyhä Henki on rauhan rakentaja ja muistuttaa sovituksen ja anteeksiantamuksen tuojasta, Herrasta Jeesuksesta, ja Hänen kuolemansa ja ylösnousemuksensa keskeisestä asemasta julistuksessa.

Päivän tekstit kertovat siitä, miten Jeesus herättää uskoa meissä. Päivän epistola Hebrealaiskirjeessä määrittelee ensin, mitä usko on, ja sen jälkeen kertoo Aabrahamista lähtien, miten usko vaikuttaa ihmisen ja kansan elämässä. ”Uskon isä” Aabraham on esikuva kuuliaisuudesta, jota Jumala meiltäkin odottaa. Miika sanoo asian selvästi: ”Hän on ilmoittanut sinulle, ihminen, mikä hyvä on; ja mitä muuta Herra sinulta vaatii, kuin että teet sitä, mikä oikein on, rakastat laupeutta ja vaellat nöyrästi Jumalasi edessä?”(Miika 6:8; 1938). Jotta: opiskelemista riittää loppuelämäksi. Aamen.