Yhteystiedot

Valma Luukka
Männistöntie 1
07500 Askola
valma.luukka(at)gmail.com

Kävijälaskuri

Käyntejä kotisivuilla:287806 kpl

2. sunnuntai loppiaisesta

Jeesus ilmaisee jumalallisen voimansa.

Luukas 4: 16-21

**************************************************

”Me saimme katsella Hänen kirkkauttaan, kirkkautta, jonka isä ainoalle Pojalle antaa” (Joh. 1:14) (Hallelujasäe)

Rukous: ”Ilmoita Herra, Sun kunnias voimas, tulla jo Sun valtakuntasi suo. Johdata kansasi armosi tuntoon, Sun pyhä pelkosi mielihin luo. Siunaustas me nyt pyydämme Sulta, anna meille nyt Henkesi tulta.”(Vk. 173:1)

Tänään on kolmannessa vuosikerrassa kaksi vaihtoehtoista evankeliumitekstiä, joista toinen on otettu Markukselta, Jeesuksen toiminnan alusta, kuten tämäkin Luukkaan evankeliumista otettu. Markus kertoo lyhyesti:Kun Johannes oli vangittu, Jeesus palasi Galileaan ja julisti Jumalan evankeliumia. Hän sanoi: ”Aika on täyttynyt, Jumalan valtakunta on tullut lähelle: Tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi” (Uudessa: Kääntykää ja uskokaa hyvä sanoma).

Luukkaalla tämä sama saarna on evankeliumin lopussa: ”Tänään, teidän korvainne kuullen, tämä kirjoitus on käynyt toteen”. Nasaretilaiset eivät pitäneet tästä saarnasta, vaikka se sisälsi vain 10 sanaa, eikä siis ollut pituudella pilattu. Jeesus haluttiin siltä kuulemalta tappaa. Korotti näet itseänsä kuninkaaksivaikka oli oppimaton ”Joosefin poika”. Näin maailma tuomitsi Jeesuksen ensi näkemältä: ”Ei ole profeetta mitään omassa kotikaupungissaan.”

Vanhan Testamentin tekstiä lukiessa tulee mieleen Paavo Ruotsalaisen huuto Helsingissä: ”Minun on puhuttava tälle kansalle!”. Tekstimme näet alkaa: ”Siionin tähden minun on puhuttava, Jerusalemin takia en voi vaieta” (Jesaja 62:1). Tuo huuto on ollut kaikkien todella uskovien ihmisten sisimmässä. Esim. Jeremia kirjoitti: ”Kun minä siitä vaikenin, se poltti kuin tuli rinnassani.” Jeesus sanoo vuorisaarnassaan: ”Ei voi vuorella oleva kaupunki pysyä piilossa, eikä kynttilää sytytetä ja panna vakan alle, vaan lampunjalkaan, että se voisi valaista koko huoneen.”. Tuhat uuden syntymän kokenutta ihmistä tämän päivän Suomessakin voi kertoa, että uskoa, jonka Pyhä Henki on sytyttänyt sydämeen, ei voi salata, vaan haluaa, että kaikki kuulevat sen ihmeteon, minkä Jeesus on tehnyt uudistaessaankokonaisen ihmisen.

Päivän evankeliumi kertoo siitä, miten Jumala toteutti lupauksensa ja lähetti oman Poikansa sovittamaan maailman itsensä kanssa. Jesaja oli ennustanut tästä samoilla sanoilla, jotka Jeesus luki saarnansa tekstiksi. ”Herran Henki on minun päälläni, sillä Hän on voidellut minut (Messias (hepr.) ja Kristus(kreikkaa) tarkoittavat suomeksi ´Kuninkaaksi voideltu´). Hän on lähettänyt minut ilmoittamaan köyhille ilosanoman, julistamaan vangituille vapautusta, sokeille näkönsä saamista, päästämään sorretut vapauteen ja julistamaan Herran riemuvuotta.”. Ihana teksti ja totuus  niille, joita Jeesus vuorisaarnansa alussa myöhemmin puhutteli autuaiksi. Sillä jokainen sana, jonka Jeesus sanoi, pitisilloin ja pitää vieläkin paikkansa.

Miksi tämän sanoman julistaminen saa vieläkin suuren maailman käymistilaan? Jeesus sekä apostolit yksikantaan ovat todistaneet, että maailma ei usko, koska se ei tunne Jumalaa eikä Hänen Poikaansa. Se ei tunne Hyvän Paimenen ääntä. Synnin himoja rakastavat ihmiset eivät voi ymmärtää Jumalan salaisuuksia, ennen kuin Pyhä Henki avaa silmät ja korvat ja sydämen. He eivät voi uskoa, koska pimentynyt järki ei päästä läpi Jeesuksen ihmeellisiä tekoja. Jotkut eivät usko, vaikka näkevät. ”Se on Jumalan teko, että uskotte Häneen, jonka Jumala lähetti”. 

Koska haluamme olla Jeesuksen sanalle kuuliaisia ja uskoa sielumme pelastukseksi, rukoilemme lopuksi virren sanoin: ”Muaauta valvomaan, ja armoon juurtumaan; uskomaan näkemättä ja muuta pyytämättä, kuin olla lunastettu, Sun kuoloos istutettu”. Aamen.