Yhteystiedot

Valma Luukka
Männistöntie 1
07500 Askola
valma.luukka(at)gmail.com

Kävijälaskuri

Käyntejä kotisivuilla:162617 kpl

Jeesuksen lähettiläät

Luukas 10: 1-12
*****************

Sillä aika tulee, joilloin he eivät siedä tervettä oppia, vaan omien himojensa mukaan korvasyyhyynsä haalivat itselleen opettajia ja kääntävät korvansa pois totuudesta ja kääntyvät taruihin.”(II Tim. 4: 3-4)

Rukous: ”Armahda, Herra Jumala, Sanallas siunaa meitä. Sä kasvos meille kirkasta ja armoos meidät peitä. Suo, että kautta kaiken maan sun kutsus kiiruhtaisi. Ja, että sanas autuaan myös pakanatkin saisi, Sinua kumartaisi.” (V.v.: 178: 1)

Joskus kuulemme sanottavan, että Jumalan Sanassa eli Raamatussa ei anneta yksityiskohtaisia neuvoja Jumalan valtakunnan asukkaille. Tämän päivän tekstissä osoitetaan, että kyllä annetaan. Jeesus itse lähettää oppilaansa kaksittain edellään niihin kaupunkeihin ja kyliin, joihin Hän itse on menossa.

Jeesuksen lähettiläitä olivat Hänen 12 opetuslastaan, 70 laajemman opetuslapsipiirin jäsentä, ja nykyisin kaikki Jeesukseen uskovat, Hänen uhrikuolemaansa ja ylösnousemukseensa kastetut kristityt. Näille Jeesus antoi tehtäväksi mennä kaikkeen maailmaan ja saarnata evankeliumia kaikille luoduille. Hän lupasi tulla sitten takaisin , kun kaikki kansat ovat saaneet kuulla kutsun Jumalan valtakuntaan.

Kuten päivän epistolassa todetaan ennen Jeesuksen toista tulemista on ajanjakso, jossa ihmiset eivät tahdo kuulla tervettä oppia, vaan mieluummin kuuntelevat ihmisten keksimiä satuja. Ahdistuksen keskellä rauhan evankeliumi ei tavoita helposti ihmisiä, sillä ynseys ja paatumus sekä maailman ihmisten mielistely estävät myös työntekijöitä ilmoittamasta Jumalan tahtoa.

Yhdessä tekstissä Jumala puhuttelee nuorta Jeremiaa, joka myös esittää kutsujalle haluttomuutta nuoruutensa nimissä. Lopulta Jeremia kuitenkin lähtee Jumalan tahdon tielle ja saa paljon kärsiä vainoa ja kidutusta, mutta luetaan ”suurten” profeettojen joukkoon. Jeremian opetukset ja ennustukset ovat monelle tämänkin ajan nuorelle rohkaisun sanoja.

Jeesus neuvoo evankeliumissa, mitä varusteita saa ottaa, ja mitä ei tarvitse ottaa mukaan. Hän neuvoo tervehtimään Jumalan rauhalla talon asukkaita kuin myös kaupungin tuloväylän asukkaita. Jos vastaanottaja on rauhan lapsi, rauha jää hänen päällensä, jos ei, rauha palaa takaisin toivottajalleen. Jeesus on sitä mieltä, että rauhan lapset myös tarjoavat ruuan ja yösijan evankeliumin tuojille. Jeesuksen neuvojen mukaan myös Suomen varhaisheränneet ja myöhempien herätysliikkeitten saarnamiehet ovat kulkeneet hyvää sanomaa konteissaan vieden.

Jeesus ei kaunistele vastaanotto-prosesseja. Hän sanoo: ”Minä lähetän teidät niinkuin lampaat susien keskelle.” Jeremian ja Jesajan kokemukset toistuvat tuntemattomissa olosuhteissa vuosisatojen ja tuhansien läpi. Kuitenkin me jaksamme Jeesuksen veren turvissa, kun tiedämme, että ”palkanmakso on suuri”.

Jeesus kehottaa rukoilemaan ”Elon Herraa”, että Hän lähettäisi työmiehiä elonkorjuuseen, sillä eloa on paljon ja työmiehiä vähän. Surullisina voimme todeta, että Herran tulon lähestyessä omakin maamme on muuttunut uudestaan ”pakanamaaksi”. Me rukoilemme, että Hänen ennustuksensa Sodoman kohtalosta ei tulisi Suomen osaksi.

Lohtuna meillä on tieto, että Herra seuraa jokaisen lähettiläänsä työtapoja. Agricola neuvoi pappeja: ”Studeeraa, saarnaa ja rukoile”. Vanha latinalainen munkkien ohje on Suomessakin ollut monen koulun juhlasalissa: ”Ora et labora” (Rukoile ja tee työtä). Ilman rukousta ja Jumalan voiman laskeutumista työntekijän suoniin ei työ onnistu. Nöyrä ja kiitollinen mieli tehtävän edessä saa Pyhän Hengen siunauksen osaamattomallekin. Sillä lopulta Herra tekee työtä itse lastensa kautta. Aamen.