Yhteystiedot

Valma Luukka
Männistöntie 1
07500 Askola
valma.luukka(at)gmail.com

Kävijälaskuri

Käyntejä kotisivuilla:280584 kpl

Kuninkaasi tulee kunniassa

Luukas 12: 35-40

••••••••••••••••••••••••••••••

Vähän aikaa vielä, vain vähän aikaa, niin tulee se, jonka on määrä tulla, eikä hän viivyttele.  Kun  vanhurskas palvelijani uskoo, hän saa elää, mutta jos hän luopuu, en häntä hyväksy.” (1992) -  ”Sillä ´ vähän, aivan vähän aikaa vielä, niin tulee hän, joka tuleva on, eikä viivyttele, mutta minun vanhurskaani on elävä uskosta, ja jos hän vetäytyy pois, ei minun sieluni mielisty häneen.´ ”(1938) (Hebr. 10: 37-38)

Rukous: ”Jo, Jeesus, saavu omais luo, suo suuren päiväs koittaa. Sun omillesi apu tuo, pimeys kohta voittaa. Sun kansas huutaa: Saavu jo, Sä, Jeesus Kristus, A ja O, Sä kaiken alku, loppu”(V.v.:605: 7)

Toisen adventtisunnuntain päätarkoitus on rohkaista Jumalan kansaa viimeisen ajan taisteluissa päävihollista Saatanaa vastaan. Tekstit puhuvat selvästi myös pimeydestä, jonka keskellä Jumalan omat joutuvat olemaan valona ja suolana. Ja kukin meistä tietää, ettei tehtävä ole helppo, kun seisomme niinkuin Israel muinoin filistealaisten sotajoukon edessä ilman aseita ja  hevosia ”tumput suorina” Jumalan ohjeita odottamassa. Silloin, noin kolme tuhatta vuotta sitten olivat Mooses ja Joosua neuvomassa Jumalan suulla, missä mennään. Nyt täytyy vain lukea kirjoitettua sanaa ja kuunnella vanhojen matkakumppaneitten neuvoja.

Jumalan lapset jaksavat vaeltaa lupausten varassa. Tämänkin päivän tekstisikermässä on hyviä lupauksia: ”Jumala itse tulee ja pelastaa teidät. Silloin avautuvat sokeain silmät ja kuurojen korvat aukeavat. Silloin rampa hyppii niinkuin peura, ja mykän kieli riemuun ratkeaa, sillä vedet puhkeavat erämaahan ja aromaahan purot. Hehkuva hiekka  tulee lammikoiksi ja kuiva maa vesilähteiksi. Aavikkosutten asunnoissa , missä ne makasivat , kasvaa ruoho, ynnä ruoko ja kaisla…..” (Jes. 35 : 1-7)

Myös apostoli Paavali rohkaisee uskovia mainitsemalla suuren palkan, jonka Jeesus tuo tullessaan omilleen. Siionin laulun kirjoittaja toteaa: ”Taivaassa palkitahan vaivamme runsahasti , juovumme iäti taivaan hääviinistä.” Jeesus itse sanoo, että Hän tuo palkan mukanaan. Uskollisille  Jeesus sanoo: ”Hyvä, sinä hyvä ja uskollinen palvelija. Vähässä olit uskollinen, minä panen sinut paljon haltijaksi. Mene Herrasi iloon!”  Tämä lupaus tuntuu jo nyt korvissa hyvältä.

Jeesus ei kuitenkaan sano tarkemmin, milloin Herran tulo on totta. Hän kehottaa olemaan valmiina, lamput palamassa;  sillä kukaan ei osaa aavistaa aikaa eikä hetkeä. Meitä varoitetaan hengellisestä unitilasta, sillä vihollinen vaanii niinkuin ”kiljuva jalopeura, etsien kenet hän saisi niellä”.

Valvominen tarkoittaa omantunnon puhtaudessa vaeltamista. Paaavali sanoi maaherra Feliksille: ”Sentähden minä myös ahkeroitsen, että minulla aina olisi loukkaamaton omatunto Jumalan ja ihmisten edessä.” (Apt. 24:16)  Muuan saarnamies sanoi lapsuuteni aikana: ”Tunkion päältä on vaikea uskoa”. Se oli nuorelle hyvä neuvo. Tosin itse sain naurut koulussa, kun laitoin poissaolovihkoon  tämän raamatunlauseen, kun en voinut mennä toisten kanssa koulun huvitilaisuuteen lapsenuskossani. Eivät opettajat kuitenkaan rankaisseet minua (vrt. nykytilanne). 

Saamme Jumalan lahjana jokapäivä uskoa synnit ja matkan viat anteeksi ”Jeesuksen nimessä” Siten jaksamme loppuun asti. Aamen.