Yhteystiedot

Valma Luukka
Männistöntie 1
07500 Askola
valma.luukka(at)gmail.com

Kävijälaskuri

Käyntejä kotisivuilla:116660 kpl


Jeesus, parantajamme.

Markus 7: 31-37
******************

”Hyvin Hän on kaiken tehnyt. Kuurot Hän saa kuulemaan ja mykät puhumaan.”(Mk.7:37)

Rukous: ”Sä, parantaja sairasten, mä sairas jaloissasi. Apua vailla rukoilen, tee terveeks sanallasi. Mua köyhää saata rikkaaksi, kun sinuun toivon käännän. Tee sinussa mua viisaaksi, kun sinun etees riennän.” (V.v.210: 5)

Tämän sunnuntain aihe on : ”Jeesus, parantajamme.” Tässä ensimmäisen vuosikerran tekstissä Jeesus paransi kuuromykän miehen. Kolmannessa vuosikerrassa on teksti, jossa Jeesus paransi syntymästään sokean.

Jesajan kirjan pitkänperjantain tekstissä esitellään ”Herran kärsivä palvelija” (Ebed Jahve), josta kirjoittaja edeltä sanoo: ”Mutta totisesti, meidän sairautemme Hän kantoi, meidän kipumme Hän sälytti päällensä. Me pidimme Häntä rangaistuna, Jumalan lyömänä ja vaivaamana, mutta Hän on haavoitettu meidän rikkomustemme tähden, runneltu meidän pahojen tekojemme tähden. Rangaistus oli Hänen päällänsä, että meillä rauha olisi, ja Hänen haavainsa kautta me olemme parannetut.”

Juutalaisuudessa ennen Jeesusta ajateltiin, että sairaus on Jumalan rangaistusta jostain pahasta teosta. ”Mitä pahaa hän tai hänen vanhempansa ovat tehneet?” . Näin kyseltiin tekstissä, joka kertoo sokean parantamisesta. Jeesus oikaisi aikalaisia sanomalla: ”…. että Jumalan ihmeteot tulisivat julki”. Jumala nimittäin käyttää etsiessään kadonneita lampaitaan tätä keinoa, että joudumme kokemaan vastoinkäymisiä ja sairauttakin, ennenkuin taivumme Jumalan tahdon tielle. Apostoli kuittaa: ”Monen ahdistuksen kautta meidän pitää menemän sisälle Jumalan valtakuntaan.” Myös itse Jeesuskin ilmoitti, että viimeisinä aikoina joudumme myös vainojen kohteeksi, jos selkeästi tunnustamme uskomme. Maailman ihmiset voivat myös leimata meitä ”hulluiksi” eli psyykkisesti sairaiksi, jos iloitsemme julkisesti armosta ja osallisuudesta taivaan kansalaisuuteen.

Jeesus olisi Jumalana voinut parantaa sanallaan (”Sano vain sana, niin palvelijani paranee”), mutta näissä tapauksissa Hän käytti välineitä. Jeesus sanoi myös olevansa ”Hyvä Paimen”, jolla on paimensauva, ja lääkintävälineet mukanaan. Meidän heikon uskomme vuoksi yhä edelleen Jumala toimii ”armonvälineitten” avulla. Niitä ovat Jumalan Sana ja sakramentit. Kasteessa on Jumalan Sanan lisäksi kirkas vesi. ja Ehtoollisen sakramentissa Jumalan Sanan lisäksi on leipä ja viini. Sakramenteissa tärkein osa on Jeesuksen ”asetussanat”. Kirkkomme tunnustus perustuu tähän määritelmään: ”Jumalan seurakunta on siellä, missä Jumalan Sana puhtaasti opetetaan ja sakramentit Kristuksen asetuksen mukaan oikein jaetaan.”

Huomionarvoista on tekstissämme, että sairaalla on saattajat. Samalla tavalla kuin halvaantuneen miehen tuomisessa katon lävitse, uskovaiset tuovat avuttoman Jeesuksen parannettavaksi. Me olemme tulkinneet tätä myös niin, että rukous epäuskoisten puolesta on saattamista Jumalan armoistuimen tykö. Öin ja päivin me uskovat äidit olemme rukoilleet lastemme puolesta ja pyydettäessä toistenkin puolesta, että Herra Pyhän Henkensä kautta ajaisi ihmisiä Jeesuksen parannettavaksi. Sillä ilman Jeesuksen käden kosketusta jäämme synteihimme, kuuroudumme ja sokeudumme yhä syvemmälle. Mutta kun Jeesuksen sovintoveri saa puhdistaa mustan ja haavoille lyödyn sydämemme, me tulemme elvytetyksi uuteen elämään. Emme enää elä itse emmekä vain itsellemme, vaan elämämme yhdistyy Jeesukseen ja Hänen kauttansa ”Kristuksen ruumiiseen” eli Jumalan seurakuntaan.

Meille on myös opetyettu, että Jumala rakentaa seurakuntaansa parannettujen varoin. Jumala siunaa antamamme varat Jumalan valtakunnan käyttöön.

Jumalan seurakunta otetaan kerran Parantajamme ja Lunastajamme valmistamaan kotiin, jossa ei ole enää sairautta. Aamen.