Yhteystiedot

Valma Luukka
Männistöntie 1
07500 Askola
valma.luukka(at)gmail.com

Kävijälaskuri

Käyntejä kotisivuilla:108182 kpl

Kristus on ylösnoussut!

Luukas 24: 1-12
*****************

”Kristus kuoli meidän syntiemme vuoksi, niin kuin oli kirjoitettu, hänet haudattiin, hänet herätettiin kuolleista kolmantena päivänä, niin kuin oli kirjoitettu.” (I Kor, 15: 3-4)

Rukous: ”Jeesus elää, Herrani! Ota vastaan elämäni. Sydän pese puhtaaksi, päästä minut synneistäni. Heikkoa sä vahvistat, siihen saan mä uskaltaa.” (V.: 99: 4)

Pääsiäisenä on hyviä tekstejä. Niissä kerrotaan, että Raamatun ennustukset ovat sanatarkasti totta. Kaikki oli mennyt kirjoitusten mukaan. Eli kansan kielellä: Jumala oli puhunut profeetoille etukäteen, miten Jumalan suunnitelma etenee maailmassa. Profeettojen tekstit ovat säilyneet Raamatun Vanhan Testamentin puolella, mutta toteutuivat evankelistojen ja apostolien aikana.

Koko evankeliumin sisältö on tässä.: ”Kristus kuoli syntiemme tähden niin kuin on kirjoitettu, hänet haudattiin, mutta kolmantena päivänä hän nousi ylös niin kuin oli kirjoitettu.” Evankeliumin perusteella heikoinkin Jumalan lapsi voi olla varma, että hänkin saa kerran nousta ylös kuoleman unesta ja päästä lunastettujen kanssa laulamaan kiitosvirttä tapetulle, mutta aina elävälle Jumalan Karitsalle.

Apostoli luettelee Korinttolaiskirjeessä nimeltä useita opetuslapsia ja monia naisia, jotka ovat Jeesuksen ylösnousemuksen silminnäkijätodistajia. Lopuksi hän sanoo, että viimeksi Jeesus ilmestyi 500:lle ja ihan viimeksi hänelle itselleen, joka on apostoleista halvin, koska on vainonnut Jumalan seurakuntaa.

Päivän evankeliumi luettelee Magdalan Marian, Jaakobin äidin , jonka nimi oli myös Maria ja Johannan. He näkivät ensimmäisinä tyhjän haudan ja saivat kuulla: ”Miksi etsitte eläviä kuolleitten joukosta. Ei Jeesus ole täällä, hän on noussut ylös kuolleista.”

Mielenkiintoista on, että opetuslapset eivät uskoneet naisten saarnaa. Voi olla, että Jeesuksen aikana ei yleensäkään luotettu naisen sanaan, koskapa apostoli Paavalikin mainitsi sivulauseessa, että naisen ei sovi opettaa seurakunnassa. Lopulta kuitenkin ylösnousemussaarna voitti ja levisi suurena ihmeenä ja voittona. Siitä vasta tulikin varsinainen evankeliumi, ilosanoma, sillä se koskettaa jokaista uskovaista. Mekin pääsemme osalliseksi Jeessuksen voittoon; saamme myös kerran nousta haudastamme ja lähteä laulamaan pyhien kiitosvirttä valkean valtaistuimen tykönä.

Luukas ei tässä tekstissämme mainitse erikseen Tuomaan epäuskoa. Eikä myöskään sitä, että juutalaiset saivat tehtäväkseen levittää juorua, että opetuslapset olisivat varastaneet Jeesuksen ruumiin.

Laitampa tähän loppuun iloisen ja sydäntäni lämmittäneen muiston. Kävelin Kaivokatua Porvoossa joku vuosi sitten. Raatihuoneenkadun kulmassa oli vanha kirjasto, jonka pihalla oli nyt päiväkoti. Siellä keinui joukko lapsia. He lauloivat rytmikkäästi keinun heiluessa pääsiäisvirttä: ”Lensi maahan enkeli, joutuisampi tuulta; suuren kiven vieritti hän syrjään haudan suulta. Kivelle hän istahti, puhui iloisesti: Jeesus nousi haudastaan ja elää ikuisesti.” Sain taas uskolleni vahvistuksen lasten kautta. Olisipa vieläkin vanhempia, jotka iloitsevat lastensa kanssa pääsiäisen ihmeestä. Aamen.