Yhteystiedot

Valma Luukka
Männistöntie 1
07500 Askola
valma.luukka(at)gmail.com

Kävijälaskuri

Käyntejä kotisivuilla:114085 kpl

 

Kunnian Kuninkaan alennustie.

Johannes 12:12-24
******************

Jos nisunjyvä ei putoa maahan ja kuole, se jää yksin, mutta jos se kuolee, se tuottaa runsaan sadon.” (Joh.12;24)

Rukous: ”Sua, Jeesus, kuinka kiittäisin Sun rakkaudestasi. Kun alennuit Sä vaivoihin, suot turvan haavoissasi. Suo, että sitä muistaisin, ja syntiäni vihaisin, mi kuolemaan Sun saatti. / Mua veres pyhä pesköhön, synnistä puhtahaksi. Se voimallansa tehköhön minua hurskahaksi. Mun uskoani vahvista, turvaksi mulle tuskissa, näin piinas, kuolos olkoon.” (V.v. 49:10-11)

Se, että Vapahtaja ylennetään ristin puulle kuolemaan, ei vaikuta siltä, että Hänet kirkastettaisiin. Jeesus kuitenkin itse sanoi: ”Hetki on tullut: Ihmisen Poika kirkastetaan.” Hän sanoi lisäksi: ”Ellei nisunjyvä kuole, se jää yksin, mutta kun se kuolee, se tuottaa paljon hedelmää.”Apostoli selitti tätä kirjeessään myöhemmin yrittäessään avata ylösnousemuksen salaisuutta. Ylösnoussut Kristus edustaakin ensimmäisenä kuolon uneen nukkuneista ja sitten ylösnousseen uudesta elämästä: kirkkautta, jota ihmisjärki ei voi käsittää. Toinenkin apostoli on sitä mieltä, että me tulemme Kristuksen kaltaiseksi, kun Hän ilmestyy: kirkkaudesta kirkkauteen.

Palmusunnuntain evankeliumissa tapahtuu samoja asioita kuin adventin tapahtumassa. Adventti aloittaa uuden kirkkovuoden, palmusunnuntai aloittaa hiljaisen kärsimysviikon. Adventti päättyy jouluun, hiljainen viikko pääsiäiseen. Pääsiäinen sana muistuttaa Israelin kansan lähtöä Egyptistä n. 1200 e. Kr. Uuden Liiton pääsiäinen tarkoittaa vapautumista synnin orjuudesta Jeesuksen uhrikuoleman kautta. Tämä jälkimmäinen pääsiäinen onkin riemujuhlaa, sillä kun synnit pestään pois Jeesuksen sovintoverellä, samalla avataan ovi iankaikkiseen elämään ja Karitsan häihin. Sellaista pääsiäistä toivomme kaikille sukulaisille, ystäville ja ”kylän miehille”. Jos kaikki saisivat vapautuksen synneistä, ei täällä tarvittaisi vankiloita eikä ajallista kurjuutta, sillä Aadamista lähtien synti on kaiken kurjistumisen takana. Mutta Eedeniin emme pääse ennenkuin se suuri ylösnousemusjuhla alkaa.

Ihmiset luulivat huutaessaan ”hoosiannaa” palmusunnuntaina, että Jeesus tuo maailmaan kuninkuuden ja suuren rauhan. Johannes kuitenkin kirjoittaa toisaalla: ” Se Jerusalem, joka on Ylhäältä, on vapaa; ja se on kaikkien meidän äiti.”Olemme tottuneetkin ajattelemaan, että Pyhä Henki on äiti, joka synnyttää lapsia Jumalalle. Niinpä Jumalan Sanan lupaukset koskevat lähinnä uskovia, uudestisyntyneitä Jumalan lapsia, heille ovat liitot ja lupaukset. Ne eivät valitettavasti koske kaikkia maailman ihmisiä, vaan kutsutuita ja valituita.(”Monet ovat kutsutut, mutta harvat valitut”). Suurin kiitollisuuden aihe onkin, jos saamme omistaa sydämissämme ja mielissämme Jumalan rauhan uskon kautta.

Ihmisten luulo Jeesuksen ajallisesta kuninkuudesta perustui siihen ihmetekoon, että Jeesus oli juuri herättänyt Lasaruksen kuolleista. Sellaista ei kukaan muu voinut silloin eikä nytkään tehdä kuin ainoastaan Jumala, Kuningas ja Herra. Jeesus oli kuitenkin hiljainen ja nöyrä kuten päivän profeettojen ennustukset toteavat: ”Iloitse suuresti, tytär Siion, riemuitse, tytär Jerusalem, sillä sinun kuninkaasi tulee sinulle! Vanhurskas ja auttaja hän on, on nöyrä ja ratsastaa aasilla, aasintamman varsalla.”. Meille Vapahtaja on hengellinen pelastustie, sydäntemme kuningas. ”Kiitos Jeesus siitä, kiitä sieluni kieleni, hoosianna; aamen.”