Yhteystiedot

Valma Luukka
Männistöntie 1
07500 Askola
valma.luukka(at)gmail.com

Kävijälaskuri

Käyntejä kotisivuilla:118347 kpl

Elämän leipä (Laetare)

Johannes 6: 1-15
******************

Anna meille tänä päivänä meidän jokapäiväinen leipämme” (Isämeidänrukous)

Rukous: ”Oi, Jeesus, leipä Elämän, Sä tässä läsnä olet. Ja luokse köyhän, nääntyvän, Sä armoinesi tulet. Rukoilen hartain kyynelin, mä että pöytääs astuisin, vieraana kelvollisna./ Mua, Jeesus Kristus armias, Sä pidä ristin tiellä. Mun anna olla omanas, Äl´ armoasi kiellä. Vahvista heikko uskoni, tee sydän asunnoksesi, mua ruoki mannallasi.” (V.v. 235; 1,3)

Tänään olemme kuulleet saarnoja leivän merkityksestä, ja siitä, että jokaisen tulisi jakaa omista leivistään hätää kärsiville. Enimmäkseen olemme kuulleet ajallisesta leivästä ja sen jakamisesta. Ruumis tarvitsee ravintoa jokapäiväiseen työntekoon ja muuhun jaksamiseen. Kaikilla ei ole edes perustarpeita voidakseen elää oikeata elämää ja asua puhtaissa olosuhteissa.

Päivän teksti kuitenkin viittaa sielun nälkään. Jeesus on vastaus siihen. Hän on Elämän leipä. Hän itse sanoi Kiusaajalle : ”Ei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan jokaisesta Sanasta, joka lähtee Jumalan suusta.” Olemmekin tottuneet ajattelemaan, että Jumalan Sana on hengellinen leipä, jonka oikeasta jakamisesta elpyy sielumme – ja miksei myös ruumiimme, sillä ihminen on tunnetusti psyko-fyysinen olento. Ruumiin terveys vaikuttaa hengen terveyteen ja Hengen terveys ruumiin terveyteen. Masennus ja persoonallisuuden häiriöt viittaavat siihen, että jotain puuttuu, rakkautta, myötätuntoa tai tietoisuutta siitä, että ihmisellä on ainakin yksi Ystävä, Herra Jeesus Kristus ja Hänen enkelinsä, jotka pitävät meistä kaikista uskovista huolen.

Jeesus kysyy myös meiltä: ”Kuka on se isä, joka antaa pojalleen kiven, kun hän pyytää leipää?” Ei varmaan kukaan! Monet ovat kuitenkin valittaneet, että monasti joutuu lähtemään kirkosta nälkäisenä, koska papit käsittelevät vain yleisiä sosiaalisia ongelmia muistamatta, että varsinainen tehtävä on jakaa evankeliumia ja vahvistaa uskoamme.

Herran Pyhä Ehtoollinen syntyy, kun materiaaliin lisätään Jeesuksen käsky. ”Jumalan seurakunta on siellä, missä Jumalan Sana oikein saarnataan, ja sakramentit Kristuksen asetuksen mukaan jaetaan.”(Västeråsin valtiopäivät 1529). Ehtoollispöydässä saamme kohdata itse ”Elämän Leivän”, Jeesuksen. Siellä nautimme täydellisen aterian, leivän ja viinin. Näihin aineksiin on kätkettynä Jumalan siunaus uskoville. Jaksamme jatkaa ristin tiellä.

Päivän evankeliumissa Jeesus jakaa leipää ja kalaa viidelle tuhannelle miehelle ynnä naisille ja lapsille. Vielä jää jäljelle 12 korillista. Ennen ruokkimisihmettä Filippus laski, että kahdensadan denarin leivistä riittäisi edes pientä palaa jokaiselle. Andreas kuitenkin tiesi, että joukossa oli pieni poika, jolla oli viisi ohraleipää ja kaksi kalaa”. Epäusko sai huutia, kun Jeesus sai käsiinsä lapsen eväät ja siunasi ne. Tätä Jumalan ihmeellistä siunausta saavat Jumalan lapset tänäkin päivänä nauttia. ”Ei lopu Herran siunaus, uskollisuus ja laupeus.”

Tänään saamme ihmetellä ja kiittää Herran hyvyyttä myös tämän päivän uskovia kohtaan. Kiitämme Häntä jokapäiväisestä leivästä, johon mahtuu koko elämämme. Jumalan antamaa hengellistä leipääkään ei tarvitse jumittaa omaan itseemm, vaan saamme levittää sitä kaikkialle, missä liikumme. Kerran saamme kutsun sellaiseen ruokapöytään, josta ei puutu mitään. Jeesus kutsuu meidät kotiin sanoilla: ”Tulkaa minun Isäni siunaamat..” Aamen.