Yhteystiedot

Valma Luukka
Männistöntie 1
07500 Askola
valma.luukka(at)gmail.com

Kävijälaskuri

Käyntejä kotisivuilla:108182 kpl


Jeesus, kiusausten voittaja.

Matteus 4: 1-11
***************

Ei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka Jumalan suusta lähtee”(Matt. 4: 4; vanha) -- ”Ihminen ei elä ainoastaan leivästä, vaan kaikesta, mitä Herra sanoo.”(uusi)

Rukous: ”Jeesus, ruokit sanallasi, halullista sieluani, kirkastat sun armosi. Asu, Jeesus, luonani. / Kiusausten heltehessä, saatanan mua vietellessä sinuun panen toivoni. Asu, Jeesus, luonani. / Pysy läsnä, Jeesukseni, poista kaikki pahuuteni. Kuule huokaukseni. Asu, Jeesus, luonani.”(V.v. 316: 1,3,7)

Jos lasta ei kasvateta kasteen jälkeen tuntemaan Raamatun käsitteitä ja Jeesuksen opetuksia, tuskin hän tietää, mitä tarkoitetaan kiusauksilla. Lapsen pitäisi ainakin kuulla tämän päivän evankeliumi – tai ns. ”syntiinlankeemuskertomus” Raamatun ensi lehdiltä. Kiusaus näet lähtee siitä, että ihmiselle esitetään poikkeavia ajatuksia Jumalan sanaa vastaan. Epäusko tekee ihmisen epävarmaksi. Epävarmuus johtaa syntiin. Jumalan käskyn ja synnin välitilassa ovat siis epäilys ja kiusaus , että tietää paremmin. Tai tietää nykyaikaisemmin. Jumalan sana alkaa tuntua vanhanaikaiselta ja Jumala itsekin konservatiivilta. Synti on tottelemattomuutta Jumalan sanalle. Synnistä seuraa sitten häpeä, orpous ja karkotus rauhan ja onnen tilasta. Muistamme ne unettomat yöt lapsuudesta, kun olimme tehneet jotain omaatuntoamme vastaan. Meille sanottiin, että ”Hyvä omatunto on paras päänalunen”.

Ensimmäinen paastosunnuntai kertoo siitä, miten Jeesusta kiusattiin erämaassa. Hän oli alkamassa julkista toimintaansa ja paastosi 40 päivää. Hänelle tuli nälkä. Kiusaaja teki Hänelle ehdotuksen, että Hän jumalallisella voimallaan muuttaisi kivet leiviksi. Jeesus voitti kiusauksen Jumalan Sanalla: ”Ei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka lähtee Jumalan suusta.”

Toinen kiusaus oli se, kun Jeesuksen piti näyttää uskonsa heittäytymällä alas temppelin harjalta. Osasi Paholainenkin Jumalan sanaa. Hän sanoi:”Jos olet Jumalan Poika, niin heittäydy tästä alas, sillä kirjoitettu on: Hän antaa enkeleilleen käskyn sinusta” ja: ”He kantavat sinua käsillänsä, ettet jalkaasi kiveen loukkaisi.”. Tätä keskustelua vanhempamme ovat käyttäneet, kun he ovat varoittaneet lapsiaan tahallisesti menemästä paikkoihin tai tilaisuuksiin, missä usko tulee naurunalaiseksi, tai käyttämästä päihteitä, jotka sekoittavat pään, ettei tiedä, mikä on oikein ja, mikä on väärin. Jeesus vastasi: ”Taas on kirjoitettu: `Älä kiusaa Herraa, Sinun Jumalaasi!´”

Kolmas kiusaus sisälsi selvän valheen. Kiusaaja ehdotti: ” Jos lankeat maahan ja kumarrat minua, annan sinulle koko maailman valtakunnat ja loiston.” Kiusaaja ei näet omista mitään annettavaa, sen ovat monet tuhlaajapojat ja -tytöt katkerasti havainneet. Sielunvihollisella ei ole muuta annettavaa, kuin iankaikkinen vaiva kadotuksessa. Senkin Jumala on hänelle ja hänen palvelijoilleen valmistanut. Virren kirjoittaja sanoo: ” Voi kuinka kauas joutuukaan, se sielu Jumalasta, ken tyydytystä etsimään käy tästä maailmasta. Ei sammumaan hän janoaan saa synnin hettehestä. Se sammuu vaan, jos janoissaan juo Herran lähtehestä.”(V.v. 303: 4) Jeesus vastasi kiusaajalle: ”Mene pois, saatana; sillä kirjoitettu on: `Herraa, sinun Jumalaasi, pitää sinun kunnioittaman ja häntä, ainoata , palveleman.´”.

Jeesus voitti kiusaukset vastaamalla Jumalan sanalla. Tästä näemme, millainen arvovalta Jumalan sanalla on. Sitä kannattaa lukea, että osaa vastata oikein kiusausten tullessa. Kiusauksia on nimittäin toisilla ihmisillä enemmän kuin toisilla. Nuoruudessa on niin ikään enemmän kiusauksia kuin vanhuudessa. Vanhat uskovaiset ovat pyytäneet anteeksi myös ”kiusauksia”, sillä niihin joutuminen kertoo jo uskon epäilyksistä. Me tarvitsemme rukousta, mutta myös toisten uskovien tukea ja hoitoa. Sillä perille tahdomme päästä, maksoi mitä maksoi. Aamen .