Yhteystiedot

Valma Luukka
Männistöntie 1
07500 Askola
valma.luukka(at)gmail.com

Kävijälaskuri

Käyntejä kotisivuilla:104860 kpl


Jumalan sanan kylvö

Luukas 8: 4-15

******************

” Sanat, jotka Herra on puhunut, ovat henki ja elämä”(uusi) - ”Henki on se, joka eläväksi tekee, ei liha mitään hyödytä. Ne sanat, jotka minä olen teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä”(vanha) (Johannes 6:63)

Rukous: ”Tää kova sydän, Jumala, murra Sä Henkes voimalla. Maailman esteet revi pois, niin että siemen kasvaa vois. Armossas anna satoa, suo minun kuolla uskossa”(Vanha) -

”Henkesi Pyhän voimalla uudista meidät, Jumala. Maailman esteet raivaa pois, niin että siemen kasvaa vois. Kasvata meissä satoa, iäinen autuus lahjoita.”(Uusi)(Hemminki 1600 j.Kr.)

Tämän päivän evankeliumissa Jeesus puhuu neljänlaisesta kasvualustasta. Ensimmäisessä siemen putosi tielle, kovalle maapohjalle. Toisessa siemen putosi kallion päälle. Kolmannessa siemen putosi orjantappurapeltoon. Vasta neljännessä siemen kohtasi hyvän maan.

Rakas Vapahtajamme ei puhunut arvoituksin. Joskus ihmiset ajattelevat, että he voivat tulkita Jumalan sanaa oman mielensä mukaan. Meidän aikamme ihmiset vielä lisäävät siihen, että pitää elää ajassa ja uudistua ajan mukana. Jumalan sana on kuitenkin ikuinen: ”Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani pysyvät iankaikkisesti”. Jumalan sana on annettu meille uskottavaksi, emmekä voi sitä muuttaa, jos tahdomme tulla autuaiksi.

Jeesus selittää vertauksen opetuslapsilleen. Ihmissydän on se maaperä, johon siemen kylvetään. Vanhoissa lasten ja nuorten hengellisissä lauluissa on se näkemys, että paras kylvöaika on nuoruudessa. Silloin maa on lämmin ja pehmeä. Myös Jeesus lausui kastekäskyssä, että kun lapsi on kastettu, häntä tulee opettaa pitämään kaikki, mitä Jeesus on käskenyt opettaa, kuten rakkauden käskyt ja kultaiset säännöt. Olemme nähneet ja omalta kohdaltamme muistamme, miten silmät kirkkaina olemme kuunnelleet Pyhän kirjan kertomuksia. Niissä on jokin salainen voima, joka vetää lapsia puoleensa.

Jo nuoruudessa ihmissydän alkaa kovettua. Jos sydäntä ei lämmitetä Jeesuksen veren evankeliumilla, voi siitä seurata suruttomuus, maailman rakkaus ja lihan synnit. Siksi uskovat vanhemmat ovat ottaneet tavaksi kasvattaa lasta armon ja anteeksiantamuksen tuntemiseen. Jeesus kertoo, että kovalle tielle pudonneet siemenet ovat korppien ja muitten lintujen nokittavina, tai siemen tulee tallatuksi. Kalliolle pudonnut siemen kuivuu, koska se ei voi kasvattaa juurta. Juuri on tärkeä, että varsi ja hedelmä voivat kypsyä. Kolmannessa tapauksessa ohdakkeet tukahduttavat siemenestä tulevan idun, mikä tarkoittaa, että huolet, murheet ja ajalliset tarpeet sekä kiintymys maailman menoihin vievät voiton Jumalan sanasta.

Pelkkä Jumalan sanan kuuleminen ei auta, jos sydän ei ota vastaan Sanan opetusta. Siksi Raamattu puhuu myös uskon kuuliaisuudesta. ”Ne, jotka kuulevat Jumalan sanan ja tekevät sen mukaan, ovat minun opetuslapsiani”, sanoo Jeesus. Jo Vanhan Testamentin pyhät olivat sitä mieltä, että ”Kuuliaisuus on parempi kuin uhri ja tottelevaisuus parempi kuin oinasten rasva.”(I Sam. 15:22b)

Ihanaa on se, että Jeesukselle kelpaa lapsen ja aikuisen vastaanottavainen sydän. Me otamme Isän kädestä kaiken, mitä Hän lapselleen näkee hyväksi antaa. Haluamme olla uskollisia siinä osassa, mikä meille on suotu. Ja me toivomme, kuten lauluntekijä toivoi: että illan tullen jokaisella meistä olisi pieni lyhde, jonka voimme ojentaa Herralle kiitosuhriksi. Aamen.