Yhteystiedot

Valma Luukka
Männistöntie 1
07500 Askola
valma.luukka(at)gmail.com

Kävijälaskuri

Käyntejä kotisivuilla:106206 kpl

Jeesus herättää uskon

Matteus 8: 5-13
*******************

”Minä en häpeä evankeliumia, sillä se on Jumalan voima, itsekullekin uskovalle pelastukseksi, ensin juutalaisille, sitten myös kreikkalaiselle” (Room. 1: 16)

Rukous: ”Suo mulle usko armostas, se kallis lahja taivaan. Niin että varjeluksessas kestäisin kaiken vaivan.Sinua anna rakastaa ja veljeäni armahtaa. Näin eläissä ja kuollessa suo apua, karkoita viekas kiusaaja.”(V.296: 3)

Uskovaiset puhuvat ”Jumalan Pojan uskosta”. Se tarkoittaa sitä, että me uskomme Jeesukseen, Vapahtajaamme ja Pelastajaamme. Se tarkoittaa myös sitä, että Jeesus lahjoittaa uskon meille. Usko Jeesukseen ”ei ole jokamiehen”. Se on lahja, jonka ihminen ottaa uskossa vastaan. ”Jumalan Pojan uskon” synnyttää ja vaikuttaa Jumalan Pyhä Henki. Ihmisellä ei Raamatun mukaan ole mitään halua eikä taipumusta edes ETSIÄ Jumalan valtakuntaa ja uskonvanhurskautta. Sekä tahtomisen, että tekemisen vaikuttaa Jeesus itse Henkensä kautta.

Luonnollinen ihminen Aadamin lankeemuksen jälkeen on syvällä synnissä elävä ja nautiskeleva luomakunnan jäsen. Vanhalla nimellä hän elää ”surutonta”, jopa ”paatunutta” elämää. Perisynnin vuoksi meillä on taipumus mennä pakoon Jumalan luota. Meitä houkuttelee ”synti, maailma ja oma lihamme”. Tuhlaajapojan reissu on jännittävä, ei yhtään tylsä niinkuin rauhallinen olo Isän kotona. Vasta sitten, kun jalat ovat lujasti liejussa, alkaa päässä viritä kysymys puhtaammasta elämästä. Psalmin kirjoittaja ihastelee: ”Sinä nostit minut liejusta, lokaisesta paikasta ja astit minun jalkani rauhan tielle.”

Pyhä Henki herättää kaipauksen, sydämessä syntyy ”taivaan hiuka”. Tämän päivän tekstissä roomalainen sadanpäämies tulee hädän hetkellä kertomaan Jeesukselle, että hänen palvelijansa on kotona halvaantuneena ja kovissa tuskissa. Hän lienee ollut sen verran oppinut mies, että tiesi Jumalan luoneen sanallaan maailmankaikkeuden. Nyt hän käytti tätä tietoa puhutellessaan Jeesusta: ”Sano ainoastaan sana, niin palvelijani paranee.”

Jeesus antaa harvinaisen tunnustuksen miehelle: ”Totisesti, minä sanon teille; en ole kenelläkään Israelissa löytänyt näin suurta uskoa”. Lisäksi hän viittasi tulevien aikojen lähetystyön tuloksiin, että monet tulevat idästä ja lännestä ja aterioitsevat patriarkkojen kanssa taivasten valtakunnassa”.

Tämän päivän tekstit tulevat suoraan kohti nykyajan ihmistä. Paavali sanoo epistolatekstissä: ”En minä häpeä evankeliumia, sillä se on Jumalan voima jokaiselle uskovaiselle pelastukseksi.”- Nykyajan ihminen usein joutuu häpeämään ajan haasteiden edessä omaa heikkoa uskoaan. Ei jaksa tunnustaa evankeliumin voimaa ja iloa edes omille läheisilleen. Maailmassa olevat henkivallat sekoittavat myös uskovaisten päitä. Uskon sota-asu on monella kaiken rojun seassa niin piilossa, ettei edes näe omaa hätäänsä, saati maailman ja kirkon hätää. Ei ole vuorilla ilosanoman tuojan jalkoja, vaan pelkkiä halvaantuneita.

Apostoli jatkaa epistolassa: ”Sillä siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon, niinkuin kirjoitettu on: ”Vanhurskas on elävä uskosta”. Kun uskonpuhdistaja, roomalaiskirjeen professori löysi tämän kohdan Raamatustaan, Pyhä Henki alkoi selittää hänelle, että omat työt eivät koskaan voi pelastaa ihmistä synnin pauloista, ainoastaan Jumala, joka alkaa meissä Hyvän työn Henkensä kautta. Hänessä heräsi usko. Siksi hänestä tulo ”uskonpuhdistaja”, sillä hän huomasi, että vallitseva kirkko perustui vääränlaiseen opetukseen ihmisen tekemisten ja Jumala n armon yhteensovittamisesta.

”Pelastus on alusta loppuun Jumalan työtä. ´Kun Puolustaja tulee, niin Hän näyttää maailmalle todeksi synnin ja vanhurskauden ja tuomion.´(Joh. 16:8) Hengen tehtävänä ja armollisena tarkoituksena on tuoda Kristus ihmisen elämään. Mutta tämä ei käy päinsä, ennenkuin ihminen on saanut nähdä sydämensä syvän syntisyyden ja turmeluksen. Siksi Henki paljastaa synnin ennen vanhurskautta. ---”Voi minua, minä hukun, sillä minulla on saastaiset huulet – ja minä asun kansan keskellä, jolla on saastaiset huulet.(Jes6:5)”(katkelmia Wislöffiltä)

Skinnari laulaa: ”Sun on Jeesus alkamasi uskoni ja kilvoitus. Sun on myöskin hallussasi matkan päässä vapahdus. Silloin minut uupuneen noudat kotiin taivaaseen.” Mekin luotamme ”Jumalan Pojan uskoon”, että ”synnit on anteeksiannettu ja armo Kristuksen kautta saatu.”(Luther). Tässä uskossa saamme kerran olla patriarkkojen kanssa Karitsan hääaterialla. Aamen.