Yhteystiedot

Valma Luukka
Männistöntie 1
07500 Askola
valma.luukka(at)gmail.com

Kävijälaskuri

Käyntejä kotisivuilla:102604 kpl

Jeesus ilmaisee itsensä

Johannes 2: 1-11
******************

”Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme Hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, joka on Ainokaisella Pojalla Isältä, ja Hän oli täynnä armoa ja totuutta” (Joh. 1:14) – Uusi käännös: ”Me saimme katsella hänen kirkkauttaan, kirkkautta, jonka Isä antaa ainoalle Pojalle.”

Rukous: ”Myös minun köyhän luokseni käy, Jeesus, Vapahtaja, ja ota asunnoksesi sydämen halpa maja. En löydä muusta iloa, saan rikkauden sinussa, oikean juhlariemun. / Jää sydämeeni vieraaksi, ainoa auttajani. Kyyneleet ilojuomaksi muuttuvat voimastasi. Kun hautaan kerran päättyy tie, niin vieraanasi minut vie hääjoukkoon, juhlaan taivaan.” (V. 367: 4-5)

Tämän sunnuntain ensimmäisen vuosikerran teksti puhuu ”Kaanan häistä”, joissa Jeesus ensimmäisen kerran teki jumalallisen ihmeteon. Kertomus lienee kaikille tuttu, vaikka siitä on monta hyvin toisistaan poikkeavaa tulkintaa. Jeesus ei vielä katsonut aikansa tulleen, mutta kuuliaisena lapsena Hän totteli äitinsä pyyntöä. Ehkä kysymys oli sukulaisten häistä, koska äiti ja luultavasti muukin perhe oli paikalla.

Häistä ja päähenkilöistä ei tekstissä juuri puhuta. Edeskäypä eli hovimestari vain ilmoitti, että viini oli loppunut kesken. Astiat, joita käytettiin käsien pesuun, täytettiin vedellä – ja Jeesus muutti veden viiniksi. Ei se Jumalalle, joka on Sanallaan luonut maailman kaikkinensa, ei se Jumalalle ole suuri haaste. Tavallisille häävieraille se kuitenkin oli tosi iso ihme – ja olisi meillekin kahden vuosituhannen jälkeen. Viini oli vieläpä parempaa kuin se alkuperäinen. Sitä myöskin ihmeteltiin. Sulhasellekin sitä ihmeteltiin, miksi hän säästi paremman viinin viimeiseksi.

Ihmeteon päätarkoitus on, että ihmiset uskoisivat Jeesuksen olevan Jumala. Nytkin mainitaan, että opetuslapset uskoivat Jeesukseen, muista ei mainita mitään.

Minä olen hääpuheissani verrannut Jeesuksen valmistamaa viiniä avioparin rakkauteen. Monien vuosien kuluessa rakkaus saattaa väljähtyä, jopa loppua. Silloin on syytä kiireesti hakea Jeesus apuun. Jumala voi muuttaa veden viiniksi. Hän voi myös tehdä väljähtäneestä rakkaudesta entistä syvemmän ja vastuullisemman. Rakkaus ei tee toiselle pahaa, ei myös pahaa mieltä. Jos rakkaus väljähtyy, syy on ihmisten oma taipumus rikkoa, ja särkeä kaiken sen hyvän, mitä Jumalalta olemme saaneet lahjaksi. Noita arvokkaita Jumalan lahjoja ovat juuri aviopuolisot ja lapset. Sielunvihollisen intressissä on tunkeutua aviopuolisoiden väliin ja tuhota kaikki se kaunis, mitä kerran haaveiltiin.

Jeesuksella on kaikki välineet saada rikkimennyt uudestaan ehjäksi, jopa paremmaksi. Savenvalajan kertomus Vanhassa Testamentissa todistaa tämän selvästi. Jumala korjaa särkyneen saviastian entistä ehommaksi.

Vanhan Testamentin tämän päivän tekstissä psalminkirjoittaja toteaa, että Jumalan valtakunnassa on avoin lähde, josta saamme ilolla ammentaa pelastusta itsellemme. Pelastuksen lähteestä ammentanut kiittää ja ylistää Herran nimeä. Tulevasta maailmanajasta Raamattu ennustaa, että kotona taivaassa on valmistettu meille hääateria, jonka antimista ei puutu mitään. Koko iankaikkinen valtakunta on pelkkää rakkautta, rauhaa ja iloa. Sen ajatteleminen jo tuo tullessaan levollisen mielen. Monet uskovaiset jopa odottavat enkeliä noutamaan köyhän matkamiehen kotia. Vanha Siionin laulaja vahvistaa tämän toiveen: ”Koska tulee onnellinen, se päivä jona saan, sisälle mennä minä luo Yljän asumaan. Koska lakkaan ikävöimästä, aikaani kuluttamasta, ikävällä , toivolla”.

Tyhjät astiat Jumala täyttää ilolla. Kiitos ja ylistys Hänelle. Aamen.