Yhteystiedot

Valma Luukka
Männistöntie 1
07500 Askola
valma.luukka(at)gmail.com

Kävijälaskuri

Käyntejä kotisivuilla:96064 kpl

Kristuksen todistajat
****************

”Sinun liittosi on iloni, liittosi säädökset ovat neuvonantajani”.(Ps. 119: 24; Antifoni)-(Sinun todistuksesi ovat minun iloni, ne ovat minun neuvonantajani”= edellinen käännös.

Rukous: ”Ne, jotka täällä uskossa tunnusti Herraa Kristusta, ne kalliimmaksi katsoivat taivaiset aarteet, tavarat, kuin tämän turhan maailman, sen kullan, maineen, kunnian / He tuskaa kärsi ankaraa ja piinaa, pilkkaa katkeraa. He kesti vainot vaikeat ja kahlehet ja ruoskinnat. Myös monet käydä kuolohon sai liekkiin polttorovion./Suo, Jeesus, meidän taivaassa myös heidän kanssaan riemuita. Ja katsella sun kasvojas ja veisata sun kiitostas. Vie itkun jälkeen ilohon. Ylistys sulle olkohon.” (V.v. 128: 1,3,5)

Jos kristittyjä olisi vainottu vain Stefanoksen ikana ja ihmiset sen jälkeen olisivat pehmenneet ja parantuneet inhimillisemmiksi, Evankelista Luukaksen todistus voisi olla kuvitelma. Sillä nykypäivän kristityt ovat hyvin suvaitsevaisia ja melkein kaikissa kristityissä maissa on kuolemantuomio ehdottomasti laissa kielletty.

Ajan henki 2000-luvulla on kuitenkin tullut yhä julmemmaksi. Tässäkin entisessä luterilais-kristityssä maassa on alkanut päivittäin tapahtua erittäin julmia pahoinpitelyjä ja suoranaista tappamista. Jopa jouluaattona aivan nuori poika sai sukulaiseltaan julman kuoleman. Emme tiedä oliko nuorukainen osannut huutaa avukseen Siionin Kuningasta, sillä päivän tekstissä sanotaan: ”Hän pelastaa avuttoman pahantekijöiden käsistä”.(Jeremia 20: 13) - Allahista ei ole auttajaa.

Stefanos on , jos ei oteta lukuun Betlehemin poikalapsia, joita tapettiin systemaattisesti Kuningas Herodeksen (”Herodes Julma”) toimesta pelon vuoksi, etteivät Herodeksen pojat pääsisikään valtaistuimelle, kun uusi Kuningas oli oikeasti syntynyt, Stefanos on ensimmäinen aikuinen marttyyri. Hän todisti voimallisesti Jeesuksesta ja sanat pistivät Neuvoston pääättäjien tuntoja. Pahinta oli se, kun Stefanos kertoi, että hän näki juuri istunnon aikana Jeesuksen seisovan Isän Jumalan oikealla puolella. Se tarkoitti juutalaisten korvissa, että Jeesus toimi uudessa tehtävässään Jumalan Neuvonantajana ja uskovaistensa puolustajana. Eiväthän kaikki neuvoston jäsenet uskoneet ylösnousemukseen ja iankaikkiseen elämään ollenkaan. Hehän valehtelivat, että opetuslapset olivat varastaneet Herran. - ja että hän oikeasti oli kuollut, tapettu ja pantu hautaan. Kivipaasi eteen. Kun he eivät itse nähneet mitään, niin ajatus repesi siihen suuntaan, että Stefanus oli ”hullu” ja hullut sai eliminoida tappamalla.

Stefanos oli aito kristitty. Hän puhui Herransa, Jeesuksen kanssa:”Herra Jeesus, ota vastaan minun henkeni”. Sitten hän vielä huusi kuollessaan: ”Herra, älä vaadi heitä tilille tästä synnistä!”(”Herra, älä lue heille syyksi tätä syntiä”) Sitten hän n u k k u i pois. Hallelujasäe tälle päivälle kuuluu: ”Kallis on Herran silmissä hänen hurskaittensa kuolema” (vanha käännös). Me Jeesuksen omat vain hetken nukumme.

Evankeliumitekstissä Jeesus kertoo realisesti, mitä Hänen uskovilleen tulee tapahtumaan ennen Hänen takaisin tuloaan. Me näemme nyt, että Jeesuksen ennustus toteutuu joka päivä. Herran tulo ei voi enää olla kaukana. Sillä kristittyjä vainotaan yhä enenvässä määrin toisten uskontojen vallatessa alaa. Etenkin väkivaltaisten uskontojen. Joissakin maissa myös kristillisten kirkkojen hajotessa mielipidekiistoihin, aidot kristityt saavat pilkkaa ja kiusaamista päivittäin. Pahuus on päässyt irti. Se riehuu, koska se tietää, että sen aika loppuu, kun Jeesus tulee ja panee pisteen maailman historialle.

Iältään vanhat uskovat pääsevät pian henkilökohtaiseen ylösnousemukseen. Me nukumme Herrassa. Hän ottaa meidät vastaan kotirannalla. ”Kun on matkani määrä käyty, ilta koittanut, uuden aamun koittoon silmäin avautuu. Silloin Jeesus on mua vastaa riemuin saapunut, minut tervetulleeks´ kotiin toivottaa. Hänet haavoistansa tunnen, jotka tähteni Golgatalla sai.” Aamen.