Yhteystiedot

Valma Luukka
Männistöntie 1
07500 Askola
valma.luukka(at)gmail.com

Kävijälaskuri

Käyntejä kotisivuilla:114085 kpl

Joulusaarna

Luukas 2: 1-20
*****************

”Silllä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus. Hänen nimensä on Ihmeellinen Neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen Isä, Rauhanruhtinas.” (Jesaja 9:5)

”En ollut vielä syntynyt, kun synnyit auttajaksi. En armoasi kysynyt, kun tulit turvaajaksi. En vielä ollut päällä maan, kun riensit tänne maailmaan, aukaisit taivaan mulle.”(V. 25: 2)

Joskus olen kuullut sanottavan, että jos osaa Johanneksen kolmannen luvun 16 säkeen, osaa koko Raamatun. Kohtaa näet kutsutaan ”pienoisevankeliumiksi” tai jopa ”pienoisraamatuksi.” Ihan noin paljon ei voi yleistää. Tätä kohtaa: ”Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että Hän antoi ainokaisen poikansa, ettei yksikään, joka Häneen uskoo, joutuisi kadotuksen, vaan saisi iankaikkisen elämän”, käytetään lähes jokaisessa jumalanpalveluksessa, joko saarnassa tai synninpäästössä. Täytyy kuitenkin muistaa, missä yhteydessä Jeesus lauseen sanoi. Johanneksen muistiinpanoissa kohta liittyy Nikodeemuksen yölliseen vierailuun, jonka istunnon aikana Jeesus puhui uudestisyntymisen välttämättömyydestä. Jae 3 kuuluu : ”Jeesus vastasi ja sanoi: Totisesti, totisesti minä sanon teille:´ joka ei synny uudesti ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa.” - Nykyään kuulee kirkoissa, että ”Kaikki saavat tulla!”. Liian avara suvaitsevaisuus vie auktoriteetin itseltään Taivaan Valtakunnan kuninkaalta.

Jeesus todella syntyi kaikkien Vapahtajaksi. ”Kaikki ovat kutsutut, mutta harvat valitut”. Enkelit kohdistivat ilosanoman kedon köyhille paimenille. ”Hänellä ei ollut sijaa majatalossa!” Muutamalle perässäroikkujalle Jeesus sanoi: ”Ketuilla on luolansa ja taivaan linnuilla pesänsä, mutta Ihmisen Pojalla ei ole, mihin päänsä kallistaisi.” Totuuden puhujat Johannes ja Jeesus tuomittiin kuolemaan.

Jo vain! Pikkuista vauvaa on helppo rakastaa. Mutta kun totuus pistää sydämeen ja pitäisi tehdä parannus, tulee Vapahtajasta hylkiö. Ihmiset etsivät ”matalaa aitaa”, vaikka tietävät , että ”joka menee sisälle Jumalan valtakuntaan muualta kuin oven kautta, on varas ja ryöväri.” (Jeesuksen omat sanat ovat joskus varsin teräviä ja paljastavia).

Lainaan LLL:n joulupäivän hartautta: ”Tänä päivänä on taivaallinen Vanhin tullut alas taivaasta näyttämään lapsilleen haavojansa, joita pahankuriset ja tottelemattomat ovat häneen tehneet. Saapa nähdä, kuinka moni niistä lapsista liikuttuu katumukseen, kun he saavat nähdä hänen haavojaan. Vanhimman haavoista tulisi kyllä lääkitystä särjetyille sydämille, jos lapsilla olisi sen verran tuntoa, että Vanhimman haavat ja kyyneleet jaksaisivat pehmittää kovat rinnat. Mutta Jumala paratkoon, muutamien rinta on niin kova kuin rauta ja sydän kylmä kuin jää, niin että Vanhimman kyyneleet eivät polta heidän tuntoaan ennenkuin iankaikkisuudessa. Silloin mahtaa katumus olla varsin myöhäinen.”

Jumalan lapsille joulu on Elämän leivän jakelupiste. Me haluamme mennä paimenten kanssa ylös Beetlehemiin kumartamaan Jeesus-lasta. Me tiedämme, mitä Hän on tehnyt puolestamme. Hän on asettunut veljeksemme maailman kylmyyden keskelle. Hän on tullut pienten karitsojen ja lampaitten Paimeneksi, joka vie vihreille niityille ja virvoittavien vetten äärelle. ”Nälkäiset Hän täyttää hyvyydellä”, ” nostaa ylös uupuneet, virvoittaa väsyneet” matkamiehet. Joulu on meille lupaus iankaikkisesta joulusta.

Lupaukseen päättyy myös Lapin profeetan kirjoitus: ”Minä uskon, että Jumalan Poika kuulee huokauksesi, sinä aasi ja härkä, ja että sinä pian saat kantaa Jumalan Poikaa ja saat polkea sitä koreutta, minkä Siionin tyttäret hajoittavat tielle, kun Siionin Kuningas tulee. Amen.”