Yhteystiedot

Valma Luukka
Männistöntie 1
07500 Askola
valma.luukka(at)gmail.com

Kävijälaskuri

Käyntejä kotisivuilla:108182 kpl

IV Adventti

Herran syntymä on lähellä

Matteus 1: 18-24

”Hän ylentää tomusta mitättömän ja korottaa tuhkasta köyhän, sijoittaa heidät ylhäisten joukkoon ja antaa heille kunniasijan.” (”Hän tomusta nostaa halvan, ja loasta korottaa köyhän, pannaksensa heidät ruhtinasten rinnalle ja antaaksensa heidän periä kunniasijat . Sillä maan tukipylväät ovat Herran, hän on asettanut niiden päälle maanpiirin.”) I Samuel: 2:8. Uusi ja vanha käännös.

Rukous: ”Sun puolees, Jeesus, veljemme, nyt ylennämme mielemme. Rauhanruhtinaamme, voit lohduttaa ja uudistaa. Sinulta me saamme uuden riemun hunajaa. Anna, Kuninkaamme, voimaa rakastaa.”

Alkuun lainaan paria hengellistä laulua: ”Herralle huokeaa on aivan, tomusta köyhä korottaa. - Ja rikas painaa alle vaivan, sen korska mieli masentaa. Jumala ihmeet aikaan saa: Hän ylentää ja alentaa.” (V.v.: 376: 6) ja Achreniukselta tämä: ”O, armo ja rakkaus suur´ jolla Jeesus meit´ johdattaa juur. Hän neuvoillaan taluttaa uskoviaan, tässä muukalaisuuden maass´ . Hän lyöpi ja tukee, Hän riisuu ja pukee. Hän lymyy vaan ilmestyy taas. Hän tyhjentää tyhjäks´ja alentaa köyhäks´ mutta tyhjän ja köyhän myös täyttääpi Hän, juuri armonsa rikkaudella. Hän sumuhun kätkey vähäiseksi hetkeks´ vaan paistaa taas kirkkahana.” (V.SL. 80:1)

Monet ovat löytäneet runoihinsa ja virsiinsä tämän osan Hannan kiitosvirrestä. Hanna oli myös hyvin vanha, ennenkuin hän sai lapsen, josta tuli Israelin Tuomari ja kuninkaitten valitsija. Jotenkin Maria ja Hanna muistuttavat tehtävässään toisiaan. Molemmat ylistivät Jumalaa omissa vaikeissa olosuhteissaan, ja niistä huolimatta, Jumalan suuria, ihmeellisiä tekoja omalla kohdalleen. Naisten kiitosvirsissä nousee ylimmäksi kiitollisuus ja nöyryys. Erityisesti Marian kohdalla on huomattava, miten nöyränä hän jaksoi kantaa silloisen ajan tuomiot, pahat katseet ja teot.

Tänään saamme evankeliumissa huomata myös Joosefin miehekkään käytöksen. Hän ei puhunut oikeuksistaan niinkuin tämän viimeisen ajan ihmiset tekevät. Hän oli kuuliainen Herralle. Raamatun sana toteutuu hänessä: ”Kuuliaisuus on parempi kuin uhri.” - Sitä vastoin Hannan miehelle, joka oli pappi, kävi huonommin. Hänen poikansa kuolivat samana päivänä, koska Eeli oli hempeämielinen ja antoi heidän tehdä pahaa Herran edessä. Eelille Jumala kuitenkin antoi lupauksen: ”Minä herätän itselleni uskollisen papin, joka tekee minun sydämeni ja mieleni mukaan. Hänelle minä rakennan pysyväisen huoneen, ja hän on vaeltava minun voideltuni edessä kaiken elinaikansa”. Tarkoittiko Herra kuningas Davidia vai ”Davidin Poikaa”, Jeesusta.. Kumpikin on mahdollista.

Tämän päivän evankeliumi kertoo siis kahdesta ihmisestä, jotka sopivat hyvin meille esimerkiksi kuuliaisuudesta ja nöyryydestä. Maria sanoi: ”Hän on osoittanut voimansa käsivarrellaan; hän on hajottanut ne, joilla on ylpeät ajatukset sydämessään. Hän on kukistanut valtiaat valtaistuimelta ja korottanut alhaiset. Nälkäiset Hän on täyttänyt hyvyyksillä. Ja rikkaat Hän on lähettänyt tyhjänä pois.” (Luukas 1: 53) Eipä ole ristiriitaa vanhan ja uuden testamentin uskovaisten välillä.

Huomenna on jouluaatto. Herran syntymä on lähellä: ”Lapset pienet laulakaa, jouluvirsi veisatkaa, sillä meille syntynyt Vapahtaja ompi nyt./Isämme ja äitimme, veljemme ja siskomme. Kaikki sielut siunaa nyt Vapahtaja syntynyt”(Aatu Laitinen). Saamme siunata Jeesuksen nimessä myös toisemme. Aamen.