Yhteystiedot

Valma Luukka
Männistöntie 1
07500 Askola
valma.luukka(at)gmail.com

Kävijälaskuri

Käyntejä kotisivuilla:100905 kpl

II Adventti

Jeesus tulee kunniassa.

Luukas 21: 25-36

*******************

Pysykää siis alati valveilla ja rukoilkaa itsellenne voimaa, jotta selviäisitte kaikesta siitä, mitä on tapahtuva, ja kestäisitte Ihmisen Pojan edessä.”(Lk. 21: 36)

Rukous: ”Suo meidän aina valvoa ja kestää uskossamme. Rohkaise heikot armolla, kun saavut, auttajamme, kun kohta huudon pauhina soi sydänyössä valtava: Nyt Ylkä häihin saapuu!”(V. 11: 3)

Apostolisessa uskontunnustuksessa sanotaan toisen uskonkappaleen lopussa: ”...istuu Jumalan oikealla puolella – ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita.” Nikean uskontunnustuksessa on sama vähän pitemmästi: ”...istuu Isän oikealla puolella ja on kirkkaudessa tuleva takaisin tuomitsemaan eläviä ja kuolleita, ja jonka valtakunnalla ei ole loppua.”

Toisena adventtina kirkko pukeutuu paastoväreihin. Tätä pyhää kutsutaan myös ”pikkupaastoksi” tai ”joulupaastoksi”. Hilpeän oloisista pikku-jouluista pitäisi pysähtyä kuuntelemaan, minkä vuoksi Jeesus syntyi tänne maailmaan. Jesajan ennustuksen mukaisesti Jeesus tulee aikana, jolloin kansa on pimeyden vallassa ja synkretistiset sekauskonnot ahdistavat ihmisten mieliä. 

Jeesus siis tuli ihmiseksi vapahtaakseen ihmiskunnan synnin kahleista. Oikein tiernapojat laulavat:  ” Synti suuri surkia, kun peitti koko maan, ja täytyi alas astua jo Herra taivaan, maan.” Kun Jumala ei voi enää katsoa maailman pahuutta ja maailman lasten hurjaa menoa, Hän lähettää Poikansa kuolemaan ja lunastamaan sen osan ihmiskuntaa, joka tahtoo olla kuuliaisia Hänen käskyilleen. 

Tänä aikana on taas niin kyllälti pahuutta maailmassa, että voimme ihan akuutisti odottaa Herran paluuta. Jeesuksen omista puheista esimerkiksi tämän päivän tekstissä saamme tietää, että Jeesus ei nyt enää tule vauvana köyhään talliin , vaan Hän tulee enkeleineen ottamaan maan alhoista ”morsiamensa” eli seurakuntansa, joka kilvoittelee uskossa maailman keskellä, sydämessään ikävä ja taivaan hiuka. 

Vaikka Jeesus ei sano päivää eikä aikaa, Hän antaa kuitenkin tulonsa ennusmerkkejä. Hän ei tällä kertaa puhu tienraivaajasta, Eliasta eikä Johannes Kastajasta, vaan luomakunnan merkeistä. Auringossa, kuussa ja tähdissä näkyy merkkejä. Meren aallot pauhaavat jylisten, Kansat ovat ahdistuksissa ja epätoivossa. - Jeesus selventää vielä asiaa vertauksella: Kun viikunapuussa ja muissa puissa alkavat lehdet puhjeta, jokainen tietää, että suvi on jo lähellä. Kun Jeesuksen antamat tunnusmerkit toteutuvat on kysymys samasta asiasta: Jumalan valtakunta on lähellä. 

Jeesus ei kuitenkaan pelottele omiaan maailmanlopulla, vaan kehottaa uskovia nostamaan päätänsä , sillä vapautuksen aika on tullut. Jumalan Poika tuo lopullisen vapautuksen uskovilleen. 

Uuden Testamentin ainoassa Apokalyptisessä kirjassa , nimittäin Johanneksen Ilmestyskirjassa, on paljon tietoa siitä, mitä tapahtuu ennen Jeesuksen tuloa ja sen jälkeen. Jumalan lapsille Jeesuksen tulo on ilon ja riemun aikaa. Silloin meiltä riisutaan matkavaatteet ja puetaan ”vanhurskauden hameeseen”  ihan konkreettisesti. Uskovaiset sanoivat aikanaan, että vanhurskauden vaate, jonka saamme lahjaksi , ”on kudottu Golgatan kaidoissa kangaspuissa.”  Se ei todellakaan ole mikään alehinta, jolla Jumala on meidät syntiset lunastanut ja omakseen merkinnyt.

Tähän tekstiin liittyy vanha Siionin laulu, jossa sanotaan mm.:”Nyt alan minä laulaa: kiitosta Isälle, kun pääsen täältä kohta Siioniin sisälle. / En minä enää kohta turmelusta tunnekaan, kun vaivoistani lepään, en koskaan kuolekaan./ Kun löydän sielun Yljän , autuuden aartehen – ja puen päältäni kylmän, Vanhan Aadamin vaattehen.” Äitini lauloi tätä usein kauniilla äänellään viimeisinä vuosina.

Jeesus kehottaa rukoilemaan voimia, että kestäisimme sen , mikä on tapahtuva. Että meillä olisi Pyhän Hengen öljyä uskon lampuissamme ja olisimme valveilla, kun huuto yösydännä kuuluu: ”Katso Ylkä tulee!” Aamen.