Yhteystiedot

Valma Luukka
Männistöntie 1
07500 Askola
valma.luukka(at)gmail.com

Kävijälaskuri

Käyntejä kotisivuilla:92928 kpl

Ensimmäinen adventti.

Kuninkaasi tulee nöyränä.

Matteus 21: 1-9

************************

”Nostakaa päänne te portit, nostakaa päänne te ikuiset ovat, Kunnian Kuninkaan käydä sisälle” (nyk, ”Kohotkaa korkeiksi portit, avartukaa, ikiaikaiset ovet ! Kirkkauden Kuningas tulee!”(Ps. 24: 9)

Rukous: ”Käy Herra Jeesus, luokseni, tee sydämeeni majasi. Sä sinne armo, autuus tuo, sun asuntos mun olla suo. Mua iloon taivaan johdata, ett luonas saan ain asua. Jo kohta, Herra saapuukin, Niin aamen, Jeesus rakkahin” (V..v. 2:5)

Tänään saimme valkean lumen maahan. Tänään alkoi uusi kirkkovuosi. Tänään saimme laulaa seurakunnan kanssa ”Hoosianna”-hymniä, ”Herra, auta, Herra, pelasta!”

Tänään saamme muistella Jeesuksen ratsastusta Jerusalemiin. Saamme seurata ajatuksissamme, miten opetuslapset käyvät hakemassa aasintamman, joka on sidottuna kylässä nimeltä Beetfage, lähellä Öljymäkeä. Myös aasin varsa piti tuoda Jeesukselle. Jos joku kyselisi, mihin tuota paria äiti ja lapsi viedään, opetuslapset saisivat vasta vain: ”Herra tarvitsee niitä”

Tämän aasintamman selässä Jeesus sitten ratsasti Jeruselemiin. Lapset levittivät palmuoksia ja vaatteita tielle ja lauloivat ”Hoosiannaa”. Taisivat siellä jotkin farsieukset olla kieltämässä lapsia, mutta Jeesus oli sanonut: ”Elleivät nämä saa laulaa, alkavat kivet saarnata.”

Jeesus ei siis tullut Jerusalemiin, niinkuin maalliset kuninkaat, korskeitten ratsuhevosten saattelemana. Jeesus antoi esikuvan nöyryydestä, joka on Jumalalle mieleen. Aasi oli myös äiti-Marian ratsuna silloin, kun lähestyttiin Daavidin kaupunkia verollepanoa varten. Sillä matkalla Jeesus syntyi. ”Ketuilla on luolat ja taivaan linnuilla on pesät, mutta Ihmisen Pojalla ei ole, mihin hän päänsä kallistaisi.” Näin Jeesus sanoi kerran Hänen seuraansa pyrkineelle miehelle rauhoittaakseen miehen yltiöpäistä halua liittyä opetuslasten saattoon. Realistisesti ajatellen Jumalan valtakuntaa ei voikaan liittyä mielijohteesta, vaan ”harjoittelemalla totista kääntymistä”(Arthur Dent). Virren tekijä toteaa: ”Tie taivaan kaita, ahdas on ja ohdakkeinen aivan,vaan matkamiehen voittohon vie Herra kautta vaivan. Jos taivaan tieltä eksytään, ei taivaan rauhaan päästäkään, ei tulla kruunatuksi.” Jeesuksen omat joutuvat usein pilkatuiksi ja vainotuiksi julistaessaan parannuksen ja armon evankeliumia tien varsilla eläville sokeille ja kuuroille, terveille ja sairaille, lapsille ja aikuisille.

Hoosianna-sunnuntai antaa toivon valosta ja lämmöstä. LLL. vertaa saarnoissaan ”maailman kylmällä laattialla” värjötteleviä ihmisiä ”Jumalan valtakunnan” lämmössä sulaneita ihmisiä toisiinsa. Hän kehottaa edellisiä huutamaan (määkimään) kovalla äänellä apua ”Suurelta Ristinkantajalta” ja pyrkimään Vanhimman syliin lämmitttelemään.

Tämän pimeän ajan Jumalan lapset odottavat Kunnian Kuningasta saapumaan kirkkaudessaan. He riisuvat oman vanhurskauden vaatteensa ja leivttävät ne Jeesuksen jalkoihin jo täällä matkalla uuteen Jerusalemiin. He huutavat avuksi Siionin Kuningasta, sillä matkareitti on vaikeakulkuinen. He lukevat Psalmien lupauksia tulevasta valosta ja Jesajan ennustuksia uudesta ajasta, missä on ikuisen valon valtakunta ja ainainen suvi. Hoosianna, Siunattu olkoon Hän, joka tulee Herran nimeen. Aamen.