Yhteystiedot

Valma Luukka
Männistöntie 1
07500 Askola
valma.luukka(at)gmail.com

Kävijälaskuri

Käyntejä kotisivuilla:90155 kpl

Pyhäinpäivä.

Matteus 5:1-12

*********************

Mutta tämän minä sanon, veljet; ettei liha ja veri voi periä Jumalan valtakuntaa, eikä katoavaisuus peri katoamattomuutta./Katso, minä sanon teille salaisuuden; emme kaikki kuolemaan nuku, mutta kaikki me muutumme” (I. Kor.: 15: 50-51)

Rukous: ”Oi Herra, auta omias, vie pyhäis joukkoon armossas, suo meidän Sinun kanssasi taivaassa olla iäti./ Jumala, Isä taivainen, suo kautta Poikas Kristuksen ja Pyhän Hengen meille se, Sinulta mitä pyydämme.” (V.v. 127: 6-7)

Pyhäinpäivää vietetään marraskuun alussa. Marras tarkoittaa kuolemaa. Me emme oikeastaan juhli kuolemaa, vaan muistelemme edesmenneitä läheisiämme, varsinkin heitä, jotka ovat antaneet meille elämän ja vaalineet sekä hoitaneet meitä suuren osan alkuelämäämme. Uskovat vanhemmat ovat tienneet, että lapsi on Jumalan lahja ja eräänlainen laina, joka voidaan myös ottaa pois. Kuitenkin on selvää, että elävään ihmiseen, olipa hän lapsi tai vanhempi, syntyy kiinteä rakkaussuhde. Kun vanhemmat otetaan pois ajallisen kuoleman kautta, lapselle syntyy tyhjiö pitkäksi aikaa. Hänen pitää itse alkaa huolehtia itsestään ja vastata elämästään Jumalalle. 

Jeesus käyttää pyhistä nimitystä ”autuas”. Sanaa on vaikea suomentaa täsmällisesti, mutta sana ”pelastettu” tai ”synnistä vapahdettu” voisi olla ainakin syy , miksi joku on ”huippuonnellinen”.

Raamatun nykykäännös saattaa antaa jollekin sellaisen käsityksen, että ihmisillä, jotka ovat autuaita on jokin ominaisuus, joka tekee hänet autuaaksi. Vanhemmassa käännöksessä on jokaisessa lauseessa sanaSILLÄ.  Tämä sana siirtää painotuksen Jumalan armopäätökseen. Jumala siis ”tykkää” heistä, joilla ei ole paljonkaan turvaa tässä maailmassa, köyhät, murheelliset, hiljaiset, laupiaat, puhdassydämiset, vanhurskautta isoavat ja janoavat, rauhantekijät ja vanhurskauden tähden vainotut. Luettelossa on ihmisiä, jotka kipeästi tarvitsevat Jeesusta ja taivaasta tulevaa apua . He ovat ”Jumalasta riippuvaisia”. Raamattu lupaa jo Vanhan Testamentin puolella useaan kertaan, että Jumalan käsi ei ole ”lyhyt auttamaan”, että Hänellä on ”kuulevat korvat” ja ”näkevät silmät”. Jumalalla on myös ”Isän sydän”. Autuuden edellytys on kuitenkin se, että on syntynyt Jumalan lapseksi evankeliumin sanan kautta. 

Vanha traditionaalinen kirkon ehtoollispöytä on puoliympyrän muotoinen. Me uskomme, että poisnukkuneet pyhät muodostavat sen toisen puoliympyrän – ja, että keskushenkilö on Jeesus itse ja Hänen ristinsä. Me olemme saaneet puhdassydämisyyden Jeesuksen veren kautta, Hänenarmostaan. Itsessämme meissä ei ole mitään hyvää, kaikki on lahjaa. Raamatussa on parissa kohdassa selvästi sanottu: Jumala katsoo taivaasta, ja mitä Hän näkee: ”Ei ole yhtään vanhurskasta, ei ainoatakaan, / ei ole ketään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa: /kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomaksi käyneet, ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on, ei yhden yhtäkään. / heidän kurkkunsa on avoin hauta, kielellänsä he pettävät, kyykäärmeen myrkkyä on heidän huultensa alla; / Heidän suunsa on täynnä kirousta ja katkeruutta. / Heidän jalkansa ovat nopeat vuodattamaan verta./ hävitys ja kurjuus on heidän teillänsä, / ja rauhan tietä he eivät tunne. / Ei ole Jumalan pelko heidän silmiensä edessä.”(Room.: 3:10-18)

 Apostoli jatkaa samassa luvussa, miten ihminen pääsee pyhien joukkoon tästä turmeluksen tilastaan. Ihminen joutuu ensin Jumalan lain eteen. Hän alkaa ymmärtää, että teoilla ei voikkaan tulla vanhurskaaksi. Laki kertoo vain sen, että ihminen on syntinen ja menossa kadotukseen. Apostoli jatkaa:Se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen  tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta. Kaikki ovat syntiä tehneet ja vailla kirkkautta, mutta saavat lahjaksi varhurskauden Hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Jeesuksessa Kristuksessa, jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta Hänen vereensä….”(Room. 3: 23-25)

Me olemme ja saamme olla pyhiä Jumalan silmissä USKON kautta Jeesukseen Kristukseen. Me kaikki ennen uskoneet ja nykyisin uskovat kokoonnumme kerran sen ”elämän veden virran, joka kristallinkirkkaana kumpuaa Jumalan ja Karitsan valtaistuimesta”, sen virran äärelle iankaikkisessa kodissamme, rauhan majoissa. ”Tuo armon lasinen meri, on täynnä riemua, siellä valittuin joukko kiittää Jumalan Karitsaa.” Aamen.