Yhteystiedot

Valma Luukka
Männistöntie 1
07500 Askola
valma.luukka(at)gmail.com

Kävijälaskuri

Käyntejä kotisivuilla:92928 kpl

Hyvä Paimen.

Joh. 10: 1-10

******************

”Minä olen Hyvä Paimen. Minä tunnen lampaani ja ne tuntevat minut”(Joh. 10:14)

Rukous: ”Kaitse, Jeesus, paimen hyvä laumassasi minua. Eksyvä ja erehtyvä olen ilman sinua. Luonas turvani on parhain, ah, jos siihen mä jo varhain, nuoruudessa pääsisin, loppuun asti pysyisin.”(V.v.: 487: 1)

Hyvän Paimenen sunnuntai kertoo Jeesuksesta, joka on antanut henkensä lammastensa edestä. Hän on kaikkien kristittyjen, varsinkin lasten paras Ystävä. Pyhäkoulussa me keräsimme pieniä lampaita, jotka liimattiin Hyvän Paimenen jalkojen ympärille. Me pienet lampaat kuuntelimme tarkasti paimenemme ääntä. Siten  jo pieninä opimme erottamaan Jeesuksen äänen kaikkien muitten äänien joukosta. Pienet lampaat tahtovat seurata Jeesusta ja olla Hänen lähellään.

Nuoret lampaat helposti karkailevat laumasta ja haluavat kokeilla itsenäistä elämää. Lammastarhan ulkopuolella kuitenkin on paljon vaaroja. Uhmapäiset lampaat saattavat joutua rotkoon tai suden suuhun. Ulkopuolella paimenen huolenpidon voi jopa kuolla. Hyväkään paimen ei aina löydä karkuun menneitä lampaitaan. Lammas saattaa myös mennä niin kauas, että paimenen tai toisten lampaitten äänet eivät enää kuulu. Lammas eksyy tai mieltyy keitureitten ja villieläinten seuraan. Lammastarhan ulkopuolella on myös lisääntyvässä määrin vääriä paimenia, palkkapaimenia, jotka nauttivat eksyneitten lampaitten tuomasta lisästä menestystarinaansa.

Aikuiset lampaat ovat joko lammastarhan työntekijöitä, marioita, jotka kuuntelevat Paimenen jalkojen juuressa, tai syntisiä lampaita, jotka pesevät kyynelillään Jeesuksen jalkoja ja pyyhkivät ne harmailla villoillaan. He voivat olla myös ylpeitä, itseriittoisia oman lauman keräilijöitä. Kaikki aikuiset lampaat  eivät halua ollenkaan olla tekemisisä armon ja anteeksiantamuksen kanssa. Ne ovat voimissaan ja etsivät ajallista tavaraa ja kunniaa. 

Sairaat lampaat määkivät maailman ”kylmän laattian päällä”. He tunnistavat tilansa ja etsivät kiihkeästi parannusta haavoihinsa. Monet joutuvat väärien neuvojen ja ohjeitten uhreiksi. Heidän sairautensa tai katkeruutensa pahenee ja lopulta sydämen ympärille tulee paksu kuori, kyynisyys ja välinpitämättömyys. ”Oi, jospa sinä olisit kylmä tai palava, mutta ettäs ole penseä, niin minä oksennan sinut ulos”. Omantunnon arkuus on Jumalalle mieleen ja Hän kyllä kuulee hätääntyneen lampaan rukoukset ja tulee itse lähelle, sillä Hänelle on mahdollista pelastaa kauaskin joutunut ja syntiensä verkossa rimpuileva lammasparka takaisin lammastarhan turvalliseen suojaan.

Jeesus sanoo olevansa paitsi Hyvä Paimen, joka tuntee jokaisen lampaansa nimeltä, myös lammashuoneen ovi. ”...ei yksikään tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.”  Jeesus-ovesta pääsemme sisälle Jumalan valtakuntaan. Siksi meitä kehotetaan myös rukoilemaan Isää Jeesuksen nimessä. Isäkin tottelee Hyvää Paimenta ja siunaa ne lampaat, jotka kuulevat Jeesuksen kutsun ja ottavat Hänet uskossa sydämeensä. Jeesus antaa synnit anteeksi jo heti ovella. Eikä kukaan voi enää sulkea Jeesuksen avaamaa ovea.

Tänään siis kysymme itseltämme, olemmeko korvamerkittyjä Jeesuksen laumaan. Jos äiti ja isä huolehtivat rakkaan pikkukaritsansa kasteen armoliittoon, olemme turvapiirissä. Meidän nimemme on kirjoitettu elämän kirjaan. Sitä ei pyyhitä pois, jos emme itse karkaa laumasta. Sittenkin Isä antaa meille etskonaikoja, että muistaisimme kodin ja palaisimme sinne armonaikana. Hyvä Paimen kyllä hoitaa mustelmat ja sinimarjat, joita synti on tuonut tuhlaajalampaan reissuilla. 

Jumalan lapset ovat Hyvän Paimenen lampaita. Me haluamme mahdollisimman lähelle Hyvää Paimenta. Siinä meidän on hyvä olla. Hän antaa ruuan ajallaan ja siunaa työmme ja toimemme. Hänellä on paljon armoa ja rakkautta, jopa kotkan voimat kantaa heikkoja lampaita hyville ruokapaikoille. Hän voi myös katkaista ”valheen verkot” ja ajaa vaanivat sudet luotamme, jos ahkerasti rukoilemme Paimenta paikalle. ”Niitä, jotka tulevat luokseni, en minä heitä ulos”. Hyvän Paimenen turvassa saamme jatkaa kotiin asti. Aamen.