Yhteystiedot

Valma Luukka
Männistöntie 1
07500 Askola
valma.luukka(at)gmail.com

Kävijälaskuri

Käyntejä kotisivuilla:83606 kpl

Jeesus, kiusausten voittaja.

Markus 1:12-13

***********************

”Sillä, sen tähden, että Hän itse kärsinyt ja ollut kiusattu, voi Hän kiusattuja auttaa” (Hepr. 2:18)

Rukous: ”Kiusausten heltehessä, valheen hengen vietellessä anna kuulla ääntäsi. Asu, Jeesus, luonani./ Murra pahuuteni valta, Herra, suojaa saatanalta. Sinussa on voimani. Asu, Jeesus, luonani.” (V. 305: 3-4)

Näinä aikoina me vanhemmat ihmiset saamme kiittää Jumalaa mm. siitä, että meillä ei nuoruudessamme ollut lähimainkaan niin paljon kiusauksia ja viettelyksiä kuin tämän ajan lapsilla ja nuorilla. Valheen isällä näyttää olevan intresseissään saada verkkoihinsa puolustuskyvyttömiä ihmisiä. Hän käyttää hyväkseen tämän ajan vastuunkantajien sokeutta. Lapsille ja nuorille ei anneta enää sellaista moraali- ja uskonnonopetusta, jota ennen saimme sekä kodeissa että kouluissa. 

Kasvattajien vastuuttomuudesta johtunee, että monille nuorille on kasvanut omantunnon päälle kova kuori niinkuin jää. Löysin Väinö Havaksen kirjoituksesta v. 1940 seuraavan ajatuksen: ”Tämmöinen on turtuneen tunnonkin kuori. Vain Jumalan ankara laki pystyy sitä ensiksi särkemään. Sydän on silloin kuin kovia, repiviä siruja täynnä. Mutta vasta Jumalan armo todella pehmittää. Se kun paistaa evankeliumista, sulaa vahvinkin jää. Silloin alkaa sielussa suvi”. - Jaa, mutta kun enää ei missään kuule lain saarnaa, niin ei ihmisillä ole armon nälkääkään. Synti kasvattaa uusia jää- kerrostumia sitä mukaa, kun uusia kiusauksia tulee – ja niihin langetaan, altistutaan ja lopulta tullaan riippuvaisiksi.

Mistä kiusaukset siis tulevat? Jeesuksen kohdalla sanotaan suoraan, että Saatana kiusasi Häntä erämaassa. Jeesus voitti kiusaukset vetoamalla Jumalan Sanaan. Mutta nykyisin ei tiettävästi paljon kodeissa eikä kouluissa perehdytetä nuoria Jumalan Sanaan ja sen arvovaltaan. Sanaan turvautumalla mekin voittaisimme helpommin omakohtaiset kiusauksemme. 

Jeesus opettaa myös, että kiusaukset kehittyvät omassa päässämme. Hän luettelee: ”Sydämestä lähtevät pahat ajatukset, murhat, aviorikokset, haureudet, varkaudet, väärät todistukset, Jumalan pilkkaamiset”(Matt. 15:19). Niinpä yhdessä tämän päivän tekstissä kerrotaan uskon sodasta, jota käytiin ensimmäisten veljesten Kainin ja Abelin kesken. Kain tappoi veljensä kateudesta. Kateus onkin usein kaiken pahan alku. Eikä tuo kateus ole vieläkään loppunut, kun on kysymys esimerkiksi siitä, miksi Jumala kuulee toisen rukouksen, parantaa toisen sairauden, antaa toisen menestyä jne.

Jeesus auttaa kiusauksiin joutunutta sisarta ja veljeä. Koska Hän on itse ollut kaikessa kiusattu, Hän voi meitä auttaa. Se onkin totta, että vain sellainen, joka on itse käynyt läpi tuskien ja ahdistusten ja sairauksien tien, voi oikealla tavalla lohduttaa ja auttaa akuutissa hädässä. ”Hän on apu kiusatun, lohduttaja vaivatun. Jos mä vuoksi huolettoman vaelluksen horjahdan, tiedän Hänen auttavan.”

Me monella tavalla heikot ja kiusatut turvaamme Häneen, joka on meitä rakastanut loppuun asti – ja antanut henkensä meidän edestämme. Aamen.