Yhteystiedot

Valma Luukka
Männistöntie 1
07500 Askola
valma.luukka(at)gmail.com

Kävijälaskuri

Käyntejä kotisivuilla:84815 kpl

Jeesus auttaa hädässä

Matteus 14: 22-33.

***************

”Tulkaa ja katsokaa Jumalan töitä. Hän on tehnyt meille suuria tekoja.” (Ps. 66: 5. Antifoni)

Rukous: ”Isä. Emme aina hallitse elämäämme. Usein unohdamme sinut. Ajelehdimme kuin myrskyssä öisellä merellä. Armahda meitä ylpeydessämme. Auta meitä turvautumaan johdatukseesi myös elämämme pimeinä aikoina. Isä, tartu käteemme. Kuule rukouksemme Jeesuksen, auttajamme tähden.”(kirkkorukous)

Kerron aluksi tapauksen omasta elämästäni: Olen hakenut muutamia kirkkoherran tai kappalaisen virkoja. Kerran hain Paavalin seurakuntaan. Piispa oli asettanut minut ensimmäiselle vaalisijalle niinkuin yleensä, kun hain. Soitin virsiä kansliaan. Sieltä sanotttiin minulle: ”Turhaan olet hakenut . Turhaan tulet tänne. Me olemme jo päättäneet, että valitsemme NN:n.” Minä kuitenkin annoin virret ja menin pitämään vaalisaarnan. Epäusko satutti itseluottamustani. Saarnasin tästä aiheesta: ”Jeesus auttaa hädässä”. Jumalanpalveluksen jälkeen olin menossa kahvitilaisuuteen. Ajattelin, että mitähän varten tulin tänne? Jumala antoi tälläkin kertaa vastauksen: Nuori nainen punaisessa talvitakissa seisoi odottamassa minua. Hän sanoi: ”Olin päättänyt tehdä itsemurhan tänä iltana. Aamulla kuitenkin kuulin selvästi jonkun sanovan: Mene Paavalin kirkkoon! Minä tulin. Sain vastauksen teidän saarnastanne. Oivalsin, että Jeesus todella voi auttaa. Minun ei tarvitsekaan päättää päiviäni. Kiitos teille, pastori.”  Sydämeni iloitsi. Jumala oli antanut minulle tärkeän tehtävän. Yksi pelastui.

Pietari menetti uskonsa kesken Jeesuksen antamaa tehtävää. Hän alkoi upota, mutta Jeesus nosti hänet takaisin uskoon ja armoon. Jeesus ei olekaan aave, vaan elävä Jumala, joka voi ja tahtoo auttaa uupuvia matkamiehiä, joiden päämääränä on rauhan ranta. 

Tänään voimme muistella elämämme menneitä tapahtumia. Onko Jeesus saanut auttaa meitä hädässämme – ja milloin? Vai olemmeko sitä mieltä, että olemme itse pärjänneet ja onnistuneet kaikissa suunnitelmissamme ja hyvän puolesta taistellessamme. Mieleen tulee myös fariseus temppelissä. Hänhän pystyi kiittämään Jumalaa siitä, että hän on kaikessa parempi kuin muut, on antanut kymmenykset ja täyttänyt käskyt. Hän tunsi pysyvänsä ”pinnalla” ilman Jumalan kantavaa käsivartta. - Mutta monet minun kansssani elämme kokonaan Jumalan varassa, heikkoina ja lankeavaisina.

Jos joskus, niin tänä aikana elämme myrskyn silmässä. Matka rannalle ei ole pitkä, mutta ilman Jumalan apua, olisimme joka-ikinen hukassa. Me uppoaisimme .  ”Avuksi huuda minua hädässä, minä tahdon auttaa sinua ja sinun tulee kunnioittaa minua.” Tämä vanha psalmintekijän lause on aina povitaskussamme. Jokaisen hädän keskellä meillä on lupa huutaa avuksi ainoaa tosi ystäväämme. Hän lähettää enkelinsä meitä auttamaan, sillä Jeesus odottaa meitä siellä rannalla, kotisatamassa. Aamen.