Yhteystiedot

Valma Luukka
Männistöntie 1
07500 Askola
valma.luukka(at)gmail.com

Kävijälaskuri

Käyntejä kotisivuilla:90155 kpl

Uudenvuodenpäivä!

Jeesuksen nimessä.

Matt. 4: 12-16.

*********************

”Niin kauan kuin maa pysyy, ei lakkaa kylvö eikä korjuu, ei vilu eikä helle, ei kesä eikä talvi, ei päivä eikä yö.” (I Moos. 8: 22)

Rukous: ”Suo, että tänä vuonna saa Sun sanas saarna vaikuttaa, niin, että usko vahvistuu,  ja väärät opit kukistuu./ Uus vuosi meille armostas,  nyt anna runsas,  autuas. Synnistä meitä puhdista,  ja mieli meissä uudista.”(V.v. 33: 4-5)

Uudenvuodenpäivä on Jeesuksen nimipäivä. Sitä nimeä ei kuitenkaan ole allakassa. Se on muistopäivä Hänestä. Jeesus nimi on monessa Välimeren maassa poikien ja miesten nimi. Muiden kuin Vapahtajamme nimi ei ole samalla tasolla kuin ihmisten yleiset nimet. Tämä yksi Jeesus on ainut, Jumalan ainokainen poika. Hän on uskomme alku ja päämäärä!

Jeesus-nimessä on voima. Jos esimerkiksi kuoleman lähestyessä sielunviholllinen alkaa murjoa meidän uskoamme, se väistyy, kun huudamme avuksi Jeesuksen nimeä. Saaatana nimittäin pelkää voittajaansa. Kun Jeesus huusi Golgatan ristin päällä: ”Se on täytetty!”, se tarkoitti myös sitä, että Saatanan valta oli muserrettu ikiajoiksi. Kun Jumalan lapsi on hädässä tai kiusattuna, Hän voi turvallisesti ajatella, että Jeesus sotii hänen puolestaan turmiovaltoja ja häijyjä ihmisiä vastaan. Itse olen tuon kokenut työelämän loppuvaiheilla. Kun minua pilkattiin ja syytettiin väärin, tuntui kuin olisin ollut lasipalllon sisällä. Lyönnit eivät sattuneet minuun, vaan tiesin, mihin.

Jeesus ympärileikattiin juutalaisen lain mukaan ja Hänen puolestaan uhrattiin kyyhkysenpoikia. Mariakin olisi tuon lain mukaan ollut vielä ”saastainen”, mutta Simeon ja Hanna tiesivät syvemmältä. He tiesivät Jumalan lain ja tarkoituksen. Simeon sekä Hanna lauloivat kiitosvirtensä, jossa myös ennustettiin selvästi Jumalan suunnitelma ja tarkoitus tämän pienen lapsen kautta. Hänestä tuli Israelin lohdutus. Jeesus tuli valkeudeksi maailman pimeyteen, ei vain Israelin lapsille vaan koko maailmalle. 

Simeon tiesi myös, että Jeesus tulisi olemaan toisille nousemukseksi ja toisille lankeemukseksi. Kerran Jeesus sanoi opetuslapselleen: ”Autuas se, joka ei loukkaannu minuun”. Totuus vielä nytkin loukkaa ja jakaa porukat kahteen joukkoon. Johanneksen mukaan ihmiset rakastavat piemeyttä, jos heidän tekonsa ovat pahat. 

Simeon siunasi Joosefin, Marian  ja lapsen. Simeon oli onnellinen siunatessaan.

Tänään siis kysymme itseltämme: Mitä Jeesus-nimi merkitsee minulle? Saamme myös kysyä, mitä Jeesus-nimi merkitsee kansallemme ja koko maailmalle?

Minulle itselleni Jeesus on kaikki kaikessa. Olen ”riippuvainen” Hänestä, sillä olen kokenut suurta yksinäisyyttä esim. sukuni ja työtovereitteni keskellä. Minulle on tärkeä tämäkin lause Raamatussa: ”Koska hän riippuu minussa kiinni, niin minä hänet pelastan. Minä suojelen hänet, koska hän tuntee minun nimeni”(Ps. 91: 14). Tämä liittyy Jeesuksen vertaukseen lammastarhasta. Hän sanoi, että Hänen lampaansa tuntevat Hänen äänensä. Toisaalla Hän myös sanoo, että joka tuntee Hänet, se tuntee myös Isän. Ja vielä: ”Maailma ei teitä tunne, koska se ei tuntenut minuakaan.” Näin me siis olemme läheisiä ja enemmän kuin verisukulaisia.

Simeonin tavoin saamme siunata toisiamme ja toivottaa Siunattua uutta vuotta. Uusi Vuosi on aina uuden alku. Uuden avatun oven takana on paljon salaisuuksia ja mahdollisuuksia. Aamen.