Yhteystiedot

Valma Luukka
Männistöntie 1
07500 Askola
valma.luukka(at)gmail.com

Kävijälaskuri

Käyntejä kotisivuilla:75981 kpl


Joulu 2017

Jes. 9: 1-6
************

”Hän sanoi minulle: ”Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin.”(Ps. 2:7 Antifoni)

Rukous: ”Soi, Isä, kiitoksemme aina armostas, kun Vapahtajaksemme annoit ainoas. Eijaa, laulakaa! Lunastetut olemme kuolon kahlehista./ Myös Kristus, armontuoja. Kiitos tulostas. Ja kiitos, uudeksluoja, Henki laupias! Eijaa, laulakaa! Lunastetut olemme kuolon kahlehista.” (V. 24: 6-7)

Joulun aikana luemme monta kertaa samat tekstit. Siksi varmaan Luukkaan toisen luvun alku on yksityiskohtia myöten jokaisen muistissa. Muistan jo lapsuudesta, miten seisoin suuren koululaisjoukon edessä suuri rekisteriraamattu käsivarsillani ja luin tekstin ulkoa koulutovereilleni, sillä rekisteriraamatun teksti oli vanhalla fraktuuralla kirjoitettu ja kieleltään hyvin vanhaa. Silti joka vuosi löydän tekstistä jotain uutta sanottavaa ja mietittävää!

Tällä kertaa saarnaan Jesajan profetiasta. Ajattelin tehdä sen SRK:n tyyliin: jae jakeelta:

1. ”Kansa, joka pimeydessä vaeltaa, näkee suuren valkeuden, jotka asuvat kuoleman varjon maassa, niille loistaa valkeus”. Mikä ihmeen kansa , siis koko kansa , vaeltaa pimeydessä? Onhan niitä aina ollut öljylamppuja, kynttilöitä ja täällä pimeässä Suomessakin ”vanareita” ja lyhtyjä. Itsekin luin vielä ylioppilaaksi 1950- luvulla täällä maalla öljylampun ja kyntttilän valossa. Ei nyt sentään pimeässä oltu, vaikka joulukirkkokin oli jo kello viisi. Täkäläinen kirkko oli valaistu niin, että jokaisen edessä oli elävä laadukas kynttilä, ja kruunuissa loistivat kynttilät kuin myös alttarilla – aina. Kirkko oli kuin ”taivas” lapsen mielestä.

Profeetta tarkoittaa henkistä ja hengellistä pimeyttä. Jeesuksen syntymän aikaan Rooman maailmanvaltakunnassa elettiin syvässä eettisessä pimeydessä, lapset vietiin löytölapsien karsinaan ja jatkettiin rietastelua kylpylöissä. Osiris-jumalan palveluksissa syötiin veristä lihaa ja juotiin viiniä ja sitten harrastettiin seksi-orgioita. Pääjumala Aurinko ei ollut muuta kuin korkeintaan sitä, että köyhät uhrasivat rikkaitten alttareille.

Augustus rupesi vielä verottamaan köyhää kansaa. Rikkaitten hovissa ei ajateltu, miltä ryysyläisten majoissa tuntui, kun vielä alettiin pakkoverottamaan kansaa.

Jesaja kirjoittaa, että tähän pimeyteen syntyy oikeus ja vanhurskaus, sillä Jumala itse syntyy valaisemaan kansan ja yksityisten sydänten pimeyttä.

2. ”Sinä lisäät kansan, annat sille suuren ilon. He iloitsevat sinun edessäsi, niinkuin elonaikana iloitaan , niinkuin saaliinjaossa riemuitaan.”

Jeesukseen uskovat alkoivat muuttaa Rooman valtakunnan elämää. Lapset otettiin vastaan iloiten, ruokaa jaettiin köyhille ja uskovaisten joukko lisääntyi nopeasti elämän esimerkin kautta. Apostolit lähtivät kohta Pyhän Hengen saatuaan ympäri silloista maailmaa julistamaan : ”ilosanomaa köyhille, päästämään sorretut vapauteen, saarnaamaan sokeille näkönsä saamista ja Herran otollista vuotta.”

Ilon ja riemun äänet alkoivat kuulua ”vanhurskasten majoissa”. Ei tarvinnut enää vaeltaa pimeydessä ja tehdä pimeyden tekoja, sillä synnit saatiin anteeksi Hänen, vastasyntyneen nimessä.

3. ”Sillä heidän kuormansa ikeen, heidän olkainsa vitsan ja heidän käskijänsä sauvan sinä särjet, niinkuin Midianin päivänä.”

Jeesukseen uskovat ovat vapaita ”synnin, kuoleman ja perkeleen vallasta”. Jeesus lunasti meidät vapaiksi. Emme ole kenenkään, emme edes himojemme orjia. ”Kiitos, Jeesus siitä, kiitä sieluni , kieleni. Hoosianna Aamen.”

4. ”Kaikki taistelun pauhussa tallatut sotakengät, ja verellä tahratut vaatteet poltetaan ja tulella kulutetaan.”

Siionin laulaja ytoteaa: ”Vaikka maailma kovin pauhaa, ei särje rauhaani, sillä asun verisissä, haavoissa Jeesuksen”. Tämä on totta. Maailma ja sen suruttomat ihmiset jatkavat pauhaamistaan, joka näyttää vain yltyvän 2000-luvulla. Mutta uskovaiset tunnetaan siitä, että heillä on keskinäinen rakkaus ja sydämissään rauha. Jota Jumalan majan ulkopuolella olevat eivät tunne, eivätkä tunnusta.

5. ”Sillä lapsi on meille syntynyt, Poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus, ja Hänen nimensä on : ”Ihmeellinen Neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen Isä, Rauhanruhtinas”

Kaikki historian tapahtumat ennen ja jälkeen Messiaan syntymistä pyörii LAPSEN ympärillä. Kaikki riippuu Hänestä, aikakaudet, kansojen kohtalot, uskoon tulot, pimeden väistymiset. Kaikki.

Valitettavasti Jeesus itse toteaa. ”Maailma ei teitä tunne, kun se ei tuntenut Poikaakaan, eikä se tunne Isääkään”. Johannes evankelista kirjoittaa: ”Valkeus oli keskellämme, mutta ihmiset rakastivat enemmän pimeyttä, sillä heidän tekonsa oovat pahat.” Näin siis aina on oleva kaksi joukkoa: ”Valon lapset” ja ”ne, jotka rakastavat pimeyttä”.

6. ”Herraus on oleva suuri ja rauha loppumaton Davidin valtaistuimella ja hänen valtakunnassansa. Se perustetaan ja vahvistetaantuomiolla ja vanhurskaudella, nyt ja iankaikkisesti, Herran Sebaotin kiivaus on sen tekevä”.

”Armon valtakunta” maan päällä , ”Siionin vuori” toteuttaa tätä profetiaa vajavaisesti. Täydellistä ”Jumalan Kunnian valtakuntaa” odotamme vielä hetken. Siihen asti kilvoittelemme synnin pois panijoina ja uskomme omalla kohdallamme syntien anteeksisaamiseen Jeesus-Lapsen nimessä. Amen.