Yhteystiedot

Valma Luukka
Männistöntie 1
07500 Askola
valma.luukka(at)gmail.com

Kävijälaskuri

Käyntejä kotisivuilla:85840 kpl

Tehkää tie kuninkaalle.

Johannes 3: 26-30

******************

”Hän valaisee pimeyden kätköt ja tuo esiin sydänten ajatukset, ja silloin itse kukin saa kiitoksen Jumalalta” (I Kor. 4:5)

Rukous: ”Kristus, tule perkaamaan synnin saasta sielustani. Itse en voi milloinkaan puhtaaks´ saada tuntoani. Sen vain veri puhdistaa, armo sielun kaunistaa / Kristus, tule, lahjoita Pyhä Henki sydämeeni kirkastamaan sinua, johdattamaan askeleeni. Kuule harras pyyntöni: Jeesus, tule luokseni!” (V. 9: 3,5)

Raamatun lukija saa sen käsityksen , että Vanha Testamentti ja sen yksi päähenkilö Mooses edustavat tien raivaamista Taivaan ja Maan Herralle ja Kuninkaalle Jeesukselle. Varsinkin profeetat valmistavat tietä Messiaan tulemiselle. Viimeinen VT:n profeetta on Johannes Kastaja, tämän päivän evankeliumin päähenkilö.

Moosesta verrataan apostolien kirjeissä kuuksi, joka valaisee ihmisten elämän polkuja. Etenkin Jumalan kymmenen käskyä ovat tienviittoja. Niitä seuraamalla pääsee perille. Mooseksen uskonto on kuitenkin lakiuskonto, joka tarkoittaa, että vain lakia noudattavat saavat iankaikkisen elämän. Lainopettajat, jotka useimmiten kuuluivat myös fariseusten lahkoon eli puolueeseen neuvoivat tyhmää, lukutaidotonta kansaa sekä esimerkillään että sanoillaan. Heissä oli kuitenkin se vika, että he halusivat pitää itseään parempina ihmisinä myös Jumalan edessä ja tuomitsivat muita. Jeesuksen vertaus fariseuksesta ja publikaanista temppelissä valaisee  sen  asian, mistä oli kysymys, ja mistä Jumala ei heissä pitänyt.

Kuu ei koskaan voi valaista yhtä hyvin kuin aurinko. Uusi Testamentti ja sen keskushenkilö, Jeesus, edustavat Valoa, joka lähtee Jumalasta ja valaisee sydämen  sen sopukoihin asti Auringon kirkkaassa valossa näkee,  kuka kukakin on ajatuksineen, sanoineen ja töineen. Jumalan Pyhä Henki paljastaa, että jokainen vaimosta syntynyt on lainrikkoja, tottelematon ja syntinen. 

Johannes Kastaja oli parannussaarnaaja. Sellainen, jota myös nykyajan suruton ihminen tarvitsisi. Johannes lienee kuulunut Qumranin luostariveljestöön, joka odotti hartaasti ”Vanhurskauden opettajaa”, Messiasta  ilmestyväksi maailmaan. Hän oli tervehtinyt Jeesusta jo ollessaan Elisabeth- äidin kohdussa. Pyhä Henki vaikuttaa vieläkin uskovissa saman ilmiön. Kun he tervehtivät toisiaan, heidän henkensä todistaa, että he ovat saman Isän lapsia. 

Johannes ja muut uskoon tulleet Jumala lähettää raivaamaan tietä Kuninkaalle. Hengellisen tien raivaaminen ei ole helppoa varsinkaan nykyaikana, jolloin joudumme erottamaan oikean tien harhaanjohtavista teistä.  Kerrotaan, että harhateitä on jo useita kymmeniä tuhansia. Ihmiset kuvittelevat, että he voivat poimia joka uskonnosta parhaat palat ja yhdistää niistä itselleen sopivan uskonnon eli tien, joka lopulta johtaa taivaaseen. Yksinkertaisimmat ajattelijat oikaisevat sanomaan, että : ”kaikki pääsevät taivaaseen”. Siihen ei kuitenkaan ole kenelläkään oikeutta, sillä vain Jeesus on tie sekä ovi lammastarhaan. 

Jos alamme tehdä tietä Kuninkaalle, tulee meidän tasoittaa koleikot ja madaltaa korkeat paikat. Sitä emme voi tehdä omassa viisaudessa emmekä voimassamme.  Jumala vaikuttaaa tientekijöissä ensiksi sen,  että heistä itsestään tulee pieniä ja nöyriä. Oikeastaan tien tekeminen onkin sitä, että me osoitamme niinkuin Johannes sormellamme siihen suuntaan, missä Jeesus on. Jeesus on pelastuksen tie. Hän itse sanoo: ”Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.” Siionin laulaja toteaa: ”Tasainen on tää tiemme, vaikk´ kulkee korpia. Ei eksy täällä tyhmä, kun seuraa Jeesusta. Turvassa olkaa heikot, Paimenen helmassa. Paetkoon poies pelko Siionin laumasta.”  Usein myös pienet lapset osaavat parhaiten raivata tietä vaikkapa oman perheensä parissa. 

Jokainen voimme omilla lahjoillamme rakentaa tietä Herran esikartanoihin. Aamen.