Yhteystiedot

Valma Luukka
Männistöntie 1
07500 Askola
valma.luukka(at)gmail.com

Kävijälaskuri

Käyntejä kotisivuilla:85840 kpl

Kuninkaasi tulee kunniassa!

Luukas 12: 35-40
**************

”Silloin aukenevat sokeain silmät ja kuurojen korvat avautuvat. Rampa hyppii silloin kuin kauris, mykän kieli laulaa riemuaan. Lähteitä puhkeaa autiomaahan , vuolaina virtaavat purot arolla.” (Jes.35:6)

Rukous: ”Suo meidän aina valvoa ja kestää uskossamme. Rohkaise heikot armolla, kun saavut, auttajamme, kun kohta huudon pauhina, soi sydänyössä valtava: Nyt Ylkä häihin saapuu.”

”On sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita”, Tämä kohta on toisen uskonkappaleen lopussa. Jokaisessa kirkollisessa toimituksessa lupaamme uskoa tuon todeksi. Kuitenkin joskus epäilys voittaa. Kirkkohan on odottanut jo Jeesuksen taivaaseen lähdön jälkeen, että evankeliumin levittämisellä on kiire. Ensimmäiset kristityt tervehtivät toisiaan ”Maran ata” (s.o. Herramme tulee) Kun Herran tulo viivästyi, alettiin painottaa jokaisen henkilökohtaisen kuoleman tuloa. Tervehdys muuttui muistutukseksi ”Moriens” ( s.o. olet kuolevainen) ja virsiin ilmestyi rukouksia: ”Enkelis Herra lähetä, minua täältä lähteissä, Sun luokses´ tykös´ tuomaan”.

Toinen adventtisunnuntai puhuu, toisin kuin tuomiosunnuntai , Herran tulosta hyvänä asiana. Silloin toteutuvat kaikkien uskovien unelmat rauhasta, voitosta ja pelastuksesta. Pelastus-sana merkitsee kaikkea hyvää, kuten terveyttä, onnea ja sovintoa ihmisten kesken. Jopa luonto saa uuden puhtauden pulppuavine lähteineen ja kristallivirtoineen. ”Ilon ja riemun äänet kuuluvat vanhurskasten majoissa.” Jeesus tuo mukanaan ”uuden taivaan ja maan, jossa vanhurskaus asuu.”.

Uskovaisille Jeesuksen toinen tuleminen on ihana ja kaivattu voitto. Silloin saamme nähdä Hänet, johon olemme uskoneet. Varsinkin Ilmestyskirjan näyt todistavat, että mitään ei puutu eikä kukaan enää valita. ”Ei heidän enää ole nälkä eikä jano, eikä aurinko ole sattuva heihin eikä mikään helle … ja Hän on pyyhkivä kaikki kyyneleet heidän silmistään”(Ilm. 7: 16-17) . Samaa sanoi Jesaja ennustuksessaan. ”Autiomaahan puhkeaa lähteitä...”.

Jeesus sanoo, että pitää valvoa, koska vain Jumala tietää, milloin suuri ”Herran päivä” on tulossa. Me olemme kuin palvelijat, jotka odotamme Herran tuloa kotiin. Sillä onhan tämäkin maailma Jumalan omaisuutta, vaikka Musta enkeli hallitsee monien sydämiä. Me rukoilemme, että Jumalan valtakunta tulisi voimassaan ja kukistaisi pahan vallan. Se: siis Jumalan valtakunta on kuitenkin jo salattuna täällä keskellämme ja meidän itse kunkin on se löydettävä. Jeesus sanoo vuorisaarnansa lopussa: ”Vaan etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja Hänen vanhurskauttaan, niin myös kaikki tämä (ajallinen sekä iankaikkinen) teille annetaan.”(Matt. 6:33) Onhan siinä etsimistä, niinkuin itämaan viisailla. Monet luulevat, että se on jotain suurta ja näkyvää komistusta keskellä turhuutta. Profeetta kuitenkin mainitsee, että Jumalan valtakunta on ”niinkuin hakomaja yrttitarhassa tai niinkuin hävitetty kaupunki”. Jumalan valtakunta ja sen asukkaat ovat usein vainottuja ja pilkattuja, kiusattuja ja ylönkatsottuja maailman silmissä.

Silti kannattaa totella Taivasten valtakunnan Kuningasta, sillä Hän lupaa (päivän VT:n tekstissä) voimistaa uupuneet kädet, vahvistaa horjuvat polvet ja kehottaa odottamaan pelkäämättä Herran tuloa. Uupuneitten käsien voimistamisesta muistuttaa kertomus siitä, miten Aaron ja Huur kannattivat Mooseksen käsiä erämaavaelluksen aikana, kun Israelin kansa taisteli viholliskansoja vastaan. Rukous on tänäkin päivänä ainut uskovain ase. Siihen saamme turvata loppuun asti. Aamen.