Yhteystiedot

Valma Luukka
Männistöntie 1
07500 Askola
valma.luukka(at)gmail.com

Kävijälaskuri

Käyntejä kotisivuilla:74182 kpl

Jeesuksen lähettiläät.

Luukas 10: 1-12

****************************

(Herra itse kulkee sinun edelläsi. Hän on sinun kanssasi, hän ei jätä sinua yksin eikä hylkää sinua. Älä lannistu, älä pelkää” (5 Moos. 31:8)

Rukous: ”Tule askele askeleelta minun kanssani kulkemaan. Sua ilman en saata olla, pysy luonani ainiaan.” (V. 548:2)

Yleensä ajatellaan, että Jeesuksella oli vain nuo 12 opetuslasta, joiden kanssa Hän vaelsi. Tästä tekstistä huomaamme, että Jeesuksella oli paljon lähettiläitä eli silminnäkijätodistajia. Paavali kertoo , että Jeesus ilmestyi ylösnousemisensa jälkeen yli (500) viidellesadalle veljelle ja tietysti myös sisarille. Jeesuksen opetuslapset olivat ristin äärellä oikein nimeltä mainittuina, hautasivat Hänet ja veivät ensimmäisenä ilosanomaa Jerusalemin asukkaille ja maakuntiin. Heitä oli kuitenkin kielletty menemästä kauemmas ennenkuin Pyhä Henki laskettaisiin heidän päällensä. Pyhä Henki tuli tekemään työtä heissä ja siis lopulta kaikkialla maailmassa, vaikka ensimmäiset opetuslapset olivat jo kuolleet. 1000-luvulla evankeliumin sanoma tuli Suomeenkin. Tuska sydämessä täytyy todeta, että tekstimme viimeiset sanat taitavat kohdata Suomeakin, jos täällä ei pian ymmärretä, mitä evankeliumin sanoman vetistäminen merkitsee kirkolle ja maallemme. ”Sodomakin pääsee helpommalla kuin tuo kaupunki” (maa), joka ei ota todesta Jumalan valtakunnan tuloa.

Paavali kirjoittaa päivän epistolassa Kolossan seurakunnalle, miten Jeesuksen lähettiläitten tulee elää: ”Me rukoilemme, että saisitte runsaasti hengellistä viisautta ja ymmärrystä, ja tulisitte täydellisesti tuntemaan Jumalan tahdon. Rukoilemme, että eläisitte Herralle kunniaksi ja kaikessa Hänen mielensä mukaan, ja kantaisitte hedelmää tekemällä hyvää ja kasvaisitte Jumalan tuntemisessa” (Kol. 1:9-11). Tämä kristillinen elämäntapa (etiikka) on toiminut uskovien keskuudessa näihin päiviin asti. Näin Jumalan lähettiläät ovat esikuvana epäuskoiselle maailmalle.

Myös tämä tapa, että saarnamiehet kulkevat kaksittain pitämässä seuroja kylillä, on säilynyt suomalaisissa herätysliikkeissä. Olemme lukeneet, että kaksin on turvallisempaa liikkua. Myös hengellisessä mielessä; sillä toinen voi ojentaa toista, jos hän on alkanut ”lihoa” (paisua) esim. saarnataidollaan. Toinen voi myös rohkaista toista, jos pelko ja masennus voittaa. Aina ei tule tuloksia, eikä monasti ole yhtään parannuksen tekijää kuukausienkaan työn jälkeen. Siksi Mooseskin rohkaisi Joosuaa ja sanoi: ”Älä lannistu. Älä pelkää”. Jumala vastaa työstänsä ja suojelee omiaan petojen raatelulta.

Jeesus todellakin oli äärimmäisen realistinen ja pragmatistinen lähettäessään työntekijät elopellolle. Ei rahaa, ei laukkua, ei jalkineita. ”Niinkuin lampaat susien keskelle”. Uskovaisina tiedämme kokemuksesta, että Herra todella valmistelee työkentän. Hän antaa myös sisäisen voiman ja ennakkovaroituksia. Mutta Agricolan sanoin: ”Studeeraa, saarnaa ja rukoile”. Lähettilään tehtävä on kaiken aikaa kuulostella, mitä Pyhä Henki neuvoo. Rukous on saarnamiesten, vanhempien ja opettajien paras ase. Pyhä Henki puhuu kuuliaisten lähettiläitten suulla. Jos lähettiläs ylpistyy omista lahjoistaan, Herra ottaa häneltä pois lähettilään pestin.

Jeesuksen lähettiläät ovat ensi kädessä ”rauhan asialla”. Heidän tulee toivottaa taloon tullessaan ”Jumalan rauhaa”. Jos talossa on rauhan lapsia, rauha jää siihen taloon. Jos ei ole, niin rauha palkaa lähettiläälle. Näin Jumalan rauha lisääntyy maailmassa. Jos kuitenkin vaikka koko kylä tai kaupunki hylkää Jumalan kutsun : ”Jumalan valtakunta on tullut lähelle. Tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi”, sen kaupungin kohtalo kääntyy sitä itseään vastaan.

Siksi rukoilemme: ”Suo, etten milloinkaan eksyisi maailmaan, sen seuroihin en taipuis, sen himoihin en vaipuis. Mua ettei sais´ se voittaa ja niin mua vahingoittaa./ Kun olen vaaroissa, Sä itses kirkasta, tee minut väkeväksi, Sinussa eläväksi. Suo voittaa kiusaukset ja välttää lankeemukset.” (V.v.: 229: 2,4)  Aamen.