Yhteystiedot

Valma Luukka
Männistöntie 1
07500 Askola
valma.luukka(at)gmail.com

Kävijälaskuri

Käyntejä kotisivuilla:74182 kpl

Rakkauden kaksoiskäsky

Markus 12: 28-34

***********************

”Minä iloitsen sinun käskyistäsi, enkä sinun sanaasi unhota.” (Ps. 119: 16)

Rukous: Herra. Palvelijasi rukoilee Sinulta rakkautta!

Rakastamiseen pakottaminen tuntuu usein kohtuuttomalta. Varsinkin, kun rakastaminen osoittautuu yksipuoliseksi. Mikäli itse muistan, olen koko pitkän elämäni aikana koettanut rakastaa ja antaa anteeksi; sekä lähisukulaisilleni, työtovereilleni että monille muillekin, jotka ovat tölvineet ja kiusanneet. Totuus itsestäni on kuitenkin, että olen tölväisyjen hetkellä ollut niin ymmälläni, ”suu auki” , etten ole ymmärtänyt heti vastata, vaan vasta jälkeenpäin olen ”hoksannut”, miten pahasti ihmiset ovat sanoneet. ”Olit liian avoin, annoit itseäsi haavoittaa!”, sanoi psykiatri.

Kotitilanteissa vaaditaan lähinnä kärsivällisyyttä rakastettujen ihmisten keskellä. Kristityn kodin ensimmäinen edellytys onkin jatkuva anteeksiantaminen. Lapsille se on paljon helpompaa kuin puolisolle. Vanhanaikaisen äidin erikoisominaisuus on aina ollut, että äiti voi  rakastaa lasta ilman vastarakkautta. Niinkuin Jumala rakastaa meitä syntisiä. 

Tämän päivän teksti antaa kuitenkin ymmärtää, että Jumala kyllä vaatii meiltä käskyjensä ja lakiensa noudattamista. Vaikka me pelastummekin armosta, Jeesuksen ansion tähden, se ei tarkoita, että saisimme elää tässä maailman ajassa kuin ”porsaat”.  Paavali jopa sanoo selkeästi, että : ”jos me rakastamme maailmaa ja sen himoja, ei meissä ole Isän rakkautta.” Ja tuo kaikki näkyy kyllä ulospäin: ”lihan himo, silmäin pyynti ja elämän korska”(ruumiin halut, silmien pyyteet ja mahtaileva elämä). Uskova kristitty noudattaa ”autuuden tuntomerkkejä”, joita Jeesus luettelee vuorisaarnan alussa.

Mitä ”rakkauden kaksoiskäskyn” noudattamiseen tulee, me olemme vasta alkutaipaleella. Monasti ”meillä on tahto, mutta ei voimaa hyvän toteuttamiseen”. Jumalan rakastaminen koko sydämestä, sielusta ja mielestä, on ehkä helpompaa sittenkin kuin kaiken maailman ihmisten. Jumala on siksi helpompi rakastaa, koska Hän on ensin rakastanut meitä ja antanut ainoan Poikansa meille eläväksi tieksi ja neuvonantajaksi. Myös Pyhää Henkeä voimme rakastaa, sillä Hän täyttää meidät anteeksiantamuksen tuomalla rauhalla ja ilolla. Hän tuo Taivasten valtakunnan lähellemme ja päästää sisälle.

Rakkauden kaksoiskäsky luetaan juutalaisessa kodissa aamurukouksena. Se sopisi kyllä myöskin kristittyihin koteihin. Päivän mittaan tahtoo unohtua tuo rakastaminen. Jos lukisi sen aamulla, sekä illalla tuon : ”Sinun käsiisi, Isä, annan henkeni”, niin voisi olettaa, että elämä olisi levollista ja rauhallista.

Kaiken keskellä on pakko muistuttaa itselle, että ”kiljuva jalopeura” kulkee uskovaisten ympärillä ja yrittää ”niellä”. Se tarkoittanee, että Paha Henki tuo Jumalan ja ihmisen väliin ”rahan himoa”, kateutta, ahneutta, panettelunhalua, valehtelemista ja monia muita houkutuksia. Sydän kääntyy pois Jumalasta ja Jumalan rakkaudesta. Tuhlaajapoika meissä jokaisessa houkuttelee ”porsasteluun” maailman ihmisten kanssa. 

Jumalan rakkaus on meille ehdoton esikuva. Kun katsomme hetkittäin Jeesusta ristinpuulla, sydänriepu alkaa huutaa apua rakkauden puutteeseen. Jumalan aarreaitta ja elämän lähde ovat avoinna ”kaikkea syntiä ja saastaisuutta vastaan”. Jumala antaa nytkin lapselleen anteeksi ja uuden alun mahdollisuuden. Aamen.