Yhteystiedot

Valma Luukka
Männistöntie 1
07500 Askola
valma.luukka(at)gmail.com

Kävijälaskuri

Käyntejä kotisivuilla:74182 kpl

Mikkelinpäivä.
Matteus 18: 18: 1-6, 10
*******************

”Herran enkeli on asettunut vartioon. Hän suojaa niitä, jotka palvelevat Herraa, ja pelastaa heidät.” (Ps. 34:8, Antifoni)

Rukous: ”Mä sulle enkeleistäs tuon, Herra, kiitoksen. Ei ole kauhuks mulle nyt vallat pimeyden. Ain niinkuin nisunjyvää mua seuloo saatana. Mut Herra huolta hyvää pitääpi minusta.” (V.v. 123:1)

Jumalan lasten elämä on turvallista. Herran enkelit vartioivat askeliamme. ”Vaikka maailma kovin pauhaa, ei särje rauhaamme….” Siitä huolimatta, että ”Kiljuva jalopeura ” kulkee ympärillämme ja yrittää meidät niellä. Matkalaulussa (Ps.121) sanotaan ihanasti: ”Herra on sinun varjelijasi, Herra on suojaava varjosi sinun oikealla puolellasi. Ei polta sinua aurinko päivällä, eikä kuu yöllä. Herra varjelee sinut kaikesta pahasta, Hän varjelee sinun sielusi. Herra varjelee sinun lähtemisesi ja tulemisesi nyt ja iankaikkisesti.” Jumalan lupauksiin voi Jumalan lapsi täydellisesti luottaa.

Jeesuskin joutui Pahan kiusaamaksi. ”Silloin Perkele otti hänet kanssansa pyhään kaupunkiin ja asetti hänet temppelin harjalle ja sanoi hänelle: ”Jos sinä olet Jumalan Poika, niin heittäydy tästä alas, sillä kirjoitettu on: ´Hän antaa enkeleilleen käskyn sinusta´ ja ´He kantavat sinua käsillänsä, ettet jalkaasi kiveen loukkaisi´. Jeesus sanoi hänelle: ´Taas on kirjoitettu: ´Älä kiusaa Herraa, sinun Jumalaasi´. Tästä huomaamme, että Paha Henki on lukenut hyvin Raamatun, joten meilläkin pitäisi olla valmius vastata hänelle Jumalan sanalla. Ristinkuoleman ja ylösnousemuksen jälkeen Jeesus-nimen lausuminen ja avuksi huutaminen lopettaa Kiusaajan viettelykset. Joten sekin Jumalan lapsi, joka ei ole hyvin opiskellut Jumalan sanaa, saa rauhan, kun turvautuu Jeesuksen voittoon.

Mikaelin päivän tekstissä Jeesus korottaa lapsen uskovaisten esikuvaksi. Hän opettaa oppilaitaan, jotka tahtovat tietää. Kuka on suurin Taivasten valtakunnassa, että suurin on lapsi ja lapsen usko. Sen sijaan, jos joku viettelee yhdenkin pienimmistä Jeesuksen omista, sille kuuluu myllynkivi kaulaan ja putoaminen meren syvyyksiin. Eikä se välttämättä ole läheinen ihminen, vaan mikä tahansa, joka asettuu Jumalan ja ihmisen väliin. Esimerkiksi Juudas Iskariotin vietteli raha. Raha on vienyt monet meren syvyyksiin, samoin viina ja huumeet. Sieltäkin Jeesus voi pelastaa, jos huutaa Häntä avuksi tämän elämän eli armonajan kuluessa.

Lapsi sopii aikuisen opettajaksi juuri uskon asiassa. Lapsen luottamus Isään ja Äitiin on täydellistä. Jo aivan vauvana lapsi tarrautuu vanhemman sormeen jopa niin lujaa, että pysyy siinä, vaikka hänet nostettaisiin ylös. Yhtäkään epäilystä ei lapsella ole.

Tekstimme lupaa, että jokaisen, heikonkin Jumalan lapsen oma enkeli näkee joka päivä Isän kasvot.

Epistolateksti kertoo, että Jumalan valtaistuimen ympärillä on lukematon enkelien lauluryhmä, joka ylistää Jumalaa yötä ja päivää. Siellä ovat myös maasta ostetut, Jeesuksen lunastamat , uskossa loppuun asti pysyneet veljemme ja sisaremme. Mekin saamme kerran yhdistää äänemme enekelten kuoroon: ”Pyhä, pyhä, Herra Sebaot!” Aamen.