Yhteystiedot

Valma Luukka
Männistöntie 1
07500 Askola
valma.luukka(at)gmail.com

Kävijälaskuri

Käyntejä kotisivuilla:74182 kpl

Lähimmäinen
Matteus 5: 43-48
***************

”Hyvin käy sen, joka on armelias ja lainaa omastaan muille, sen, joka aina toimii oikeuden mukaan.” (Ps. 112: 5)

Rukous: ”Suo rauhaa rakentaa, noudattaa tahtoasi, ja anna tavaraa mun pitää lahjanasi. Suo mieli laupias ja hyväntahtoinen. Niin, että lahjojas suon köyhän kätehen.” ( V.v. 387: 5)

Luin lapsilleni joskus vuosia sitten psalmia 133, joka kertoo lyhyesti, miten Herran siunaus lepää sovinnossa asuvien veljesten yllä: ”Katso, kuinka hyvää ja suloista on, että veljekset sovussa asuvat!”. Siihen nuorempi poikani, jolla on ikäeroa kahdeksan vuotta esikoiseeni, tokaisi: ”Ei onnistu meillä!”. Eikä tuo varmaan ole ainoastaan yhden veljesparin tokaisu vaan satojen ja tuhansien, myös aviopuolisojen ja ystävien toteamus.

Jeesus kehottaa tämän päivän tekstissä, joka on otettu vuorisaarnasta : ei ainoastaan sovussa asumaan, vaan rakastamaan toinen toisiaan. Hän menee vieläkin pitemmälle, kun käskee rakastamaan myös vihollisia sekä niitä, jotka vainoavat . Ennen tekstin loppua tulee vielä kehotus vertaamaan itseään Jumalaan, joka rakastaa kaikkia ihmisiä : antamalla aurinkonsa paistaa niin hyville kuin pahoille, ja sataa niin vanhurskaille kuin väärillekin. Eikä siinäkään vielä kaikki, vaan pitäisi pyrkiä täydelliseksi niinkuin Taivaallinen Isämme on täydellinen. ”Ei onnistu!”, sanoo tavis uskovainen.

Paremmaksi tulemisen avuksi Jeesus antoi ”kultaisen säännön”: ”Kaikki, mitä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te samoin heille.”(Matt. 7:12) – Tämä sääntö, joka lienee muissakin uskonnoissa ja filosofioissa jossakin muodossa, selkeyttää rakkauden käskyä. Siis, ennenkuin sanoo tai tekee jotain lähimmäiselleen, tulee ajatella, miltä itsestä tuntuisi olla sanan tai teon kohteena. Moni paha sana jää sanomatta myös, jos muistaa viime pyhän tekstistä, että ”jokaisesta turhasta sanasta on tehtävä tili Herran päivänä.”

Vihollisen rakastaminen on vaikea askel. Ainakin tällaiselle, joka on monien traumaperäisten stressien vuoksi jäänyt eläkkeelle. Herkkähipiäiseksi muuttuneena sitä vain pakenee, jos joutuu keskelle vihaisia ihmisiä. Kyllä Raamatunkin kirjoittajat valittavat, miten ”Bisonin sonnit” ahdistavat; ja vihollisia on enemmän kuin ”hiuksia päässä”. Jos sitten on vielä niin, että: ”(Sinuhun, Jeesus, ainoaan, mä turvaan tuskissani. En toista turvaa tunnekaan, mä ahdistuksissani.) Sit´ ihmistä ei löytynyt, ei yhtään tänne syntynyt, ken vapahtaa voi vaivoista. Mua armahda, ja auta ahdistuksesta”. (V.v.305:1) Eli, jos ihminen on vielä yksinäinen, henkisesti, voi tuntua mahdottomalta rakastaa umpikujaan heitettynä.

Apua ihmislapsi voi saada rukouksesta. Muistan, miten paljon vaikutti rukous työelämässä. Kun opettajana joutui menemään murrosikäisten luokkaan opettamaan rakkauden evankeliumia, ja tiesi, että ko. luokka on kasvanut ympäristössä, missä Jumalan Sanalla ei ole ollut painoarvoa, silloin rukous ennen tuntia antoi voimaa ja rauhaa sisuskaluihin, että jaksoi vetää kelkkaa koko tunnin. Jos rukous unohtui, näännytys oppilailta onnistui huomattavasti paremmin.

”Jotka Herraa odottavat, saavat uuden voiman.” (Jesaja 40: 31) Rukous ja avun odottaminen ylhäältä auttavat rakastamisessa. Jumala on rakkaus. Hän vuodattaa voimaa väsyneelle. Siksi monessa kohtaa Jumalan Sanassa kehotetaan anomaan Jumalalta Pyhän Hengen hedelmiä, joista tärkein on rakkaus. Yksi apuneuvo on myös se, että nostamme muistojemme joukosta esille niitä hyviä asioita ja lahjoja, joita olemme matkan varrella saaneet. ”Kiitos karkottaa pois pahat henget.”

Jumalan lapset auttavat toisiaan, kun kertoo vajavaisuudestaan esimerkiksi rakkauden puuttumisesta. Yhteinen rukous ja ystävien esirukous voimistaa heikot kätemme ja jalkamme, että jaksamme tehdä hyviä tekoja Jumalan kunniaksi. Aamen.