Yhteystiedot

Valma Luukka
Männistöntie 1
07500 Askola
valma.luukka(at)gmail.com

Kävijälaskuri

Käyntejä kotisivuilla:74182 kpl


Jeesus parantajamme.

Matteus 12: 33-37

************

”Hyvin Hän on kaiken tehnyt: kuurot Hän saa kuulemaan ja mykät puhumaan” (Hallelujasäe; Mark. 7: 37)

Rukous: ”Sä Parantaja sairasten, mä sairas jaloissasi. Apua vailla rukoilen: tee terveeks´ sanallasi. Mua köyhää saata rikkaaksi, kun Sinuun toivon käännän. Tee Sinussa mua viisaaksi, kun Sinun etees riennän.”(V.v. 210: 5)

Meillä on monta mieleenpainunutta Raamatun lausetta ajatuksissamme. Esim. Jeesuksen sana: ”Eivät terveet tarvitse parantajaa vaan sairaat. Mutta menkää ja oppikaa, mitä tämä on: ”Laupeutta minä tahdon, enkä uhria.” Sillä en minä ole tullut kutsumaan vanhurskaita vaan syntisiä.” (Matt. 9: 12-13) Profeetan ennustuksista tulee kirkkaimmin mieleen: ”Sillä rangaistus oli Hänen päällänsä, että meillä rauha olisi; ja Hänen haavainsa kautta me olemme paratut.” (Jes 53)

Parannus ei siis olekaan meidän tekomme, vaan Jeesuksen teko. Hän parantaa, jos annamme Hänen tehdä sen. Meihin tehdään ”verensiirto”: Hänen haavainsa veri pesee ja parantaa mustan sydämemme lunta valkeammaksi. Sanoma ja tieto tästä ei kuitenkaan vaikuta ”ex opera operato”, jos emme ensiksi myönnä, että tarvitsemme parannusta ”syntihaavoihimme”. Eihän kukaan mene lääkärille esittämään miten terve hän on, vaan pyytämään apua kipuihinsa.

Tekstimme mukaan ihmisen sanat kertovat siitä, onko ihminen hyvä vai huono puu. Sanat ovat Jeesuksen mukaan puheemme on niin tärkeä todiste, että sen mukaan meidät tuomitaan ”Herran päivänä”. Jos Jeesus on saanut parantaa meidät, eli tehnyt puumme hyväksi, puhumme ”suloisia, suolalla höystettyjä sanoja”. Ne ovat siis puumme hedelmiä. Siksi kai Raamatun kirjoittajat rukoilevat: ”Pane vartija minun suuni ovelle”, tai :”Anna minulle opetuslapsen kieli, että voisin heikkoja lohduttaa.”. Yksi sellainen sana, josta Jumala tykkää, on ilmaisu: ”Olet minulle rakas!” Jos sanoo toista ”hulluksi”, on ainsainnut ”helvetin tulen”.

Epistolatekstimme tulee ”Jaakob Vanhurskaalta” tai ”Herran veljeltä”. Hän on sitä mieltä, että ”Kieltä ei voi kukaan ihminen kesyttää. Se on levoton ja paha, täynnä kuolettavaa myrkkyä.”(Jaakob.2:8) – Monessa muussakin Raamatun kohdassa moititaan myrkyllistä kieltämme. Se haavoittaa ja saastuttaa. Erityisesti tänä aikana ja täällä Suomessakin.

Norjalaisen piispa Wislöffin kirjassa on kuitenkin annettu toivoa. Hän on sitä mieltä, että Pyhä Henki pystyy hillitsemään kielemme. Niinpä Jumalan lapset, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen lahjan rukoilevat myöskin ”uutta kieltä ja uutta mieltä itselleen” Ja ihme tapahtuu. Opimme myös nöyrästi ja kiireesti pyytämään anteeksi, jos huomaamme loukanneemme toista ihmistä tai tuottaneet hänelle pahaa mieltä. Jumala auttaa meitä Henkensä kautta.

Jeesus on siis parantajamme. Meissä on paljon sellaista syytä ja sairautta, mihin ajallinen lääkintä ei pysty. Jumala näkee sisimpäämme ja voi tehdä perustavanlaatuista uudistamista sekä keskus-että ääreishermostoomme. Mutta täysin terveitä olemme vasta perillä, Jeesuksen luona. Aamen.