Yhteystiedot

Valma Luukka
Männistöntie 1
07500 Askola
valma.luukka(at)gmail.com

Kävijälaskuri

Käyntejä kotisivuilla:74182 kpl

Itsensä tutkiminen.

Matteus 21: 28-32

*********************

”Jumala, luo minuun puhdas sydän ja anna minulle uusi, vahva henki” (Ps. 51: 12)

Rukous: ”Luo minuhun, rakas Jeesus, uusi sydän ja mieli uus. Ja opeta ristisi alla mulle uusi kuuliaisuus. Ota pois oma voima ja kunto, anna elävä itseni tunto, että voisin valvoa”.(SV.)

Nämä  Siionin Virren sanat eivät ole muotia. Nykykirjat korostavat sitä, että ihmisellä pitäisi olla vahva itsetunto. Ne opastavat myös, että jokaisen pitäisi treenata itseään sekä fyysisesti, että henkisesti, jopa hengellisesti. Nykyihmisen keskiössä onkin minä ja minän korostaminen, oman egon hoitaminen – ja miksei tutkiminen. Näyttää jopa siltä, että egoismi onkin nyt muotia. ”Minä ja minulle – kaikki!” Uskonnollisissa piireissäkin tuntuu olevan vallalla ajatus: ”Tämä kaikki ja taivas myös!”  Uhrautuminen ja toise ihmisen hyvän etsiminen on vierasta. 

Olemme ihmetelleet sitäkin, että nykynaiset  eivät enää halua luopua vapaa-ajastaan ja entisistä kauneus- ja huvitteluarvoistaan synnyttämällä lapsia ainakaan yhtä-kahta enemmän. Myös monet miehet haluavat säilyttää poikamiesvapautensa parisuhteessa. Niinpä avioliitoistakin on tullut lyhytaikaisia sitoutumisia. 

Muotia on myös toisten syyttely. Jos itselle käy vastoin odotuksia, syy on usein toisessa ihmisessä tai yhteiskunnassa. Työpaikoillakin etsitään usein ”syntipukkia”. Kun sellainen löytyy, häntä kohdellaan julmasti ja usein mustamaalataan koko ihmisen maine.

Jumalan Sana, ja tässä tekstissä Jeesus,  pakottaa ihmiset ajattelemaan itsestään totuudenmukaisesti. Fariseuksille ja muille tekopyhille Jeesus sanoo suoraan: ”Publikaanit ja portot menevät ennen teitä Jumalan valtakuntaan!” Johannes tuli saarnaamaan parannusta, mutta fariseukset luulivat olevansa etuoikeutettuja eivaätkä kuunnelleet häntä. Syntisiksi luokitellut ihmiset kuuntelivat, tekivät parannuksen ja ottivat kasteen Jordanilla. Jeesus julisti itsekin: ”Aika on tullut. Jumalan valtakunta on tullut lähelle: Tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi”.

Evankeliumit kertovat, että fariseukset kehuivat Jumalan edessä itseään ja halveksivat muita. Sellainen asenne ei kelpaa Jumalalle. Ihmisen pitää tulla kaltaisenaan tekoineen ja sanoineen rehellisesti anomaan armoa ja anteeksiantamusta, mikseipä juuri noilla Siionin virren sanoilla: ”Ota pois oma voima ja kunto, anna elävä itseni tunto, että voisin valvoa.” Tuossa katumuspsalmissa 51 todetaan: ”Jumalalle kelpaava uhri on särjetty henki, särjettyä ja murtunutta sydäntä et sinä, Jumala , hylkää” (jae 19).

Vanhan Testamentin tekstissä Job tunnustaa: ”Minä se olen. Olen puhunut mitään ymmärtämättä asioista, joita en käsitä – ne ovat minulle liian ihmeellisiä”. Jumalalle on mieleen nöyryys ja rehellisyys, kun ihminen vertaa itseään toisiin ja etenkin Vapahtajan esimerkkiin!

Jeesuksen ristin juurelle voimme mennä ilman vahvaa itsetuntoa. Jumala antaa lahjaksi lapsilleen riittävästi rohkeutta elää omaa elämäänsä ja toisten ymmärtämiseen. Liiallinen itsensä tutkiminen voi joskus viedä myös epätoivoon. Paavali puhuu epistolatekstissä tästä. Hän tahtoisi olla hyvä, mutta hänessä elää yhä sama vanha Paavali, luonne tai luonto, niinkuin hän sitä nimittää. Rehellisyyttä on myös myöntää se, että meistä tulee Kristuksen kuvan kaltaisia vasta perillä,”Kun virta kuoleman, on jo mun takanan, turmelus riisuttu , puhtaus puettu” (VSL.92: 3)

Jumalan lapset elävät armon varassa: ”Köyhille armoa kylliksi vuotaa, rikkaat ja viisaat ne ei tunne tuota. Herra kun armonsa ilmaiseks antaa, helmahan kantaa”(SL.) ”Tyydy minun armooni, sillä minun voimani tulee näkyviin heikkoudessa”. Niinpä. Aamen