Yhteystiedot

Valma Luukka
Männistöntie 1
07500 Askola
valma.luukka(at)gmail.com

Kävijälaskuri

Käyntejä kotisivuilla:74182 kpl

Etsikonaikoja

Luukas 4: 23-30

*********************

 Jeesus  tuli lähemmäksi ja näki kaupungin, hän puhkesi itkuun sen tähden ja sanoi:”….. He murskaavat maan tasalle sinut ja sinun asukkaasi. Sinuun ei jätetä kiveä kiven päälle, koska et tuntenut etsikkoaikaasi.”(Lk. 19: 41,44)

Rukous: ”Tee minut, Jeesus, viisaaksi, tee valvovaksi, hurskaaksi. Suo oikein päivät laskea, mua siitä aina muistuta, mä että päivä päivältä käyn lähtöäni lähemmä. Tee armotyösi minussa, suo elää, kuolla sinussa.”. (V.v.:450:3)

Einstein arveli, että ajan käsite on sellainen, ettei sitä pysty oikein määrittämään. Aika-käsitteen vastakohtana on iankaikkisuus tai äärettömyys. Saarnaaja luettelee erilaisia ja erisisältöisiä aikoja. Tavallisesti saarnoissa käytetään käsitettä armonaika. Tänään on aiheena etsikon aika.

Ensimmäinen vuosikerta kertoo, että Jeesus, Maan ja Taivaan kuningas ja valtias,  itki. Hän osoitti silläkin, että Hän oli paitsi Jumala, myös ihminen. Hänellä oli tunteet, kuten herkillä ihmisillä. Jeesus itki, koska Hän tiesi ennalta, mitä tulisi tapahtumaan vuonna 70. Jerusalemin kaupunki tuhottaisiin silloin  niin, ettei siihen jäänyt ”kiveä kiven päälle”. Jumala veti suojelevan kätensä pois kaupungin yltä, koska se oli totelematon Jumalan käskyille,  eikä tuntenut etsikonaikaansa.

Tämän päivän Vanhan Testamentin tekstissä Jeremia kertoo kovakorvaisesta Israelin kansasta, joka kieltäytyi kuuntelmasta vartijan torven varoitusääntä. Israelin kansa ei myöskään halunnut valita oikeaa tietä ja kulkea sitä. Jumala lupasi tuoda kansalle onnettomuuden, koska Jumalan laki oli hylätty.

Apostoli kertoo pääkirjeessään jalosta öljypuusta, johon entinen pakana on oksastettu. Jumala neuvoo Paavalin suulla, että tämän oksastetun tulee olla nöyrä , sillä puun omistaja voi myös katkaista tuon oksastetun oksan, jos se alkaa olla ylimielinen ja kuvittelee, että se kannattaa puun juurta. 

Päivän evankeliumi kerttoo Nasaretin seuraväestä. Kun Jeesus puhui heille, he tulivat raivoon ja ajoivat Jeesuksen ulos kaupungista jyrkänteen reunalle. Ihanasti evankeliumi päättyy lauseeseen: ”Mutta Hän lähti pois, käyden heidän keskitsensä”. (Uusi p.: ”Mutta Jeesus kulki väkijoukon halki ja jatkoi matkaansa.”) Hän oli Majesteetti, joka pystyi tekemään tuon, Kiitos Jeesus!

Suomen kansa on verrattavissa Israelin kansaan. Tämäkin kansa on paljossa luopunut Jumalasta, kysymättä Hänen tahtoaan ja lakiaan.  Jumalan valtakunnan totuutta ei haluta kuunnella eikä kulkea oikeaa tietä. Sen asukkaat eivät löydä rauhaa. Kirkkoisä  Augustinuksen tunnettu lause vanhassa katekismuksessa kuului: ”Ihminen on luotu elämään Jumalan yhteydessä. Siksi sen sydän on levoton, kunnes se löytää levon Jumalassa.” - Tuo rauha saavutetaan päivän epistolatekstin mukaan uskon kautta. Usko on se  tärkeä liitin, jolla oksastetaan jaloon öljypuuhun. Jos usko puuttuu , oksa katkeaa tai katkaistaan, sillä ydinneste ei virtaa puusta oksaan.

Jumala on rakastava Isä, joka antaa ihmisille etsikonaikoja. Silloin kuulemme selkeästi Pyhän Hengen kutsuäänen eli ”vartijan torven kutsuäänen”. Aika on rajoitettu jokaisen kohdalla. Se on rajoitettu myös kansojen kohdalla. Ne, jotka eivät opi menneistä ajoista ja kuuntele Jumalan kutsua, jääväat ilman Jumalan suojelevaa kättä. Jumalassa on kuitenkin varteenotettava ja ainoa turva ihmiselle sekä kansalle.

Siksi rukoilemme virren sanoin: ”Ah, Herra, lyhyt on aikani. Tee kalliiks mulle sun armosi, niin että päivänä tuomion, sun luokses pääsisin lepohon.” (V.v. 449:8)