Yhteystiedot

Valma Luukka
Männistöntie 1
07500 Askola
valma.luukka(at)gmail.com

Kävijälaskuri

Käyntejä kotisivuilla:74182 kpl

Uskollisuus Jumalan lahjojen hoitamisessa.

Matteus 25:: 14-30

****************

Särjettyä ruokoa Hän ei muserra , eikä sammuta suitsevaista kynttilänsydäntä, Hän levittää oikeutta uskollisesti.” (Jes. 42:3)-

Rukous: ”Tee suolaksi sä minut maan, niin että raikkautta tuon turmeluksen maailmaan, sen saastaan puhtautta. Myös minut, Herra, pelastit ja toisten luokse lähetit ja lausui: Auta heitä! / Siis anna minun palvella nyt valtakunnan työssä. Kun uuvun, auta, vahvista ja kanna murheen yössä. Vain voimastasi voiman saan sun lamppunasi loistamaan ja säilyn suolanasi.” (V. 435: 3-4)

Tämän pyhän aiheena on ”Uskollisuus Jumalan lahjojen hoitamisessa”. Ensimmäisen vuosikerran tekstissä Jeesus kertoi miehestä, joka sanoi: ”Kaivaa en jaksa ja kerjätä häpeän”. Se mies yritti vetää nenästä isäntäänsä. Lopuksi hänen kävi huonosti.

Toisen vuosikerran teksti on tämä nyt esillä oleva teksti. Se on muuten juuri tuomiosunnuntain päätekstin edellä.  Ne jotka sanovat, että ”kaikki tiet vievät Roomaan” eli taivaaseen, ovat molempien tekstien valossa ihan väärässä. Jotta meille kävisi hyvin viimeisessä nimenhuudossa, kannattaa ottaa selvää, minkälainen tämä isäntä on, joka vaatii palvelijoitaan tilille. Sillä väärä käsitys Jumalasta voi maksaa meille iankaikkisen kadotuksen.

Jesaja puhuu tuossa kohdassa, joka on alussa Herran Palvelijasta, joka jakaa oikeutta. Herran Palvelijalla hän tarkoittaa Jeesusta, jolle Isä on antanut vallan tuomita maanpiirin vanhurskaudessa. Hän ei jaa oikeutta silmän näöltä eikä korvan kuulolta. Hän tuomitsee oikein, eikä siitä tuomiosta tarvitse eikä voi valittaa. Toisille Hän siis sanoo: ”Hyvä, sinä hyvä ja uskollinen palvelija. Vähässä sinä olit uskollinen, minä panen sinut paljon haltijaksi. Mene Herrasi iloon.” Toisille Hän sanoo: ”Heittäkää tuo kelvoton palvelija ulos pimeyteen. Siellä on oleva itku ja hammasten kiristys.”

Jumala on hyvä. Hän on armollinen ja laupias uskollisille palvelijoilleen. Hedelmättömät ja ylpeät oksat Hän kuitenkin leikkaa Jeesus-viinipuusta ja heittää ne tuleen. Esimerkiksi, jos työntekijällä Hänen viinitarhassaan eli valtakunnassaan ei ole totuuden ja rauhan nälkää ja halua kertoa evankeliumin ilosanomaa, tai heittää valtakunnan kalaverkkoa maailman mereen, vaan ainoastaan inttää ja riidellä oikeassa olemisesta tms.; ei Herralla ole mitään hyötyä sellaisesta työntekijästä. 

Jotkut ajattelevat, että heidän lahjansa tulevat heidän perintötekijöistään tai omasta älykkyydestään. He eivät ymmärrä, että Jumala on kaikkien lahjojen, jopa elämän antaja. Kun he ylpeilevät erinomaisuudellaan, he eivät muista, että Jumalalla on oikeus myös ottaa pois antamansa lahjat. Monelta ”omilla voimilla pärjääjiltä” on jossain vaiheessa saattanut mielenterveys horjua tai muuten elämä mennä pois raiteiltaan. Myös lapset, puolisot ja ystävät ovat Jumalan lahjoja, joita pitää hoitaa. Ihminen jää yksin, jos hän alkaa pullikoida lahjojen Antajaa vastaan tai juonia jotain ikäänkuin Jumala ei näkisi.

Virren kirjoittaja on oivaltanut oikein, kun hän kertoo: ”Osani olkoon suuri taikka pieni, Sun haltuus uskon vaiheet elon tieni. Mua Pyhä Henkes aina ohjatkoon ja taivaaseen mun vihdoin johtakoon”.

Meillä tavallisilla taivaan tien tallaajilla on useinkin hyvin pieni osa, tai tehtävä tässä Jumalan maailmassa. Jumala ei meiltä odota muuta kuin uskollisuutta ja kiitollisuutta. Niitä me saamme kun katsomme Vapahtamme esimerkkiä  ”opissa, elämässä ja kärsimyksissä”. Rukoilemme ja saamme voimaa Jumalan evankeliumista. Herra tekee meistä pieniä kristallinpaloja, jotka heijastamme Jumalan rakkautta ihmisille ja voitamme heitä sisälle Jumalan armohuoneeseen. Aamen.