Yhteystiedot

Valma Luukka
Männistöntie 1
07500 Askola
valma.luukka(at)gmail.com

Kävijälaskuri

Käyntejä kotisivuilla:74182 kpl

Totuus ja harha

Matteus 7: 13-14

**********************

Jumalalta ei voi salata mitään. Kaikki, mikä on luotu, on avointa ja alastonta Hänelle, jolle meidän on tehtävä tili.”(Hepr. 4: 13)

Rukous: ”Armon oven, Jumalani, anna olla avoinna, että aina tuskassani sinut saisin tuntea. Levätä suo sinussa, työsi täytä minussa. Pyhän Hengen anna hoitaa, ettei synnin valta voita.” (V.: 269:9)

Osa ihmisistä hyppää sieltä, missä aita on matalin. He eivät ole kovin kiinnostuneita perimmäisestä totuudesta. Mahdollisimman helpolla ja vähin voimin kohti menestystä tässä maailmassa, on valttia. Sanotaan, että :”hullu paljon työtä tekee, viisas pääsee vähemmällä”. Tavalliset kansalaiset eivät aina edes tiedä, mitä seurauksia on omista teoista ja sanoista, saati koko maailman päättäjät.

Erään tutkimuksen mukaan monet amerikkalaiset laivalastittain lähtivät Vietnamiin tietämättä, että heidän piti mennä sinne tappamaan ihmisiä. Palkkioitten perässä ihmiset tekevät hirmutekoja, joskin monet menettävät siinä jahdissa myös oman henkensä ja perheensä toimeentulot.

Ihmisen luontaisen laiskuuden vuoksi aikanaan kirkon piti julistaa laiskuus yhdeksi kuoleman- synniksi. Hengellistä laiskuutta on sekin, jos ei ole kiinnostunut totuudesta. Esimerkiksi          työpaikoilla ja kouluissa mustamaalataan toisten maine kysymättä ”mikä on totuus”? Uskotaan myös totuudeksi se, mitä julkisuudessa, esim. lehdissä kirjoitetaan tai uutisoidaan.

Oppineet sen sijaan saivartelevat totuus-kysymyksestä. Toisille ”tiede” on totuuden kriteeri. Jos joku asia on ”tieteellisesti todistettu todeksi”, sitä pidetään totuutena, vaikka tiede koko ajan muuttuu. Eettinen ja moraalinen totuus on kuitenkin etsittävä aina henkilökohtaisesti. Aluksi on löydettävä oikea tien näyttäjä, sillä kukaan ei itsessään ole viisas ilman menneitä sukupolvia ja heidän neuvojaan.

Jeesus sanoo olevansa ”Tie, totuus ja elämä”. Hän on myös ovi, joka johtaa totuuteen. Tuon oven edessä ihminen riisutaan omista harhakuvitelmistaan. Elämän tien valinta on usein vaikea, sillä ihmisen pitää herätyksen tilassa luopua omasta vanhurskaudesta, omista hyvistä teoistaan ja helmasynneistään. Itsensä syntiseksi ja ”kokovikaiseksi” tunnustaminen on lähtökohtaisesti  perustotuus. Toinen totuus on se, että syntinen saa armon ilmaiseksi, lahjaksi Jeesukselta. Armon vastaanottaminen onkin ylpeälle sydämelle elämää mullistava päätös. Mutta välttämätön, jos tahtoo taivaaseen.

Uskontojen nimessä on esitelty pelastuksen tie, jota tuo uskonto tarjoaa. Meidän uskontomme oikea nimi olisi Kristus (usko). Kristus on nimittäin ainoa tie pelastukseen ja koko uskonnon sisältö. Meidän tehtävämme on vastaanottaa tuo uskon paketti sellaisenaan ja seurata Mestariamme ja Vapahtajaamme esittämättä omia totuuksiamme. 

Kristuksen löytäminen tapahtuu Jumalan evankeliumin kuulemisen kautta. Kun meille ”todistetaan” syntiemme anteeksiantamus Jeesuksen nimessä, saamme päällemme ”uskon sota-asun”, jonka avulla jaksamme taistella paheitamme ja vääriä käsityksiämme vastaan. Pyhä Henki auttaa meitä menemään ahtaasta ovesta ja kulkemaan kaitaa elämän tietä. Sillä  toki, jo vain, haluamme olla niitten harvojen joukossa, jotka kerran saavat nähdä Lunastajansa kasvot taivaan kirkkaudessa.

Tääll´ on sota, kilvoitus, vaiva ja työ, vaan siellä on päiväksi muuttunut yö. Kun nähdä saan kirkkaita kasvojasi – ja veisata iäti kiitostasi.” (V.v.: 311: 7) Aamen.