Yhteystiedot

Valma Luukka
Männistöntie 1
07500 Askola
valma.luukka(at)gmail.com

Kävijälaskuri

Käyntejä kotisivuilla:74182 kpl

Rakkauden laki

Markus 10: 17-27

****************

Joka ei toista armahda, saa itse armottoman  tuomion, mutta joka armahtaa , saa tuomiosta riemuvoiton.” (Jaak.:  2: 13)

Rukous: ”Hoida meitä, Herran Henki, anna mieltä Kristuksen, että nyrkki aukeaisi, toisen käteen tarttuen. Tutki meitä langenneita armon silmin, Jumala, viha päästä pimennoistaan, päästä meidät pahasta.” (V. 453: 2)

Sunnuntain aiheena on : ”Rakkauden laki”. Me olemme oppineet, että Jumala on rakkaus , ja että kaikki rakkaus, lempeys ja hyvyys lähtevät Jumalan rakkaudesta.  Itsessämme olemme maan tomusta tulleita, kaikenlaiseen pahuuteen taipuvaisia. Meissä on ahneutta, kateutta, voiton tahtoa, kilpailumieltä, toisen  aliarvioimisen henkeä. Joillakin meistä on kieli, jota ei pysty kukaan hillitsemään, Puhumme ja tuomitsemme helposti muita paitsi itseämme. Joskus olemme vahingoniloisia, jopa nauramme toisen ihmisen vahingoille ja lankeemuksille. Malka on omassa silmässämme, mutta näemme herkästi rikan lähimmäisemme silmässä. ”Vanha Aadam” on voimissaan vielä, vaikka sanomme olevamme uskovaisia, Kristuksen seuraajia.

Päivän otsikko näyttäisi olevan ristiriidassa päivän tekstien kanssa. Onhan Vanhan Testamentin Jumala kovin haluton antamaan anteeksi kuningas Saulille. Saul oli ollut tottelematon ja varastanut sodassa saatua voittosaalista. Hän yritti kovasti katua ja saada anteeksi vetoamalla  miestensä syynalaisuuteen. Tylysti tuomari Samuel kuitenkin totesi ”Herran suulla”, että Saul ei enää voinut olla Israelin kuninkaana. Eikä Saulin mielenterveys kestänyt Jumalan tuomiota. Tulevaksi kuninkaaksi voideltu Daavidkin sai maistaa Saulin terveyden horjumisen seurauksia.

Tylyltä tuntuu myös Jeesuksen vastaus nuorelle hallitusmiehelle, jolla oli paljon omaisuutta: ”Yksi sinulta puuttuu, mene ja myy kaikki mitä sinulla on, ja anna köyhille, niin sinulla on aarre taivaassa, - ja tule sitten ja seuraa minua.”Nuorukainen lähti surullisena Jeesuksen rakastavan katseen alta ”sillä hänellä oli paljon omaisuutta.” Opetuslapsistakin tuntui pahalta, kun kaverille kävi noin nolosti. Jeesus vielä selosti heille, että ”kamelin on helpompi mennä neulansilmän lävitse, kuin rikkaan tulla sisälle Jumalan valtakuntaan.”

Ei Jeesus kuitenkaan poikennut juutalaisten hyvin tuntemasta ”rakkauden kaksoiskäskystä”. Nuorukainen sanoi pitäneensä Jumalan käskyt nuoruudestaan asti. Ensimmäisen käskyn sisältö oli häneltä kuitenkin hukassa. Jumalan paikalle oli hänellä niinkuin monella meidänkin aikanamme tullut raha ja omaisuus. Juutalaisten farisealainen lahko piti menestystä Jumalan siunauksena. Köyhillä ei ollut sijaa tuossa ajattelussa. Köyhyys oli monille tarina ihmisen laiskuudesta ja ymmärryksen puutteesta. Köyhää ja sairasta ei tarvinnut eikä saanut auttaa. Esimerkiksi lepraa sairastavat eristettiin, ettei kukaan koskisi heihin. Kyllä meilläkin on sanonta: ”Jos ihminen saa parannuksen armon, viimeksi tekee parannuksen ihmisen kukkaro.”

Jumalan Pyhä Henki on Totuuden Henki. Jumalan rakkaus koskettaa ihmisen kipeimpään kohtaan. Hänen salaisiin synteihinsä. Jumalan rakkaus on kuin taitava lääkäri, joka haluaa tietää sairauden syyn. Kun Jumala alkaa parantaa ihmistä ja synnyttää häntä lapsekseen, Hän vapauttaa ensin synnin siteistä, rahan himosta, silmäin pyynnistä ja elämän korskasta. 40 vuotta Betesdan lammikolla odottaneelta mieheltä Jeesus kysyy itsestään selvän asian, miehen oman tilansa tiedostamisen kautta: ”Tahdotko tulla terveeksi”. Jumalan valtakunta ei ole jälkiruoka vaan oikea ravinto. Monet nykyisinkin ajattelevat, että usko on erillinen saareke, joka otetaan esille juhlapyhinä tai tarvittaessa. Jumalan rakkaus on kuitenkin elämän keskipiste, joka värittää koko elämän tien. 

Tänään rukoilemme, että Jumala saisi kirkastaa meille elämämme tarleimmän asian. Usko Herraan Jeesukseen on kuin onkin ykkösasiamme, sillä Hänen armonsa voima kantaa meitä. Raha ja kaikki muukin ajallinen kuuluu katoaviin aarteisiin, mutta Jumalan rakkaus kantaa jopa yli kuoleman virran, taivaaseen asti. 

Suo kovuuteni anteeksi, oi rakas Jeesukseni. Ja armollasi uudeksi luo kylmä sydämeni. Se lämmitä ja pehmitä, niin avoin se taas kaikille on lähimmäisilleni.”(V. : 431: 5) Aamen.