Yhteystiedot

Valma Luukka
Männistöntie 1
07500 Askola
valma.luukka(at)gmail.com

Kävijälaskuri

Käyntejä kotisivuilla:74182 kpl

Katoavat  ja katoamattomat aarteet

Matteus 13: 44-46

***********************

”Herran laki on täydellinen, se virvoittaa sielun. Herran todistus on vahva. Se tekee tyhmästä viisaan.” (Ps. 19: 8)

Rukous: ”Siis kiitos, Herra laupias, nyt lakkaamatta aivan, kun sinä meille sanassas osoitat tietä taivaan. Ken nyt on köyhä, rikas ken, sun sanas saatuansa. Tään kalliin aarteen jokainen saa pitää omanansa.” (V.v,162: 7)

Jeesus mainitsi vuorisaarnassa, että ihmisten kannattaisi koota aarteita iankaikkiseen elämään. Siellä ei koi syö, ei ruoste raiskaa, eiväätkä varkaat varasta aarteitamme. Sitten Hän kehottaa katsomaan mallia taivaan linnuista ja kedon kukkasista. Jumalan omien pitäisi luottaa Jumalan huolenpitoon, eikä turhaan haalia tavaraa nurkkiinsa. 

Tiedämme, että  elämämme on katovainen luonnonvara. Tiedämme myös, että ennen pitkää joudumme luopumaan monista tärkeistä asioista, kuten terveys, ystävät, omaiset, talot ja tavarat. Silti joskus sydän voi kiintyä niihin ja unohtaa tärkeimmän. Jumala meitä syntisiä armahtakoon. 

Kaikkein puhuttelevin muistutus Jeesuselta oli ensimmäisen vuosikerran evankeliumissa . Siinä kerrottiin rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta. Heidän tulevaisuutensa puhuttelee jokaista. ”Rikas mies kuoli ja haudattiin, mutta Lasaruksen enkelit veivät ”Aabrahamin helmaan.””. Myös toisen vuosikerran tekstissä kerrotaan rikkaasta miehestä, joka keräsi viljaa tulevaisuuden varalle uusiin aittoihin ja aikoi sitten ruveta vallan laiskaksi ja nauttimaan omaisuudestaan kysymättä kuten ”Saarijärven Paavo”, mitä naapurille kuuluu. Kuolema korjasi hänetkin yllättäen, ja kysymys kuului: Kenelle annetaan  jälkeenjäänyt omaisuus? Kuolema on ehdoton sekä rikkaille että köyhille!

”Mikä on turha kunnia tään katoovaisen maailman. Sen kaikki tahtois saavuttaa, min tuuli poies puhaltaa. / Niin köyhät kuin myös rikkahat, mahtavimmat hallitsijat. Ne kaikki tuoni poies vie, kaikkein edes on kuolon tie.!”(SL)

Miten sitten voisi vakuuttua siitä, että itsellä olisi ”aarre taivaassa”. Runebergin mielestä tutkimalla Jumalan Sanaa, voisi saada vastauksen tähän kysymykseen. Psalmin kirjoittaja on samaa mieltä: ”Autuas on se ihminen, … joka rakastaa Herran lakia ja tutkistelee Hänen lakiansa päivät ja yöt.” (Ps. 1: 1-2). - Päivän teksti sanoo, että ”Taivasten valtakunta on se aarre..”  . Vuorisaarnan lopussa Jeesus neuvoo opetuslapsiansa ja heidän kauttaan kaikkia jälkipolvia: ”Vaan etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja Hänen vanhusrskauttaan, niin kaikki tämä teille annetaan.” Jeesuksen mukaan tärkeysjärjestys onkin tämä: Ensin taivaalliset aarteet ja sitten se, mikä ajallisesti on tarpeen. 

Emme voi sille mitään, että nykymaailman laki pakottaa ihmisiä ensin etsimään tämän elämän turvallisuutta. Esimerkiksi vanhemmat eivät enää pääsääntöisesti etsi lapsille ”..turvaa Jumalassa” vaan kyselevät heidän ajallista menestystään koulussa ja työelämässä. Opettajana tätä muistelen. Sodan jälkeisinä vuosina uskovat vanhemmat huolehtivat ensinnä uskon asioista ja omantunnon rauhasta. Opeteltiin rukousta jo pienenä ja puhuttiin asiamme Jumalalle: sekä hyvät että pahat. 

Taivaan rauha sydämessä on vieläkin tärkein asia. Siihen perustuu paljolti myös ruumiimme ja sielumme terveys. Sitä myös epäuskoinen maailma meissä kadehtii. Siitä johtuvat myös uskovien vainot. Jokaisen uskovan elämässä on tärkeää muistaa: ”Kiitos Jumalalle Hänen sanomattomasta lahjastaan!” Kiitos aarteesta, jota maailma ei näe. Aamen.