Yhteystiedot

Valma Luukka
Männistöntie 1
07500 Askola
valma.luukka(at)gmail.com

Kävijälaskuri

Käyntejä kotisivuilla:74182 kpl

Pyhän Hengen odotus.

Johannes 7: 37-39

***********************

He pitivät kaikki yhtä ja rukoilivat lakkaamatta yhdessä joukkoonsa kuuluvien naisten sekä Jeesuksen äiddin Marian ja Jeesuksen veljien kanssa.”(Ap.t.:1;14)

Rukous: ”Anna rukouksen voimaa, tulta lamppuun sammuvaan. Yö on pitkä , Ylkä viipyyy, milloin tulet noutamaan.” (HL&W)

Helatorstaista Helluntaihin ei ole kovin pitkä aika, 10 päivää! Uskon silti, että opetulapsista tuntui  pitkältä tuo odotus. Eiväthän he edes aavistaneet, mitä Pyhä Henki heissä itsessään tuli vaikuttamaan. Tottahan toki he luottivat Jeesuksen lupaukseen ja siihen, että Jeesus Henkensä kautta pysyi heidän rinnallaan, kuten oli luvannut.

Tuo on hyvä ja nykyaikaankin sopiva ajanviete, että kokoonnutaan toisten uskovaisten kanssa yhteen ja rukoillaan ja luetaan pyhiä kirjoituksia. Aivan kuten lapsuuteni ja nuoruuteni seuroissa. Siitä on jäänyt paljon hyvää matkan varrelle. Koulussa uskonnon kokeissa ja ylioppilastutkinnossa osasi vastata hyvin kaikkiin kysymyksiin uskonnon alalta, kun oli kuunnellut satoja saarnoja puheita ja varsinkin Raamatun selityksiä. Nuo yhteiset kokoukset toivat turvallisuutta ja vahvistivat lapsen uskoa. Luulen, että niissä oli mukana tuo odotettu Pyhä Henki.

Paavalilla oli jossakin matkan varrella sellainen kokemus, että jo ”uskoon tulleet” eivät olleet kuulleetkaan puhuttavan Pyhästä Hengestä. Kun Paavali tuon kuuli, hän siunasi heidät ”kätten päällepanemisella”, -  ja tapahtui se ihme, että Pyhä Henki tuli näihin ihmisiin. Suomessakin oli sellaisia pappeja, jotka rippikoulussa hyppäsivät ylitse kolmannen uskonkappaleen, koska eivät  ymmärtäneet siitä mitään. Eivät tietenkään, jos eivät olleet saaneet sitä ”katten päällepanemista” entisiltä uskovaisilta. Yksi vanhempi pappi kertoi tästä meille nuorille. Hän sanoi, että kun hän itse oli saanut armon tulla uskovaiseksi, niin hänen mielestään sen tapahtuman jälkeen opetus Pyhästä Hengestä  tuli kaikkein tärkeimmäksi. Syystä siitä, että ilman kolmatta uskonkappaletta ei ymmärrä  toista uskonkappaletta. Ja jos ei ymmärrä toista, ei ole ensimmäistäkään, sillä usko Jumalaan vaati  sovittajan eli Jeesuksen välimieheksi.

Evankeliumitekstissämme Jeesus kutsuu luokseen. Hän oikein huutaa: ”Jos jollakin on jano, hän tulkoon minun tyköni ja juokoon”. Ilmeisestikin Jeesus tarkoittaa elämän tarkoituksen puuttumista. Jeesus nimittäin antaa tarkoituksen ja päämäärän. Hän lupaa, että jos uskoo, niinkuin Raamattu opettaa, alkaa itsekin pulputa iankaikkisen elämän vettä. Sitä nykymaailman ihmisetkin kaipaavat. Nytkin on paljon Sykarin kaivon väkeä.

Jeesus lupaa myös, että jos rukoilee Isältä Hänen nimessään Pyhää Henkeä, Isä antaa mielellään tuon rukouksen toteutua. Pyhän Hengen saanut ihminen ei kuitenkaan voi kerskua, sillä Henki on meillä lainassa. Muistamme Saulia, joka oli tottelematon Jumalalle, niin hän menetti Pyhän Hengen lahjan. Pyhän Hengen tilalle tulee paha henki, ja mielikin voi sekoittua. Toisaalla Jeesus kertoo tyhmistä neitseistä, joilla oli kyllä ”uskon lamppu”, mutta siinä ei ollut öljyä, joten uskokin nukahti.

Pyhä Henki puhuu meille hiljaisessa tuulen huminassa. Hän puhuttelee omantunnon kautta. Pyhän Hengen ääni on Hyvän Paimenen ääni. Se kutsuu, valaisee ja opastaa oikealla tiellä. Pyhä Henki näyttää maailman yössä ja harhojen keskellä tien Isän kotiin. ”Taivas on uskoni määrä, matkalle en tahdo jäädä...”. Tahdomme olla kuuliaisia Pyhälle Hengelle ja päästä toisten uskovien kanssa perille kirkkauteen. Aamen.