Yhteystiedot

Valma Luukka
Männistöntie 1
07500 Askola
valma.luukka(at)gmail.com

Kävijälaskuri

Käyntejä kotisivuilla:74182 kpl

Taivaan kansalaisena maailmassa.

Johannes 17: 6-10 

******************

”Minun kansani saa asua rauhan niityillä, turvallisissa asuinpaikoissa, huolettomilla leposijoilla.” (Jes. 32;18) 

Rukous: ”Oi Jeesus, siunaa äitiä, suo rauhan, onnen päiviä. Pois pyyhi murheen kyyneleet. Hyväksi kaiken, Jeesus, teet.” (V. 467:1) 

Tänään on sattumoisin myös äitienpäivä. Liput liehuvat ja lapset käyvät tervehtimässä äitejä! – Äitienpäivä oli silloinkin vuonna 1968, jolloin sain ottaa esikoiseni käsivarsilleni. Ajattelin silloin, että olin saanut suurimman mahdollisen lahjan Taivaalliselta Isältäni, jos emme ota lukuun tämän päivän evankeliumitekstin päähenkilöä, jonka Jumala lahjoitti ihmiskunnalle lunastukseksi ja sovinnoksi itsensä kanssa parituhatta vuotta aikaisemmin. Jumalan Pojan äiti Neitsyt Maria jäi meille tavallisille äideille esikuvaksi ottaa vastaan taivaan lahjoja ja olla lapselle lämmin syli ja apu heidän elämänsä aikana. Ajattelin myös silloin, että tuollainen hetki voisi olla monelle äidille herätyksen ja parannuksen paikka. Uuden vastuullisen elämän alku. 

Jeesus lupasi rukoilla niiden puolesta, jotka Jumala oli uskonut hänen omikseen. Meillä on omasta puolestamme kiire rientää Jeesuksen omiksi, että emme menettäisi Isän lupauksia. Tämän päivän Vanhan Testamentin tekstistä voimme lukea, miten hyviä lupauksia Jumalalla oli jo silloin omalle kansalleen, siis silloiselle Israelin kansalle ja nyt Uuden Liiton Jumalan kansalle, johon mekin kuulumme, jos olemme saaneet kasteen kautta oikeuden Isämme perintöön.Mm. tämä:” Minun kansani saa asua rauhan niityillä, turvallisissa asuinpaikoissa, huolettomilla leposijoilla.” 

Mistä sitten tiedämme, olemmeko nyt, juuri tällä hetkellä Jumalan ja Jeesuksen omia? Apostoli kertoo, että Jumala on painanut Pyhän Hengen sinetin heihin, ketkä ovat ottaneet uskon kautta vastaan Jeesuksen evankeliumin, uudestisynnyttävän Jumalan sanan. Kasteessa saatu merkki on riittävä, jos pysymme lapsen uskossa. Jos olemme eksyneet maailmaan ja sen himoihin, saamme alkaa uudestaan kilvoittelun katumuksen ja parannuksen kautta. Jeesus ei rukoile suruttoman maailman puolesta, mutta pienten ja heikkojen omiensa puolesta Hän rukoilee. Niitä rukouksia kaipaamme ja tarvitsemme. 

Jumalan ja Jeesuksen hyvät lupaukset kuuluvat erityisesti äideille. Me olemme monessa huonoja lasten kasvattajia. Me erehdymme jopa liialliseen hempeyteen tai liialliseen ankaruuteen lapsiamme kohtaan. Tai puolisoamme. Jumalan armo ulottuu koko uskovan perheen ylle. Anteeksiantamuksen kirkas virta pyyhkii pois syntiemme paljouden. Jeesuksen veri tekee ihmeitä edelleen. Vaikka ruumis kituu, Henki meissä pitää uskoamme elävänä. Olemme Jeesuksen ruumiin jäseniä. ”Kun pää on noussut kunniaan, niin nousee jäsen kanssa”. Jeesuksen voiton tähden olemme kerran voittajia mekin. Kiitos siitä Herralle. 

Jumalan lapset, siis äidit, lapset, isät, mummot, vaarit , sedät ja tädit me kaikki kuljemme voittosaatossa. Jeesus kutsuu taivaan kansalaiset nimeltä. Hänen kirjanpitonsa on niin tarkka, ettei yksikään vähimmistä veljistä ja siskoista joudu hukkaan. Jeesuksen viitoittama tie on niin selvä, ”etteivät sitä tietä kulkiessa hullutkaan eksy.” Tässä uskossa Aamen.