Yhteystiedot

Valma Luukka
Männistöntie 1
07500 Askola
valma.luukka(at)gmail.com

Kävijälaskuri

Käyntejä kotisivuilla:74182 kpl


Ylösnousseen todistajia
Joh. 21: 1-14

Jeesus seisoi heidän keskellänsä ja sanoi:
”Rauha teille” (Joh.20:26)

************

Rukous: ”Kirkasta Herra, Jumala, sanasi maailmalle. Rauhan ja riemun virtoja puhkaise kaikkialle. Herätä kaikki kansat maan, ne saata Hengen hallintaan. Kristuksen armon alle.”(V.419:3)

Kirjoittaessani tätä julkaisua, olen saanut kuulla jo kaksi jumalanpalvelussaarnaa. Molemmat käsittelivät ensimmäisen vuosikerran tekstiä, jossa Jeesus puhuttlee apostoli Tuomasta. Teksti sopii erityisesti meille suomalaisille, jotka olemme kuuluisia ajatuksesta: ” En usko, ennenkuin näen”. Jeesus ei tuominnut epäuskoista Tuomasta, vaan sanoi: ”Autuaita ovat ne, jotka uskovat, vaikka eivät näe”. Tuomaskin sai opetella uuden tavan uskoa, ja se usko auttoi häntäkin voittamaan uskonsa avulla tuhansia kristittyjä Jeesukselle. Tradition mukaan aina Intiasta asti.

Kumpikin jumalanpalvelus, jotka kuulin, kirkastivat Jeesusta. Ei ollenkaan hävetty kummassakaan todistamasta, mitä Jeesus oli saanut aikaan todistajien elämässä. Sellainen todistus onkin uskottava, joka koskee juuri memoraatin itsensä kertojaa. Varsinkin, jos kertoja on ollut valvetilasssa kokiessaan esimerkiksi uskoon tulonsa. Ruotsin jumalanpalveluksessa oli erityisen hienoa, kun lapset ja nuoret lauloivat sydämestään ylistystä Herralle. Siellä sattui myös olemaan pappi, joka erittäin selkeästi todisti Jeesuksesta, ja siitä, miten tärkeää on perustaa uskonsa Ylösnousemuksen varaan. Hän myös antoi kolme faktaa, joitten avulla tavallinen uskova voi todistaa Jeesuksen ylösnousemuksesta.

Toisen vuosikerran teksti kertoo Tiberiaan järven tapahtumista. Opetuslapset olivat heittäneet verkkojaan kaiken yötä turhaan. Aamusella Jeesus ilmestyi rannalle ja käski laskea verkot ”oikealle” puolelle venhettä. ”Tottelevaisuus on parempi kuin uhri”. Jumala antoi kuuliaisille lapsille niin suuren saaliin, että verkot repeilivät. Jeesus kysyi: ”Lapset, onko teillä mitään syötävää?” Kysymys oli tarkoitettu ajatuksia herättämään, sillä Jeesus oli jo ehtinyt paistaa heille kalaa hiilloksella ja pyysi syömään. Joo, eihän meillä kenelläkään ole hengellistä syötävää ilman Jeesusta.Mehän soudamme ”kiusausten järvellä” epäuskoisten keskellä itsekin usein epäillen.

Sanovat, että opetuslasten verkossa oli yhtä monta kalaa, kuin siihen aikaan tunnettiin kansoja. Tuo luku siis enteili sitä lähetyskäskyä, jonka Herra antoi helatorstaina, jolloin Hän palasi kirkkautensa maahan. Evankeliumi tuli saarnata kaikille kansoille. Sitten Jeesus tulee takaisin: kirkkaudessa ja kunniassa. Tätä me nykykristitytkin odotamme. Ajan merkit kyllä viittaavat siihen, että Jeesus tulee pian. Ajankohta jää kuitenkin salatuksi. Siksi Jeesus pyytää meitä valvomaan.

Apostoli tiivistää tapahtumia epistolatekstissämme: ”Sillä tavalla Jumala pani täytäntöön sen, minkä Hän ennalta oli ilmoittanut kaikkien profeettojensa suulla: Hänen Voideltunsa tuli kärsiä ja kuolla. Katukaa siis syntejänne, jotta ne pyyhittäisiin pois, kääntykää, jotta Jumala antaisi tulla virvoituksen ajan ja lähettäisi Jeesuksen, teille ennalta valitsemansa Voidellun”. Me , jälkipolvien Jumalan lapset tiedämme profeettojen ennustuksen toteutuneen Jeesuksessa, niinkuin silminnäkijä-apostoli tuossa todisti ja tiesi.

Me, jotka uskomme, olemme saaneet valtakirjan viedä Ylösnousemuksen sanomaa eteenpäin. Se on ilosanoma, eikä ole kiinni kielestä eikä koulutuksesta. Lapset ovat parhaita todistajia. Siksi on paha, jos lapsia johdetaan harhaan, pois Jeesuksen luota. Me aikuisetkin saamme ylistää Jeesusta, joka antaa meille synnit anteeksi nimensä tähden. Aamen.