Yhteystiedot

Valma Luukka
Männistöntie 1
07500 Askola
valma.luukka(at)gmail.com

Kävijälaskuri

Käyntejä kotisivuilla:74182 kpl


Kärsimyksen sunnuntai

Luukas 13: 31-35

”Miksi olet masentunut, sieluni, miksi olet niin levoton?  Odota Jumalaa!  Vielä saan kiittää Häntä, Jumalaani, auttajaani.”  (Ps. 45:5)

Rukous:  ”Oi Jeesus lähde autuuden.  Mun  elämäni  iäinen.  Sä kannoit ristin, kuoleman,  mun  edestäni katkeran. / Sun ristis olkoon ainoa, tien  viittaajani matkalla.  Ain  aurinkona päivällä, ja yöllä kuuna , tähtenä. / Se  oikealle ohjatkoon, pois harhateiltä johtakoon.  Maailma  ettei  eksytä, pois tyköäsi viehätä.” (V.: 79: 1, 12-13)

Kautta historian ihmiskunta on tutkinut  ”teodokian ongelmaa” . Se on laaja vyyhti kysymyksiä  pahan ja hyvän olemassaolosta,  ja  vaikeimpana tuossa vyyhdissä näyttääkin olevan tämä kysymys kärsimyksestä. Arkikeskustelussa kysymys esitetään enimmäkseen tässä muodossa: ”Jos Jumala on hyvä, miksi hän antaa ihmisten kärsiä?”

Erityisesti suurten  luonnon  katastrofien ja  epidemioiden  tullessa ajankohtaiseksi  pohditaan kiivaasti Jumalan osuutta tapahtumiin. Enimmäkseen unohdetaan Pahan olemassaolo ja  Saatanan maailmanherruus.  Sillä luomistapahtuman jälkeen Jumala totesi: ”Katso, se on hyvä”. Myös ihminen tehtiin hyväksi. Synnin vuoksi koko luomakunta kärsii.

Jeesuksen kärsimys ja ristinkuolema on Jumalan vastaus ihmiskunnan kysymykseen. Apostoli  kirjoittaa:  ”Hän julisti rauhaa teille, jotka kaukana olitte, ja rauhaa niille, jotka lähellä olivat. Sillä Hänen kauttaan on meillä molemmilla pääsy yhdessä Hengessä Isän tykö” (Ef. 2: 17-18) – Niin vaikea kuin tuo onkin ihmisjärjelle käsittää, se on kuitenkin totta, että Jumalan ainut ja selkeä vastaus on:  Jeesuksen risti.  Jo kuningasprofeetta Jesaja oli aikanaan ennustanut: ”Hän on haavoitettu meidän rikkomustemme tähden; runneltu meidän pahojen tekojemme tähden. Rangaistus oli Hänen päällänsä, että meillä rauha olisi, ja Hänen  haavainsa kautta me olemme parannetut.”

Jeesus sanoo tämän saman asian  itse evankeliumitekstissämme. Hänen tehtävänsä oli kesken, siksi Herodes ei voinut Häntä surmata. Kolmantena päivänä Hän oli täyttänyt  työnsä ylösnousemuksensa aamuna.

Kärsimyksen ongelman  ratkaisu  Ristin kautta on Jumalan vanhurskauden vaatimus. Se on siis syvästi pelastukseemme liittyvä asia. Vanhurskas Jumala sovittaa maailman synnin Poikansa verellä. Sitä ei ihmisjärki voi milloinkaan käsittää. Mutta Pyhä Henki itse selittää niille, jotka uskovat Jeesukseen. Sitä tapahtumaa kutsutaan ”silmien avautumiseksi”. Paremmin sen ymmärtää, kun tutustuu tarkemmin kolmannen uskonkappaleen  sisältöön  ja Lutherin selitykseen. ”Minä uskon, etten voi omasta voimastani enkä järjestäni uskoa Jeesukseen Kristukseen ja tulla Hänen tykönsä. Vaan Pyhä Henki on minut valaissut ja auttanut oikeaan uskoon…”(Siis kaikki kolme tarvitsemme: Pyhä Henki auttaa uskomaan Jeesukseen. Ilman Jeesusta ei  voi  uskoa Jumalaan!)

Tavallisen taivaan tien kulkijan on helpompi kantaa omaa ristiänsä ja kärsimystään, kun hän voi verrata sitä koko maailman syntien kuormaan, minkä Jeesus sovitti  Isänsä kanssa käymällä ristin kuolemaan. Lapset ovat vapaat. Jeesuksen nimessä ja sovintoveressä saamme syntimme anteeksi , ja rauhan Jumalan kanssa. Kirkkoisä Augustinus sanookin tämän päivän tekstiin liittyen: ”Ihminen on luotu elämään Jumalan yhteydessä. Siksi hänen sielunsa on levoton, kunnes se löytää levon Jumalassa.”

Israelin pääkaupunki on nimeltään  ”Rauhan kaupunki”,  Jerusalem. Heidän tervehdyksensä on  ”Shalom”  eli ”rauhaa”!  Vaikka tiedämme, miten historia on tulkinnut rauhan sanoman Jerusalemin ympärillä, me pysymme siinä uskossa, että se Jerusalem, joka on ylhäältä, tuo lopullisen rauhan sitten kerran, kun Jeesus ilmestyy kirkkaudessaan toisen kerran.  Sillä Jeesus on Rauhanruhtinas ja uskovaiset ovat rauhan lapsia (toivottavasti).

Odotamme ” Uuden Jerusalemin”  aikakautta. Aamen.