Yhteystiedot

Valma Luukka
Männistöntie 1
07500 Askola
valma.luukka(at)gmail.com

Kävijälaskuri

Käyntejä kotisivuilla:74182 kpl

Oculi

Jeesus, pahan vallan voittaja.

Johannes 12: 37-43

*******************

”Minun silmäni katsovat alati Herraan, Hän päästää jalkani ansasta.” (AntifoniPs. 25: 15)

Rukous: ” pahat multa poistaJa sielun´  pelastaSuo mullearmos´ loistaa, Vaivoissa virvoita.  kätke käymiseni, Mua tartu kätehen ohjaa askeleeni, kun turvaan Sinuhun.” (V.v.: 340:3; muk.)

Meille on opetettu kristittyjen seassa jo ammoin, että tärkeimpiä asioita ei voi ostaa. Niinpä ei myöskään Raamatussa monessa paikassa kehoteta ostamaan mitään Jumalalta, sillä Jumala antaa ilmaiseksi, lahjaksi ja armosta. Jopa verisruskeat synnit  Hän pesee puhtaaksi  niin, että omatunto tulee valkoiseksi kuin vasta satanut lumi.

Laodikean seurakunnan johtajaa Jeesus kuitenkin kehottaa  OSTAMAAN  itseltään kultaa, tulessa koeteltua, sekä valkeat vaatteet, ettei alastomuus näkyisi, sekä lisäksi vielä silmävoidetta, että alkaisi nähdä. Laodikean seurakunnan johtaja näet luuli olevansa rikas, joka ei mitään tarvitse. Hän oli mielestään hyvä ja Jumalalle kelpaava. Kaiken näkevä Luoja kuitenkin tiesi enemmän. Jumala näki, että johtaja oli penseä, ei kylmä eikä palava, vaan penseä. Silmä, valo, ja havaitseminen ovat paitsi ajallisessa, myös hengellisessä mielessä  välttämättömiä. Toisessa evankeliumin kohdassa Jeesus selittää, että jos silmä on pimeä, koko ruumis on pimeä. Laajemmin tekstiä luettuamme voimme ajatella, ettäjos seurakunnan johtaja tai paimen on hengellisesti pimeä, koko seurakunta on pimeä. 

Päivän otsikko on”Minun silmäni”. Oma silmälääkärini antoi taannoin silmävoidetta, joka ei sopinutkaan silmiini, vaan allergisoi niitä. Piti vaihtaa toinen voide.  Tiedämme hyvin, että varsinkin tänä aikana on kaupan monia kymmeniä  tuhansia erilaisia silmävoidekauppiaita. Mutta vain Jeesukselta saa Pyhän Hengen öljyä lamppuun ja oikeaa, parantavaa silmävoidetta. 

Mitä meidän sitten tulisi nähdä ja kuulla. Jesaja sai nähdä ihmeellisen näyn  kuningas  Ussian  kuolinvuonna temppelissä. Herra istui kunniansa istuimella serafien ympäröimänä. Näyn nähdessään Jesaja alkoi huutaa: ”Voi minua, minä hukun, sillä minulla on saastaiset huulet, ja minä asun kansan keskellä, jolla on saastaiset huulet! Sillä minun silmäni ovat nähneet  kuninkaan, Herran Sebaotin.” Jumala puhdisti  Jesajan huulet palavalla hiilellä , jonka yksi serafeista otti alttarilta pihdeillä. Alttari, josta kerubit ja serafit ottivat palavia hiiliä on vertauskuva  Golgatasta, missä uhrattiin rakas Vapahtajamme syntiemme lunnaiksi. 

Kun Jesaja oli saanut syntinsä anteeksi, hän lupasi lähteä Herran työhön. Herra sanoi: ”Mene ja sano  tälle kansallei: ”Kuulemalla kuulkaa, älkääkä ymmärtäkö, näkemällä nähkää, älkääkä käsittäkö. Paaduta tämän kansan sydän, koveta sen korvat, sokaise sen silmät, ettei se  näkisi silmillään, ei kuulisi korvillaan,  ei ymmärtäisi  sydämellään, eikä kääntyisi  ja parannetuksi tulisi.”Eipä ollut mukava tehtävä!

Me  a.D. 2017 tiedämme, että Herran käsivarsi” tuli maan päälle ja ilmoitti kotikaupungissaan Nasaretissa:  ”minä olen tullut avaamaan sokeain silmät, ja kuurojen korvat, päästämään sorretut vapaaksi ja saarnaamaan Herran otollista vuotta” (muk.) Mutta: mitä tekivät saarnan kuulleet? Ajoivat Jeesuksen pois kaupungista.

Tämän päivän tekstissä sanottiin, että monet hallitusmiehistäkin uskoivat, mutta heille merkitsi enemmän ihmiskunnia kuin Jumalan kunnia.  Sama täälläkin sivistyneessä Suomen maassa.Meillä on ihana evankeliumi armosta ja rakkaudesta, mutta suurin osa kansasta ja kansan johtajista  on välinpitämättömän penseä, ei kylmä eikä palava. Ja mikä pahempi, monet, sadat, tuhannet, ehkä miljoona kansastamme havittelee epäjumalien perään.

Tänäkin päivänä saamme palata Golgatan vuorelle kysymään, vieläkö saisimme kansallemme silmävoidetta, valkeita vaatteita alastomien verhoksi,   ja kultaa tulella koeteltua, että meillä olisi aarre taivaassa.  Aamen.