Yhteystiedot

Valma Luukka
Männistöntie 1
07500 Askola
valma.luukka(at)gmail.com

Kävijälaskuri

Käyntejä kotisivuilla:74182 kpl

Reminiscere

Rukous ja usko

Markus 9: 17-29

************************

Ei  yksikään, joka Sinua odottaa, joudu häpeään. Häpeään joutuvat ne, jotka ovat syyttä uskottomat”.     (Ps. 25: 3)

Rukous: ”Muista, Jeesus minua. Voimieni uupuessa. Öin ja päivin sairaana, saanhan nytkin rukoilla. Auta tuskan vaivatessa. Sinä itse nöyrästi kannoit oman ristisi. Muista, Jeesus, minua.” (V. 480,1)

Kirkossa on nykyisin kokeiltu monenlaisia houkutuskeinoja. Hyviäkin on kokeiltu. Esimerkiksi : ”Lasten Raamattutietokilpailu”. oli aikanaan hyvin suosittu. Samoin”Lasten virsitietokilpailu”. Nämä molemmat on kielletty valtion taholta, muka tasa-arvoa loukkaavina. – Itse järjestin aikanaan Töölössä ollessani lehtorina  lapsille kuvataidekilpailun. Aineena oli  ”Minun Vapahtajani”. Vanhemmat yleensä ostivat nuo lastensa työt lähetyksen hyväksi. Taidenäyttelystä oli kirjoitus myöskinSuomen Lähetysseuran lehdessä, Lähetyssanomissa. 

Jos nyt järjestettäisi vaikka Seurakuntalaisten Rukouskilpailu”, siinä mentäisi harhaan. Jeesus nimittäin opetti, että :  ”Mene kammioosi , sulje ovesi ja rukoile Isääsi, joka on Taivaissa. Jumala, joka on salassa, kuulee rukouksesi”. Tällä tavalla opetettiin meitä lapsina rukoilemaan. Kädet piti panna ristiin, että rukous tapahtuisi ”Jeesuksen nimessä”, Hänen kauttansa. joka on meille Välimies ja Puolustaja Isän luona.

Jumalanpalveluksissa luemme rukoukset yhteen ääneen tai kuuntelemme papin esilukua. Yhteinen esirukous on usein saarnan jälkeen päätösliturgian alussa. Esirukouksella tarkoitetaan sitä, että rukoillaan nimettyjen ihmisten tai asioitten puolesta. Omassarukouksessa  kotona tai missä vain voimme lukea Jeesuksen opettamia rukouksia  tai  Herran siunauksen, joka annettiin  Aaronin  kautta Valitulle kansalleLapsille on myös opetettu lyhyitä iltarukouksia, jotka säilyvät elämän läpi kuolemaan asti. Lasten rukouksissa on usein enkeleitä. – Surullista on, että nykyisin vanhemmat eivät enää opeta lapsiansa rukoilemaan. Sellaiset lapset joutuvat elämään turvattomina turvattoman maailman keskellä. Uskovaisilla lapsilla on aina turva mukana, sillä heillä on tuo ”pieni puhelin, puhelin rukouksen”.

Epäuskossa olevat ihmiset rukoilevat vain suuren hädän ollessa läsnä. Sekin on hyvä. Jumala kuulee hätärukoukset. ”Hädässä huuda minua, niin minä tahdon auttaa sinua, ja sinun tulee kunnioittaman minua”.  Tekstissämme on juuri tuollainen tilanne. Isä myönsikin epäuskonsa. Lapsi oli sairastanut lapsesta pitäen  pahaa tautia, jonka kohtaukset pelottivat perheväkeä. Jeesus ajoi pahan hengen ulos. Hän toimi lääkärinä useissa tapauksissa. Eräs jo kotiin päässyt ystäväni tapasi sanoa: ”Jeesus on sekä lääkäri että lääke”. Kun antaa sydämensä sellaisenaan Jeesukselle, hän puhdistaa ja parantaa koko ihmisen sisältä sekä ulkoa pyhänverensä kautta. Paha, masentunut veri vaihdetaan puhtaaseen ja terveeseen  evankeliumin sanan kautta. Tapahtuma auttoi epäuskoista isääja varmaan koko perhettä elävään uskoon. poista epäusko, ja ole Aamurusko, mun sydämelleni”, rukoilee virren tekijä.

Usko ja parannus ovat siis Jumalan lahjoja, joita Vapahtaja välittää meille. Meidän tarvitsee vain ojentaa kätemme ja ottaa lahja vastaan. Uskon lahja parantaa myös rukoustamme. Se e i enää sisällä pelkästään hätähuutoa, vaan enempi kiitosta. Uskovaisen rukous usein alkaakin: ”Kiitos, rakas Taivaan Isä”.

Kun Jeesus neuvoo opetuslapsiaan (uskoviaan) rukoilemaan, Hän neuvoo karttamaan fariseusten tapaa rukoilla. Fariseukset halusivat kiitosta ihmisiltä. He menivät katujen kulmiin ja pukeutuivat rukousviittaan ja heillä oli rukoustupsut viitan liepeissä ja raamatunlausekotelo otsassa.  Monisanaiset höpötykset ovat turhia, sillä Isä tietää tarpeemme paremmin kuin me itse.

Paras rukous on Jeesuksen opettama: ”Isä meidän, joka olet taivaissa….” Siinä on kaikki tarpeellinen. Aamen.