Yhteystiedot

Valma Luukka
Männistöntie 1
07500 Askola
valma.luukka(at)gmail.com

Kävijälaskuri

Käyntejä kotisivuilla:74182 kpl

Invocavit

Jeesus, kiusausten voittaja.

Matteus 16: 21-23

**********************

”Autuas se mies, joka kiusauksen kestää, sillä kun hänet on koeteltu, on hän saava elämän kruunun, jonka Herra on luvannut niille, jotka Häntä rakastavat.” (Jaakob 1: 12)

Rukous: ”Armahin Jeesus, käy kanssamme tiellä. Johtaen, neuvoen, varoittaen. Kiusaaja  meitä  kun  tahtovi niellä, lannista viekkahat  vehkehet  sen. Ain  armosi suo, hyvä turvasi tuo, Vie meidät autuuteen,  istuimes luo.” (v. V. 324: 4)

Tänä vuonna ei olekaan se tuttu teksti, missä Jeesus on Pahan kiusattavana erämaassa.  Siellä Jeesus voimallisesti  vastusti Kiusaajan houkutuksia  vetoamalla  Jumalan Sanaan. Hän antoi meille esikuvan siitä, miten meidänkin tulisi tehdä, kun synnin luvallisuus hyökkää uskoamme vastaan. Ilman tätä Jeesuksen esimerkkiä  me yrittäisimme omin voimin  selvitä Pahan tuhansista juonista. Itsestään selvää on, että  joutuisimmekärsimään tappionja menettämään elämän kruunun, josta Jaakob epistolatekstissä kertoo.

Tämän päivän teksti käsittelee keskustelua Jeesuksen ja Pietarin välillä. Pietari oli juuri saanut Jeesukselta tunnustuksen ja uuden nimen:  Keefas  (=kallio) . Jeesus  lupasi perustaa valtakuntansa, jota eivät helvetin portitkaan voita, Pietarin uskontunnustukselle.  Tässä keskustelussa Pietari meni sanomaan, että”ÄlköönJeesuksen osaksi tulko kärsimys, jota Hän ennusti itselleen tapahtuvaksi”. Pietarin tarkoitus oli olla kohtelias Mestarilleen, mutta tulikin lyöneeksi kirveen kiveen. Pietari näet osoitti, että hän ei ollenkaan ymmärtänyt  Jeesuksen  elämän tarkoitusta. Jeesus oli tullut tänne lunastamaan hajalla olevat Jumalan lapset synnin orjuudesta Jumalan lasten vapauteen.

Tiedämme jälkikäteen, että ”Jeesus osoitti kuuliaisuutta Isälle loppuun asti”. Jo ennen maailman alkua oli tehty sopimus. Siinä Jeesus oli sanonut Isälle: ”Luo Sinä, niin minä lunastan!”. Ihmisen lankeemukset olivat tiedossa jo ennen alkua. Jeesus suoritti oman lupauksensa mukaisen työn häpeäpuulla, Golgatan ristillä.

Otsake tälle päivälle on: ”Jeesus, kiusausten voittaja.”

Meille on opetettu, että mitä lähempänä olemme Jeesustaeli mitä tärkeämpiä meille ovat pelastuksen ja uskon asiat, sitä enemmän Paha kiertää ja häiritsee kilvoitustamme. Jokainen Jeesuksen oma tietää omakohtaisesti, että päivääkään se Paha ei anna olla rauhassa. Siionin laulun tekijä kirjoittaa: ”Koska saat yhden ylitse, ja pääset toisen lävitse, niin kolmas on jo vastassa, kuin tahtoo sielus vangita. / Sua kiusaa usein Saatana, ja oma liha, maailma, ei  lakkaa koskaan  väijymäst, että  sais viimein väsymään.”

Meille on myös opetettu, että suruttomat saavat olla rauhassa. Jos joku on jo tehnyt pestin Pahan kanssa, ei kukaan särje hänen rauhaansa. Hän saa mennä laveaa, helppoa tietä. Nuo ihmiset joskus luulevatkin, että  taivaaseen pääsee ilman ristin kantamista.

Pietari  sai kaksi pahaa hairahdusta anteeksi. Hän sai helluntaina Pyhän Hengenkin pantiksi.  Sitten hänestä tuli  ApostoliJumalan lähettiläs. Pietaria koeteltiin, mutta lopulta hänkin sai elämän kruunun, niin kuin mekin kaikki saamme, koska Jumala rakastaa meitäkin. Kaikki me, jotka olemme ”moninaisissa  kiusauksissa”,  ja ristimme alla uupuneet, saamme olla kerran Aabelin ja Pietarin kanssa  Karitsan häissä.

Totta on tämäkin: ”Hän (Jeesus) on turva turvattoman, Hän on apu kiusatun, Lohduttaja vaivatun. Jos  vuoksi huolettoman, vaelluksen horjahdan, toivon Hänen nostavan.” Eikä se toivo ole turha! Aamen.