Yhteystiedot

Valma Luukka
Männistöntie 1
07500 Askola
valma.luukka(at)gmail.com

Kävijälaskuri

Käyntejä kotisivuilla:74182 kpl

Laskiaissunnuntai

Johannes 12: 25-33

********************

”Miksi tämä kansa on jatkuvasti eksyksissä, miksi Jerusalem pysyy luopumuksessaan? Miksi se riippuu lujasti kiinni valheessa, eikä suostu palaamaan takaisin minun luokseni?”(Jer. 8: 4)

Rukous:  ”Lähesty, Herra laupias, kansaamme armollasi. Suo meidän, Kaikkivaltias, säilyä turvissasi. Jos Sinulta on siunaus, ei estä meitä heikkous, vaan työmme tehdä voimme.” (V. 582: 8)

Tänään olemme saaneet kuulla jo monta saarnaa. Yksi tuli Lahden Salpausselän kisajumalanpalveluksesta.  Pastori  kertoi monta mielenkiintoista kilpailutilannetta, mutta en muista, sivuttiinko paljon päivän tekstiä. Toinen saarna, jonka kuulin oli pitkäperjantain saarna. Siinä olimme jo ristin juurella. Pastori selitti pätevästi, miten Jeesuksen korottaminen, mistä tekstissä kerrotaan, olisi ollut ristille ripustaminen.  Kolmas saarna taisi olla  enempi  epistolasta, missä Paavali todistaa olevansa ristiinnaulittu Kristuksen kanssa – ja nyt elävänsä lopun elämäänsä Jumalan Pojan uskossa.

Laskiaissunnuntaita Suomessa on perinteisesti vietetty ulkosalla. Lapset ovat olleet hevosajelulla tai pyörivän kelkan kyydissä järven jäällä. Kaupungissakin on valmistettu liukumäkiä, missä lapset, nuoret ja aikuisetkin ovat saaneet viettää hauskoja hetkiä, jopa muistorikkaita elämyksiä kokien. Kotona on syöty hernekeittoa ja laskiaispullia.

Laskiainen todellisuudessa tarkoittaa laskeutumista paastoon. Paastonaika kestää neljäkymmentä päivää, kunnes taas päästetään paastosta ulos, katsomaan ylösnousemuksen aurinkoa. Paasto tarkoittaa hiljentymistä turhasta elämän menosta, ja kulkemistaJeesusta seuraten ristin tietä päämääränä Jerusalem. Jerusalem sijaitsee korkealla merenpinnan yläpuolellalähes 800 m. pelkkää nousua. Tie on raskas kulkea, monesti paahteessa. Johdannossa siteeramani  Vanhan Testamentin tekstin osa kertoo, että Israelin kansa on useasti ollut tottelematon Jumalan käskyjen seuraamisessaja joutunut eksyksiin. Tuo Jumalan  ”valittu kansa ” on Jeremian mukaan myös mieltynyt valheisiin, eikä houkuttelusta huolimatta ole halunnut kääntyä takaisin etsimään Jumalan armoa.

Johannes kirjoittaa päivän tekstissä samoja uutisia, mitä Matteus vuorisaarnassa.  Kyse on Jumalan valmistamasta pelastustiestä.  Jeesus neuvoo, miten häntä seurataan. Tuon ovat uskovaiset aina sisäistäneet, että Jumalan ja maailman rakkaus sulkevat pois toisensa. Joka rakastaa maailmaa, hänessä ei ole Jumalan rakkautta. Mutta jos luopuu turhasta menosta, saa Jumalan siunauksen. 

Kärsimystien päätyttyä Jeesus korotettiin kunniaan. Hän käyttää korotuksesta puhuessaan mielenkiintoista magneetti-ilmiötä. Hän vetää omansa mukanaan siihen korotuksen tilaan. Me matalan tien kulkijat, taivaan tien tallaajatnautimme ajatuksesta, että meidätkin, ilman yhtään ansiota vedetään kerran Jeesuksen kanssa ”yläilmoihin”. Kuolinilmoituksia katsellessa, joskus ilmoituksessa lukee: ” N.N. korotettiin/ylennettiin …”( en tarkkaan muista, mitä on jatkossa). Usein nämä ihmiset ovat Pelastusarmeijan upseereita. Eikä siinä oikeastaan ole mitään väärää, sillä niinhän me kaikki  Elian tavoin pääsemme kirkkauden maahan, jos jaksamme seurata Herraa:  ”opissa, elämässä, kärsimisessä ja kuolemassa”, kuten ennen lupasimme konfirmaatiotilaisuudessa.

Laskiaissunnuntaiyksi ajatus onkin kehottaa Jeesuksen omia  ”starttaamaan uudestaan” ristin tielle. Maalliset huolet ja viettelykset tuppaavat väsyttämään ja muuttamaan uskovan jotenkin penseäksi kuten Ilmestyskirjan seurakunnan johtajalle kävi. Kevätauringon kajossa voisimme puhdistaa lamppumme ja laittaa sinne uutta öljyä, ”käydä lammasten jäljille” etsimään elävää vettä ja elämän leipää, itkemään itkevien kanssa ja iloitsemaan iloitsevien kanssa.  Voimaa saamme myös siitä, kun kertaamme apostolien matkoja heidän todistaessaan  vainojenkeskellä Herrasta, vaikkapa lukemalla Raamattua. Oman maamme eksyneet ja valheessa riippuvat kanssakulkijamme tarvitsevat kipeästi Jumalan Sanan neuvoja – juuri nyt! . Sillä Jeesus tulee pian -  eikä enää viivyttele. Aamen.