Yhteystiedot

Valma Luukka
Männistöntie 1
07500 Askola
valma.luukka(at)gmail.com

Kävijälaskuri

Käyntejä kotisivuilla:74182 kpl

Seksagesima

Jumalan sanan kylvö

Joh. 4: 31-38

********************

”Me olemme Jumalan työtovereita, te olette Jumalan pelto ja Jumalan rakennus.”(I Kor. 5: 9)

Rukous: ”Sovinnossa meidän suo maata rakentaa, että jokaiselle se kodin tarjoaa. Kädestäsi  maamme siunauksen saa, ohjaa esivaltaa  ja viisautta jaa” (581:2)

Raamatun mukaan Jumalan lapset ovat rakentajia ja kylväjiä. Heidän pitäisi tämän päivän evankeliumin mukaan olla myös sadon korjaajia. 

Juutalaisuudessa  (eli Vanhan Testamentin puolella ) korostettiin, että ihmisen tehtävä on jatkaa Jumalan luomistyötä, mm. kasvattaa uutta kansaa, viljellä maata ja totella Jumalan käskyjä. Siten saavutetaan Jumalan siunaus. Jumala on vastuussa koko maailman tapahtumista, mutta ihmisen tulisi olla Hänen työtoverinsa, rakentaa ja kylvääeli hoitaa luomakuntaa  Jumalan tahdon mukaan.

Kristinuskossa puhutaan Jumalan uudesta luomistyöstä, joka  tulijulki Jeesuksessa Kristuksessaja Hänen työssään. Kristinuskon korostus on hengellisempi kuin juutalaisuuden. Me, siis uskovaiset olemme edelleen Jumalan työtovereita, joille kuuluvat samat tehtävät kuin juutalaisuudessakin. Meille tulee lisäksi ilosanoman, eli evankeliumin levittäminen. Meidän uskomme ei perustu enää niin paljon tekemiseen kuin uskomiseen. Me kysymmekin toisiltamme, ”Tahdotko vielä uskoa?”  Evankeliumin levittäminen  eli ”sanan kylvö” on yksinkertaisimmillaan sitä, että saarnaamme syntien anteeksiantamusta sitä haluaville. Evankeliumin saarna tuo mukanaan Pyhän Hengen lahjat. 

Kristinuskon saarna on ollut näihin aikoihin asti voittoisa saarna, voittoisampi kuin lakiuskontojen julistus. 

Me janoamme enemmän armon kuin tekojen tietä. Kun Jumalan Pyhä Henki tulee uskovan sydämeen, hän saa voiman pahan ja mustan maailman keskellä  kertoa  Jumalan  rakkaudesta ja armosta. Sekin tulee mahdolliseksi, että  ihminen tuntee iloa vainojenkin keskellä. Vaikka meitä pilkataan ja kiusataan, voimme olla varmat autuudestamme- Jossain vaiheessa elämääni minulle on vakuutettu, että Jumalan antama rauha on erilainen kuin  ”maailman rauha”. Jumalan rauha on ”pysyväinen”.  Siionin laulaja sanoo: ”Mun rauhani on Kristus ja ainoo autuuteinmunilon, elämäni, niin nyt kuin iäitenSiit kiitos,  kunnia Jumalalle aina.” Aikojen muuttuessa ja vaihdellessa Jumalan lapsen rinnassa asuu rauha, rauha, jonka Jeesus antaa.

Apostoli sanoo, että”Perustus on jo pantu. Se on Jeesus Kristus!”  Me pienet rakentajat teemme osuutemme valmiin perustuksen päälle. Jos me jaksamme tehdä työtä rukouksen hengessä, ilman oman itsemme ja taitojemme korostamista, Jumala siunaa yrityksemme. Seuskon varassa teemme työtä.

Jumala siunaa myös kylvetyn sanan. Tämä on vaikeampi asia, sillä pahalla on tuhansia juonia esimerkiksi lasten kasvatuksessa. Tänä aikana saamme pettyä monen kohdalla, jopa omien lastemme. Me luemme ja kuulemme julmista teoista ja opetuksista, joilla nuoriamme vietellään pois uskon tieltä. Tässä työssä varsinkin tarvitsemme myös toisten esirukouksia. Jospa nuoremme jaksaisivat etsiä seuraa toisten uskovien joukosta, niin pysyisivät paremmin elopellossa tai Kristus-kalliolla. Pian tulee se suuri työmme tarkastaja. Hänellä on viskimensä kädessä, jolla Hän puhdistaa elopeltonsa. Emme halua, että kukaan Jumalan sanan vaikutuspiirissä oleva joutuisi ruumenien joukkoon. 

”Herra varjelkoon tämän pienen peltopalasen Pohjanmaalla, ettei  pakkanen panis näitä maitojyviä, vaan saisivat kypsyä siihen suureen elonkorjuuseen asti”(L.L.L.) Tässä rukouksessasanomme: Aamen.