Yhteystiedot

Valma Luukka
Männistöntie 1
07500 Askola
valma.luukka(at)gmail.com

Kävijälaskuri

Käyntejä kotisivuilla:74182 kpl

Septuagesima

Ansaitsematon armo

Matteus 19: 27-30

************************

”Kuinka suuri onkaan Sinun hyvyytesi! Se on ehtymätön aarre niille, jotka Sinua pelkäävät. Kaikkien nähden Sinä annat apusi niille, jotka turvautuvat Sinuun.” (Ps. 31: 20; hallelujasäe)

Rukous: ”Sun armoalttarillasi, Sun,  Jeesus,  eessä  jalkaisi, rukoilen lohdutusta.   pyhistä  Sun haavoistas´ , ja verisestä  kruunustas´ nyt etsin virvoitusta. Ah, anna mulle anteeksi, paranna sydänhaavani. Suo voimaa verestäsi, seuraamaan jälkiäsi! (V.v.k. : 381: 1)

Raamatussa puhutaan paljon Jumalan armosta. Siellä on mainittu mm.että Jumalan yksi ominaisuus on Armahtavaisuus,  armo. Siellä kerrotaan myös Armoistuimesta, jolla tarkoitetaan samaa kuin ennen heränneet käyttivät sanontaa : ”mennä ristin juurelle”. Se on samaa tarkoittava, kuin Vanhan Testamentin ns. ”vapaakaupunki”-käsite. Jos pahantekijä ehti juosta sisälle vapaakaupunkiin, niin hän säästyi surmalta.

Ehtoollisen sakramentista käytetään myös nimeä: ”armopöytä”,  tai : ”armoateria”. Uskotaan, että Jeesus itse on jakamassa armoa ja anteeksiantamusta jokaiselle, joka tulee syntejään katuen ehtoollispöytään. Hän myöntää samalla tarvitsevansa Jeesusta. Sellainen asenne kelpaa aterian antajalle. Armon saaminen ehtoollisessa  ei varsinaisesti ole kiinni papin persoonasta, vaan siitä , että ”sakramentit oikein jaetaan Kristuksen asetuksen jälkeen” (luterilaisuudessa ; Västerås 1527). Alkuperäisen ajatuksen mukaan siis kirkkomme ei opetakuten katolinen kirkko, että sakramentit tuottavat pelastuksen  ”ex operaoperatum, de Facto). Luther katekismuksessa toteaa, että ehtoollisen nauttiminen vaatii  ”aivan uskovaista sydäntä”.

Varsinainen päivän evankeliumi  kertoo viinitarhan työntekijöistä, jotka kaikki saivat saman palkan riippumatta siitä, mihin aikaan päivästä he tulivat töihin viinitarhaan. Tuo kertomus osoittaa, että me kaikki, jotka uskomme Jeesukseen, saamme kerran voittopalkinnon Taivaassa Jeesuksen ansion perusteella, vaikka olisimme tehneet parannuksen vasta ennen kuolemaamme. Mutta silti ei kannata lykätä parannuksen tekoa, koska kukaan ei voi tietää, milloin kuolema kohtaa. Sitä paitsi, elämä Jeesuksen rakkauden ja armon ilmapiirissä on paljon onnellisempaa kuin elämä  Jumalan armovaltakunnan ulkopuolella, kylmässä ja armottomassa maailmassa. Sitä paitsi Luther opettaa, että ihmisen tulee ensin olla asukas  ”Jumalan  armovaltakunnassa maan päällä”, ennen kuin hän voi tulla  ”kunnian valtakuntaan Taivaassa.”.

Tämän vuosikerran teksti kertoo opetuslasten ja Jeesuksen välisestä keskustelusta. Opetuslapset kehuvat itseään, että he ovat luopuneet kaikesta Jeesuksen tähden, mutta eivät tiedä, mitä hyötyä siitä on. Ah, miten tuttu kysymys. Tuota pohtii jokainen uskova nykyisinkin. Tänä aikana on niin paljon mielenkiintoisia kokeilukohteita maailman turuilla, että varsinkin nuorille kaikesta luopuminen tuntuu joskus kaveripiirissä jopa mielettömältä.

Jeesus lupaa meille satakertaisesti jokaisen Jeesuksen nimen vuoksi menetetyn asian tilalle, ystäviä, ja ennen kaikkea iankaikkisen elämän. Apostoli oli niin ihastunut siihen kaikkeen armoon, mitä hän sai Jeesuksen omana, että  hän halusi , ja oli tehnytkin sen: luopua kaikesta tuon”ylen kalliin, Jeesuksen Kristuksen tuntemisen rinnalla”. Sitä me kaikki Jeesuksen ystävät haluamme nykyaikanakin tehdä.   ”Jeesus, kaikki kaikessani, Jeesuksen  omistan, Hälle sijan valmistan, sydämessä,  sielussani, Jeesus olet riemuni, aarre kallein sieluni.”(V.v.k.: 295:7)

Tekstin lopussa Jeesus vielä muistuttaa Jumalan armojärjestelmästä. Hän sanoo: ”Monet ensimmäiset tulevat viimeiseksija viimeiset  ensimmäisiksi.” Muistutus on paikallaan, sillä itseään kelvollisena pitävät ovat Jumalan edessä usein kelvottomia, sillä ”oma (omatekoinen) vanhurskaus on Jumalan edessä kuin saastainen vaate”. Se laitimmaisen tuntoinenkin, joka on puettu Jeesuksen lahjavanhurskauden pukuunja joka omistaa siis pelastuksen täysin ansiottomana Jeesuksen tähden, ”yksin armosta, yksin uskosta, Jeesuksen tähden”,  saa Jumalan edessä suuren arvon. Jeesuksen ansioon turvaten sanomme Aamen.