Yhteystiedot

Valma Luukka
Männistöntie 1
07500 Askola
valma.luukka(at)gmail.com

Kävijälaskuri

Käyntejä kotisivuilla:74182 kpl

3.s.loppiaisesta

Jeesus herättää uskon

Joh4:39-42

****************

”Siionissa kuulutetaan Herran nimeä, Jerusalem kaikuu Hänen kiitostansa” (Psalmi: 102: 22)

Rukous: ”Suo mulle usko armostas, se kallis lahja taivaan,  niinettä  varjeluksessas  kestäisin  kaiken vaivan. Sinua  anna rakastaa ja veljeäni armahtaa. Näin eläissä ja kuollessa suo apua, karkota viekas kiusaaja.” (V.296: 3)

Samarialainen nainen, joka sai syntinsä anteeksi, kiiruhti  kotikaupunkiinsa kaivolta  ja:  yllätys, yllätys, ihmiset kuuntelivat häntä, kun hän  todisti Jeesuksesta.  Jumala, rakas Isämme varmaan avasi heidän korvansa, koska tätä nimenomaista naista ei ennen noteerattu mitenkään. Kyllä Jumalan on täytynyt vaikuttaa heissä silmien ja sydänten avautumisen, muuten tällainen olisi ollut mahdotonta. Vielä nykyisinkin voimme todeta, että ihmisten asenne vaikuttaa suuresti siihen, mitä ja miten kuullaan ja nähdään asioita. 

Oikein  päivän otsikko sanookin: ”Jeesus herättää uskon”. Ja varsinkin, jos puhumme siitä uskosta, joka voittaa  maailman , ja,  joka kelpaa Jumalan edessä. Päivän epistola (Heprealaiskirje 11) määrittelee sen uskon, jonka avulla jo Vanhan Testamentin aikana kuljettiin : ”Punaisen meren ylitse, synkeän korven lävitse, ihanaan Kaanaan maahan”. Oikea usko, jonka Jeesus itse herättää antaa voiman. ”Kun Pyhä Henki tulee teihin, te saatte voiman”, lupasi Jeesus lähtiessään tästä ajasta Isänsä luokse. Kun Jeesus antaa uskon, myötälahjana tulee Jumalan Pyhä Henki. Tästä ymmärrämme, että ihminen, ei tuo samarialainen nainenkaanvoinut herättää uskoa, ellei hän olisi saanut  Jeesukselta Pyhän Hengen lahjaa. 

Olen kyllä kuullut joiltakin vanhemmilta kollegoilta, että he olisivat auttaneet uskoon monia satoja ihmisiä suurten herätysten aikana, kuten 1960-luvulla, jolloin itsekin aloitin viemään evankeliumin sanomaa.  Minun ymmärrykseni lähenee enemmän sitä hengellisen laulun sanoittajaa, joka toteaa toivovansa, että hänelläkin olisi tuotavanHerralle ”lyhde pienoinen”elonleikkuun aikana. Sellainen uskon  aiheuttama nöyryys ainakin lämmittää ajatuksiani enemmän kuin ansioittensa luettelointi.

On tietenkin lakiuskontoja,  jotka, varsinkin kristinuskoa  600 vuotta nuorempi  islam, opettavat, että jokaisella uskovalla on velvollisuus paratiisin pääsemisen edellytyksenä käännyttää uskoon ainakin yksi ”vääräuskoinen”. Se ei kuitenkaan sovi Jeesuksen opetukseen. Korkeintaan  voimme  sanoa, että  joku meistä  on saanut ”Kutsujan armon”, eli  kyvyn kertoa Jeesuksesta  sillä tavalla, että ihmiset hiljentyvät kuuntelemaan, kuten tekstimme naista kuunneltiin.

Olisipa se ihanaa, jos osaisi edes omille lapsilleen ja puolisolleen puhua niin, että nämä haluaisivat uskoa evankeliumin omalle kohdalleen. Omaisille on monenkin mielestä kaikkein vaikeinta puhua uskon asioista. – Tämän vastakohtana tiedän, miten paljon helpompaa on sammuttaa toisen usko. Esimerkiksi lapset ovat luonnostaan uskovaisia, mutta joillakin on niin itsessään viisaita vanhempia ja opettajia, että he uskaltavat jopa riistää lapselta uskonjoko sanoilla tai rumilla teoilla ja esimerkillä.  – Suuri lahja on lapselle, jos hän saa kasvaa kodissa, missä jokaisella on Jumalan siunaus vanhempien ja sisarusten kautta. Ja sekin on hyvä, jos lapsella on uskovia opettajia, kuten virressä rukoilemme: ”Suojaa, Herra, kotini, hoivaa rakkaitani. Siunaa arkitoimeni, kutsumuksessani. Neuvo hallitusta maan. Opettajat saata, oppilaitaan ohjaamaan, kohti  taivaan maata.” (V.380:3)

Uskoon  auttaminen  edellyttää  kuuliaisuutta   Jumalan  sanalle. Siitä kertoo Vanhan Testamentin teksti. Siinä tekstissä  kerrotaan, miten korkeassa asemassa oleva  Naeman  kuunteli  ja totteliprofeetta Elisan lähettämää viestinviejää, pientä tyttöä, jonka Jumala varusti rohkeuden hengellä. Naemanin  piti  mennä peseytymään pitkän matkan päähän Jordanin virtoihin. Siellä hän puhdistui ja alkoi siitä ylistää Israelin Jumalan suuruutta.

Eli me voimme tästä päätellä, että Jumala itse eli Jeesus ,veljemme ja Vapahtajamme herättää oikean uskon. Siitä saammekiittää yksin Häntä, jos uskon lahja on meille annettu. Uskon säilyttäminen on sitten eri  asia. Siihen tarvitsemme tässä  ajassatukiporukkoja eli toisia uskovaisia, ettemme luisu takaisin epäuskon tilaan. Herra on luvannut olla kanssamme kilvoituksen tiellä  elämämme loppuun asti. Aamen.