Yhteystiedot

Valma Luukka
Männistöntie 1
07500 Askola
valma.luukka(at)gmail.com

Kävijälaskuri

Käyntejä kotisivuilla:74182 kpl

2. s. Loppiaisesta

Jeesus ilmaisee jumalallisen voimansa.

Johannes 4: 5-26

**********************

”He pyysivät ruokaa, ja Hän lähetti viiriäisiä ja ravitsi heidät taivaan leivällä. Hän avasi kallion, ja siitä kumpusi  vettä,  vettä vuoti, se juoksi virtana kautta erämaan.” (Ps. 105: 40-41)

Rukous: ”Peura janoissansa Rientää tuskissansa Luokse lähtehenJohda niin    täällä Sielut murheen säällä, Luokse Jeesuksen. Vie ne armolähtehelle,  Joita painaa vaivain helle.” (V. v. 100: 5)

Jos joskus on ihmisillä ollut jano, niin nyt. Tänä aikana on niin paljon elämänkatsomuksia, että voisi yhtyä hyvinkin  Augustinuksen  ajatukseen: ”He tuovat maljan janoisen huulille, mutta eivät anna juoda”. Jeesuksen lähellä saa juoda kyllikseen. Uudempi hengellinen laulu sanoittaakin: ”Sen, mitä maailma tarjoaa, sen rinnalla kalpenee..” Siis Jeesuksen lähelle päässeellä on verrattomasti parempi elämän janon sammutuspaikka. Vanhan Testamentin tälle päivälle merkityt tekstit kertovat, miten tarkkaan Herra on seurannut kansansa elämää, jo vuosituhansia sitten,  jayhä seuraa tämän Uuden Liiton kansan elämää.

Sykarin kaivon tapaus sisältää tärkeän vuoropuhelun Jeesuksen ja samarialaisen syntisen naisen välillä. Jeesus lähestyi kipeää kohtaa niin kuin taitava lääkäri. Hän opasti naista itse paljastamaan hätänsä, vaikka tiesikin sen jo etukäteen.  Ei Jumala tee mitään turhia osumia. Hän tuli pelastamaan ja auttamaan, myös tätä nimenomaista tapausta. Naisesta tulikin Jeesuksen todistaja. Hän riensi kaupunkiin kertomaan, mitä Jeesus oli hänelle tehnyt.  Tunnustuskirjamme opettavatkin, että parannusta seuraa aina: ”elämän parannus eli synnin hylkääminen. ” Sekuka on saanut tulla Jumalan lapseksi yleensä häpeääkin entistä elämäänsä jakiittää Isää parannetusta mahdollisuudesta aloittaa uusi, raitis elämä ”Elävän veden lähteellä”.

Vanhan Testamentin viisas toteaa: ”Niin on Siionissa avoin lähde kaikkea syntiä ja saastaisuutta vastaan.” Tuolla avoimen lähteen äärellä on paljon Jeesuksen ostamia peuroja, karitsoita ja lampaita. Ne on viety ”virvoittavien vesien äärelle” (Ps.23) ja vihreille niityille. Monessa Raamatun kohdassa kerrotaan, miten nääntyvät ja nälkäiset sielut on ravittu Taivaan leivällä ja Elämän vedellä.

Siinain erämaassa israelilaiset kapinoivat Moosesta vastaan, kun eivät muistaneet hirveitä oloja Egyptissä. Jumala neuvoi palvelijaansa lyömään kalliota, josta lähtivät virrat erämaahan. Uusi Testamentti selittää, että tuo kallio oli Kristus. Vanha Testamentti onkin vertauskuvaa siitä, mitä oli tulossa. Jumalan Poika tuli tuomaan maailmalle Elämän leivän (Beetlehem= leipähuone) ja Elämän veden. Hän huusi lehtimajanjuhlassa: ”Jos joku janoaa, tulkoon minun tyköni, ja juokoon!” Vuorisaarnassa Jeesus julisti autuaiksi ne, ”jotka isoavat  ja  janoavat vanhurskautta, sillä heidät ravitaan”. 

Totta se on, että me tämän risaisen ajan Jumalan lapset isoamme ja janoamme vanhurskautta,  sillä me elämme vääryyden ja epäoikeudenmukaisuuden maailmassa.  Me  olemme myös kokeneet, miten ihanaa on saada juoda siitä lähteestä, joka pulppuaa iankaikkiseen elämään. Me tiedämme myös, miltä tuntuu, kun saa elämän leipää kiusatulle sielullensa. ”Jolla korvat on, se kuulkoon!” Jeesus jakaa elämän leipää Sanassa. Pyhä Henki selittää omalle sielullemme, että synnit on anteeksi annettujarauha Jumalan kanssa saatu Vapahtajan kärsimyksen ja ylösnousemisen kautta. 

Ja vielä parempaa on tulossa. Juhlapidot on valmistettu Siionin vuorelle. Uudessa Jerusalemissa ovat Karitsan häät, jonne olemme kutsutut. On meille valmistettu kallis hääpukukin, mikä on kudottu ”Golgatan kaidoissa kangaspuissa”. 

Vanha Siionin laulu kehottaa: ”Syökää ja juokaa, ei armoa puutu, rakkaus, laupeus, lempi ei muutu: Viiniä, rieskaa, aarteita taivaan, paljon on aivan.”. Täällä ajassakin saamme ajoittain maistaa Jumalan kristallivirrasta vuotavaa armon vettä. Se pitää voimat yllä kotiin asti. Aamen.