Yhteystiedot

Valma Luukka
Männistöntie 1
07500 Askola
valma.luukka(at)gmail.com

Kävijälaskuri

Käyntejä kotisivuilla:74182 kpl

Loppiainen.

Jeesus, maailman valo.

Matteus 2; 1-12

********************

Jeesus sanoo: ”Minä olen maailman valo. Se, joka seuraa minua, ei kulje pimeässä, vaan hänellä on elämän valo” (Joh. 8:12)

Rukous: ”Valkeus kirkas päällä synkän maan, nyt johdata! Tietä en itse tunne ollenkaan. Nyt johdata! Matkaani ohjaa! Kauas näe en, vain askeleen, vaan ottaa tahdon sen”(V. 508:1)

Yksi Loppiaista koskeva traditio on sitä mieltä, että loppiainen eli epifania on kristikunnan alkuperäinen joulujuhla. Nykyinen joulujuhlahan on tullut vasta silloinkun  Konstantinus  Suuri teki uskostamme valtion uskonnon, eli 300-luvulla.Hän yhdisti Rooman valtakunnan aurinkojumalan kultin ja Jeesuksen syntymäjuhlan yhdeksi valon juhlaksi. Hengellinen aurinkomme Jeesus Kristus vei ihan oikeutetusti tilan Jumalan luomalta ajalliselta auringolta.

Toinen traditio nimittää loppiaista ”Kolmen kuninkaan juhlaksi”. Tämä traditio on ollut suosittu. Päivästä onkin  tullut monissa kirkoissa lähetystyölle omistettu  juhlapäivä. Nuo kolme kuningasta lienevät olleen ”pakanoita”, jotka tulivat Mesopotamiasta, ehkä Babylonin tai Uurin alueelta, missä taisi olla sen ajan suurimmat observatoriot. Tähdistä ennustaminen oli siihen aikaan tiedettä. Kolmen tähden koheesio oletettavasti muodosti tuon ”Betlehemin tähden”. Maapallon pyöreyden ja pitkän ajan kuluessa taivaltajat näkivät ikään kuin tähden, joka selkeästi johdatti heitä. Koska oli kysymys kuninkaan syntymisestä, tietäjät ilman muuta menivät kuninkaan palatsiin eli Jerusalemiin. Herodeksen luonteen tuntien arvaamme, että hän uskotteli itselleen, että uusi lapsikuningas tulisi riistämään hänen pojiltaan vallan. Siksi tuo julma tekstin loppuosa: ”Raakel  itkee lapsiaan, eikä lohdutuksesta huoli, sillä heitä ei enää ole.”  Vanhemmasta historiasta muistamme, että Raakel haudattiin Beetlehemiin.

Jumala tietenkin varjeli  Poikansaja lähetti enkelinsä johtamaan pyhän perheen suojaan Egyptin maalle. Köyhälle perheelle Jumala järjesti  apurahan rikkailta pakanakuninkailta. Kyllä, Jumala käyttää hyviin tarkoituksiinsa myös pakanoita, jopa Pahaa Henkeä itseäänkin. Sillä kaikkien kansojen pitää kumartaman Jumalan Poikaa; jos ei täällä ajassa, niin sittenkun Hän nousee Kirkkautensa Valtaistuimelle.

Jeesus sanoo itsestään, että Hän on maailman valo. Tämä Raamatun lause on keskeisenä kastekaavassa. Sen vertauskuvaksi kastepappi antaa perheelle kastekynttilän, jossa on elävä liekki. 

Vuorisaarnassaan Jeesus siirtää valon viejän tehtävät opetuslapsilleen. Hän sanoo heille: ”Te olette maailman valo, ei voi vuorella oleva kaupunki olla piilossa, eikä kynttilää sytytetä ja panna vakan alle, vaan kynttilänjalkaan. Niin se loistaa kaikille huoneessa oleville”. Siksipä meidän onkin kysyttävä itseltämme, olemmeko jaksaneet nostaa ylös nähtäväksi omaa pikku valoamme nykyajan pimeyteen. Se tarkoittaa käytännössä, että Jeesuksen kirkkaus, Hänen rakkautensa valovoimaisuus näkyisi lävitsemme hyvinä tekoina ja todistuksena Jeesuksesta. 

Jos olemme olleet viime vuonna arkoja kirkastamaan Jumalan Pojan armoa ja rakkautta, meillä on vielä lupa aloittaa alusta. Saamme uskoa anteeksi laiminlyöntimme Jeesuksen nimessä ja veressä. Saamme myös pyytää Pyhää Henkeä voimaksemme kaikessa , mitä sanomme tai teemme. ”Niin loistakoon teidän valonne, että ihmiset näkisivät hyvät tekonne ja ylistäisivät Isääni, joka on Taivaissa.” Näin Jeesus kehottaa meitä, nykyajan opetuslapsia. Sillä maailma kaipaa entistä enemmän valoasekäajatuksiimme, että tekoihimme, sillä pimeyden teot ovat hirmuiset. Jumala meitä armossaan suojelkoon menemästä itse mukaan noihin tekoihin. Jeesuksen nimessä  Aamen.